menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Aanleg border

Ga naar meest recente reactie

Andries Bossuyt

Andries Bossuyt

Hoi iedereen,

Dit is mijn eerste post hier maar zag hier reeds veel goeie tips passeren dus waag ik mij ook maar eens... Ik zou een nieuwe border naast mijn gazon willen aanleggen tegen maart en had graag eens jullie mening gekregen... het gaat om een stuk van 1m breed op 8m lang, zou met vaste planten willen werken maar zit een beetje in de knoop qua plantenkeuze... De grond is leemachtig, redelijk doorlatende grond, halfschaduw/zonnige standplaats. Wil werken met verschillende planten zodat ik toch het seizoen door kleur heb... Heb al zitten kijken naar: Verbena, Anemonen, Veronicastrum, Geraniums etc... Qua kleuren dus naar het wit, roze, paars... Alle tips zijn welkom!

Groetjes,

Andries
vrijdag 3 februari 2017 - 08:19
LT

LT

Hou ruimte vrij voor deze winterharde fuchsia. Staat hier al meerdere jaren in de volle grond. Wordt ±150cm hoog: Fuchsia 'Army Nurse'
http://www.tuinadvies.be/plantengids/10508/fuchsia-army-nurse
vrijdag 3 februari 2017 - 09:26
molleke32

Molleke32

jij hebt met je grond meer geluk dan mij . ik heb ook een border van 1,5 meter op 9 meter. ik ben verzot op rozen, clematis, akelei, geraniums, phlox.. er zijn zoveel prachtige planten in dat kleurenschema. Je gaat zien dat je border nog te klein gaat zijn
vrijdag 3 februari 2017 - 10:25
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Zorg voor voldoende afwisseling in hoogte, kleur en vooral in bladvorm. Vergeet niet dat planten niet het hele jaar door bloeien, maar wel gedurende de grootste tijd van het jaar bladeren hebben. Alleen al om die reden vind ik varens erg boeiend; maar die groeien natuurlijk meestal liefst in schaduw, maar ook halfschaduw wordt meestal goed verdragen als er geen middagzon op komt te staan.
Ook de verschillende Sedum-soorten en -variëteiten bieden een leuk schouwspel van bladvorm en kleur en deze planten groeien graag op doorlatende grond in volle zon.

Enkel vaste planten wordt, althans zo is mijn mening, na een tijdje toch wat saai dus is het interessant om hier en daar een wat "vollere body" te maken met een struik of een hoger siergras. Deze struiken of siergrassen vormen dan het "skelet" waarrond je de rest van de tuin opbouwt. Eventueel is het mooi om bepaalde patronen een beetje te herhalen; eenzelfde struikvorm om de zoveel meter met daartussen telkens weer andere vaste planten.

Om een "ontwerp" te maken, is het interessant om eens een jaar maïs te zaaien; dit is goedkoop, groeit als kool en is best al decoratief. Vervolgens kan je je maïs eens terugsnoeien tot hoogtes die je visueel interessant vindt; op die manier kan je het jaar erop gericht op zoek naar planten. Op deze manier heb ik hier hele stukken tuin gepland (en geplant).

Ik heb ook geen idee of het een nieuwe tuin betreft of gewoon een nieuw gedeelte in een tuin die je al langer bezit. Mijn raad is altijd om een tuin eerst een jaar te "be-leven"; door je tuin doorheen de seizoenen te zien en erin te leven (bbq-en, ravotten met de kinderen of hond, luieren met een boek, ...) kan je goed aanvoelen wat je noden zijn en waar bepaalde nuttige zaken in de tuin moeten worden ingepland zoals terrassen, speeltuigen, bbq-plekjes, ... maar ook visuele elementen als vijvers, fonteinen, verhoogde plantenbakken e.d.

Groeten,

Pol

vrijdag 3 februari 2017 - 10:35
Andries Bossuyt

Andries Bossuyt

@LT: Fuchsia is een dankbare plant maar voor de border die ik wens aan te leggen net iets te hoog en net niet wintervast genoeg...

@Molleke32: De natuur is idd prachtig, ben zelf ook verzot op bloemekes, zodanig zelfs dat ik er mijn beroep wil van maken. Ben sinds september gestart met een opleiding tuinaannemer...

@Pol: Het is een bestaande tuin die ik nu beetje per beetje wens aan te leggen, de border is perfect zichtbaar vanuit mijn keuken dus zou ik wel wat variatie willen doorheen de maanden MAAR het mag niet te bond worden ook gezien het maar een smalle strook van 1m is... Ik heb reeds plannen voor volgend jaar om een iets "wildere" border aan te leggen...
vrijdag 3 februari 2017 - 11:07
satomi

Satomi

Misschien is het ook handig als je kenbaar maakt zet wat je van die border verwacht. Wil je daar het hele jaar iets in bloei? Alleen met vaste planten werken of mogen er ook bloeiende en groenblijvende heesters o.i.d. in komen staan? Snoeivormen?

En waarom zit je er mee in de knoop? De keuze van kleuren, vormen en/of de combinatie van planten? Wat gaat de achtergrond vormen?

Misschien ook een foto plaatsen van de te beplanten border. Kan handig zijn
vrijdag 3 februari 2017 - 12:25
Andries Bossuyt

Andries Bossuyt

Hoi Satomi,

ik verwacht een border met verschillende vaste planten die lang bloeien (toch zeker van juni tem okt), in de herfst zou ik nog enkele bollen erin steken zodat ik in het voorjaar ook wat bloei heb. De achtergrond is de scheiding met mijn buur, een Carpinus betulus haag die er nu een jaar staat.

Groetjes
vrijdag 3 februari 2017 - 14:03
satomi

Satomi

Oké. Bedenk wel dat die haag nog gaat groeien, breder wordt. Wat gaat er effectief overblijven aan border? De haag zal ook veel vocht en voeding wegnemen van de vaste planten. Welke breedte willen jullie aanhouden?
vrijdag 3 februari 2017 - 14:55
Andries Bossuyt

Andries Bossuyt

Haag zal niet te breed groeien, heb klanten waar ik de haag op 20 à 25 houd en dat al 6 jaar, liever dunne en goed vertakte/dichte haag dan breede haag, nu soit, die meter border is los van de haag ???? heb ongeveer 1,5 meter maar voorzie wel wat plaats voor mijn haag (groei en onderhoud)... Water mag ook geen probleem vormen, ik ben een beetje van een freak, mijn bloemetjes, hagen, bomen etc krijgen voldoende water, is een vorm van ontspanning voor mij na een dag werk... zeg eens Satomi, wat zouden we kunnen planten?
vrijdag 3 februari 2017 - 19:30
Andries Bossuyt

Andries Bossuyt

@Satomi foto van situatie

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 3 februari 2017 - 19:34
Polplastron

Polplastron

Water mag ook geen probleem vormen, ik ben een beetje van een freak, mijn bloemetjes, hagen, bomen etc krijgen voldoende water, is een vorm van ontspanning voor mij na een dag werk...


Extra watergeven is enkel nodig bij enorme droogte; mijn tuin heeft, tenzij er net iets aangeplant is, eigenlijk nog nooit extra water gekregen. Op die manier zoeken de planten zelf met hun wortels wat dieper. Mulchen met compost helpt ook om de bodemvochtigheid op peil te houden.
maandag 6 februari 2017 - 09:48
satomi

Satomi

Zomaar een aantal planten: Agastache, Anaphalis, Aquilegia, Aster, Astrantia, Ajuga reptans, Angelica sylvestris 'Vicar's Mead', Bergenia, Cistus, Calamintha, Chelone, Centaurea, Campanula, Choisya, Clematis, Desmodium , Delphinium, Francoa, Gillenia, Galega, Heuchera, Kalimeris, Polemonium, Paeonia, Persicaria, Rheum palmatum, Sidalcea, Scabiosa, Teucrium. Daarnaast zijn rozen, enkele groenblijvende planten en siergrassen een mooie aanvulling.
maandag 6 februari 2017 - 16:48
sugar

Sugar

Nog enkele geweldige borderplanten die ontbreken in 't bovenstaande lijstje : Veronicastrum, Stachys, Verbena bonariensis, winterharde en dus échte geranium, Nepeta (er zijn wel veel variëteiten die veel mooier zijn dan de eeuwige Six Hill's Giant), Geum
maandag 6 februari 2017 - 17:54
Esem 2

Esem 2

Er is al genoeg geschreven over soorten bloemen en planten,maar heb je al eens gedacht aan de grote van je bloemen border ?,want één meter breed is echt wel weinig hoor.
Om echt een mooie border te bekomen heb je echt wel op zijn minst 2 meter breedte nodig of meer,want een meter is echt wel klein hoor.
Ik geef je het maar mee voor wat het is,je maakt natuurlijk zelf de keuze.
Ik begrijp wel dat je over de mogelijkheid moet beschikken om het te verwezenlijken.
Gr E
dinsdag 7 februari 2017 - 12:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon