menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Droge grond sproeien voor inzaaien gras

Lineks

Lineks

Hallo,

De oude grasmat in onze achtertuin is compleet omgespit zodat deze geëgaliseerd kon worden. Das nu gedaan maar de grond is zo droog dat die eerst vochtig moet worden voor we kunnen inzaaien.
Mijn vraag is, hoeveel water moet ik sproeien om de grond vochtig te krijgen om te kunnen inzaaien? Het advies was om zo’n 10 cm vochtig te krijgen?
Wat is (ongeveer) de verhouding tussen water en grond?

Bedankt alvast!
zondag 14 juli 2019 - 22:43
Patrikc

Patrikc

Dat lukt nooit. Wachten op de herfst en op regen.
zondag 14 juli 2019 - 23:02
Lineks

Lineks

Zou graag wachten maar de boel is nu al compleet omgespit. Achtertuin is ongeveer 1000 m2 dus nu een grote donkere vlakte. Wachten tot september of maart is dus niet echt een optie.
Zolang de grond vochtig is en blijft moet het opkomen van het gras geen probleem zijn toch?
zondag 14 juli 2019 - 23:07
Tuinprins

Tuinprins

Voor zo'n grote oppervlakte heb je diverse sproeiers nodig die op een fatsoenlijke regeninstallatie zijn aangesloten. Handmatig of met 1 à 2 sproeiers die via de waterleiding werken gaat niet werken. Wanneer de bovenste 10 cm vochtig moet zijn dan moet er 100 mm water komen op iedere vierkante meter. In totaal dus 100.000 liter water (100 mm x 1000 vierkante meter). Met een paar lichte sproeiers die gebruik maken van leidingwater gaat dat niet lukken want als je je hele gazon hebt gehad dan kun je weer opnieuw beginnen (vanwege dagelijkse verdamping en het feit dat water dieper de grond ingaat). Ik heb het dan nog niet over de kosten van 100.000 liter water + het feit dat in NL de rioolheffing is gekoppeld aan het water verbruik.

Het is dus te hopen dat je een goede beregeningsinstallatie hebt met voldoende sproeiers en water dat uit de grond komt en niet uit de kraan ...


Gegroet, de tuinprins
maandag 15 juli 2019 - 07:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon