menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost met theezakjes.

Kleinedikken

Kleinedikken

Enkele jaren geleden schafte ik me een compostvat aan.
Ik heb in elk geval heel wat vuilniszakken daarmee uitgespaard.
Na 3 jaar leek het me nu tijd de compost te gebruiken.
Het GFT afval is ondertussen mooi verteerd.
Maar toch viel het wat tegen. De compost is doorspekt met massas theezakjes . al maken deze oorspronkelijk slechts een heel klein deel uit van het afval.
Blijkbaar verteert 80% van het afval, maar de theezakjes blijven volledig intact en vormen met hun touwtjes een echt kluwen. Hierdoor zijn er in de compost veel meer aanwezig dan je op basis van het aandeel in de afval zou verwachten. idd, 4 theezakjes per dag x 300 dagen x 3 jaar = 3600 zakjes in een grote halve kubieke meter compost.. Niet simpel om die daar uit te vissen.
Nadat men aanvankelijk aanraadde om theezakjes en koffiepads als waardevolle toevoeging te gebruiken, is men daarvan teruggekeerd; En nu snap ik waarom.
Die theezakjes die al 3 jaar in de bak liggen zijn nog zo goed als nieuw. Je kunt ze zelfs met de hand nauwelijks scheuren.
Ik raad dus ten stelligste aan om geen theezakjes meer in de compost te gooien. Ik dacht zelf ook dat het niet zo'n vaart zou lopen.
Momenteel lijken de koffiepads wel nog van papier te zijn, maar hoelang nog??
donderdag 6 juni 2019 - 23:29
Patrikc

Patrikc

Helaas hebben de theeverkopers besloten dat er nog niet genoeg plastiekafval op de wereld is...

Op sommige theesoorten staat expliciet dat alles composteerbaar is, dan is het zakje uit papier of bioplastic.
donderdag 6 juni 2019 - 23:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon