menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies aanleg tuin

Ga naar meest recente reactie

Jacob85

Jacob85

Halverwege mei wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd.
Hiervan gaan wij de zelf de tuin aanleggen (bestrating/afwatering/drainage laten we wel doen).

Nou heb ik mij laten vertellen dat de grond die door de aannemer wordt aangebracht voor ophoging "dode" grond is, maar het is mij niet geheel duidelijk hoe ik hier weer nieuw leven in blaas.

Ik lees dingen over bodemverbeteraars, meststoffen en potgrond en zie inmiddels door de bomen de tuin niet meer. Ook speelt nog mee dat in de plaats waar ik ga wonen het grondwaterpeil redelijk hoog is. Het gaat overigens om een zandgrond.

Wel laten we de tuin nog in zijn geheel omwroeten met een kraan.

Hoe ziet het stappenplan eruit om een mooie tuin te krijgen? Welke planten kunnen tegen een natte grond.

Bedankt voor advies alvast!

zondag 23 april 2017 - 20:22
deHaan

DeHaan

(Wel laten we de tuin nog in zijn geheel omwroeten met een kraan) dit is een heel goed plan.
Die man egaliseerdt in 1 beweging de tuin helemaal.
Zorg wel dat je een ontwerp heb.
Waar terras en paden komen kan hij gelijk ook uitgraven.
Is dit gedaan, doe dan het straatwerk.
Egaliseer alles.
Strooi er compost op en frees die onder.
Nu kan je de tuin verder inrichten
Wat is de gemiddelde grondwaterstand?

maandag 24 april 2017 - 07:44
Jacob85

Jacob85

Bedankt. Ik ga het eens onderzoeken.

Heb je nog tips voor planten die hier goed tegenkunnen?
maandag 24 april 2017 - 20:06
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

Dode grond?

Laat tuingrond met compost aanvoeren. Kost 2x niks. Dode grond is afval van een bouwwerf of besmette grond. Dat wil je niet.

Nieuw leven blaas je in met compost. Is ook de goedkoopste bodemverbeteraar. Geen verse compost want dat stinkt wekenlang maar verteerde compost.

dinsdag 25 april 2017 - 21:47
sugar

Sugar

Wie gaat je grond 'omwoelen'? Indien dat met een graafmachine gebeurt en de kerel weet niet wat hij dient te doen zal hij je hele bodem verdichten, daar kan je dan nog jaren van 'profiteren'.
woensdag 26 april 2017 - 06:28
Jacob85

Jacob85

Ik was van plan om dat door een graafmachine te laten doen. Als hij dat goed doet, rijdt hij niet meer over het stuk heen wat hij heeft omgewoeld toch?

De aannemer brengt een laag grond aan, waarin zover ik heb begrepen weinig tot geen bodemleven in zit. Zelf zal ik dan compost aanbrengen en deze met een tuinfrees verwerken.
maandag 1 mei 2017 - 11:16
Liesette77

Liesette77

Denk in ieder geval op voorhand goed na over wat je precies wil. Er zij namelijk heel wat dingen om over na te denken: Welke bestrating, wil je een gazon of niet, welke beplanting kies je, wil je een vijver, ... Misschien kan http://www.tuinen-info.be/ wat inspiratie bieden...
dinsdag 9 mei 2017 - 17:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon