menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Engerlingen

Ga naar meest recente reactie

balleke

Tekst aangepast

Balleke

Allen,

Vorig jaar had ik al de indruk dat mijn gazon last had van deze beestjes, maar met beginnende tuinwerken eerder deze week (graszoden afsteken) zie ik duidelijk heel veel engerlingen zitten!!

Als ik op het internet wat lees is het nu niet ideaal om te behandelen (vb aaltjes, chemisch...?), maar wat dan te doen?

Ik zou graag in april verticuteren en bemesten (herstel), maar heeft dit wel nut? De engerlingen zullen stilaan weer tot leven komen en de wortels opnieuw beginnen aantasten. Is het dan geen tevergeefs werk (en kosten) om al te verticuteren en te bemesten?

Of kan ik deze engerlingen nu reeds aanpakken alvorens de rest te doen?

Ik heb echt geen idee en zou dit jaar nog eens graag een mooie groene grasmat zien

Gr,
Balleke
zondag 5 maart 2017 - 10:20
Floris35

Floris35

Goedemiddag,

Over dit onderwerp zijn al wat topics aangemaakt in dit forumdeel,zoals bv deze:
http://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/45610/engerlingen-offensief

Wellicht dat je hier wat nuttige info vind
zondag 5 maart 2017 - 17:18
JorisK

JorisK

Perlka

Mag gebruikt worden bij biologisch tuinieren.

http://www.alzchem.com/nl/landbouw/kalkcyanamide-perlka/toepassing/grasland

Koop je best in landbouwverpakking, dan is het maar de helft in prijs/kg
zondag 19 maart 2017 - 11:09
sugar

Sugar

Kalkcyanamide, het werkend bestanddeel van dat product doodt ALLE bodemleven. Dus na die engerlingen ga je gegarandeerd een ander probleem krijgen.
Als je dan toch echt wilt behandelen, koop je dan een biologisch werkend middel op basis van emelten
zondag 19 maart 2017 - 11:17
Jozef.ka

Jozef.ka

Kalkcyaanamide werkt inderdaad het beste,

Een maand na behaldeing wat comoist strooien om evenwicht terug te brengen

Gaat super zo
maandag 17 april 2017 - 12:08
Polplastron

Polplastron

oop je dan een biologisch werkend middel op basis van emelten


Ik vermoed dat je "aaltjes" bedoelt i.p.v. "emelten"?!
dinsdag 18 april 2017 - 08:03
satomi

Satomi

Dag Balleke, lees aub. eerst even dit voor je die kalkcyanamide gebruikt: http://www.velt.nu/vraag-antwoord/moestuinvragen/kalkcyanamide-verantwoord-de-moestuin Dit zijn een paar zinnen uit die tekst:

De werking van kalkcynanamide is, om het eenvoudig te stellen, vergelijkbaar met die van antibiotica, bleekwater of antibacteriële zeep: die doden ook 99,9% van alle leven. Overigens ontstaan juist hierdoor resistente schimmels en bacteriën: die ene 0,1% die zo'n tabula rasa-behandeling overleeft, kan achteraf voor veel grotere problemen zorgen.
en
de aanwezige cyanamide heeft een dodende werking op het bodemleven. Insecten, schimmels, bacteriën en aaltjes worden gedood. Kalkcyanamide is ook heel giftig voor bijen en matig giftig voor vogels.
dinsdag 18 april 2017 - 16:12
satomi

Tekst aangepast

Satomi

@Jozef.ka, lees de laatste zin eens goed:
Omwille van de nefaste invloed op het leven in de tuin, de niet-selectieve werking, en de chemische oorsprong hoort kalkcyanamide niet thuis in een tuin waar je op een ecologische wijze wil groenten telen. De biowetgeving is duidelijk: kalkcyanamide is verboden in de biologische landbouw.


Het gaat dan wel om de moestuin maar grond is grond.
dinsdag 18 april 2017 - 16:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon