menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagsnoeisel composteren

Ga naar meest recente reactie

fran

Fran

Hoe kan je het snelste haagsnoeisel composteren?
Met haagsnoeisel alleen? Gras mulch ik... Andere gaat naar de kippen.
Iemand raad?
zaterdag 30 juli 2016 - 12:54
fran

Fran

Mag ik dat allemaal bij de kippen gooien?
zaterdag 30 juli 2016 - 16:30
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Hangt er vanaf wat voor haag het is. Het conIferen snoeisel gooi ik op mijn pad en in rommelhoeken. Is dan in een paar weken al bruin. En gaat ook nog heerlijk ruiken.
zaterdag 30 juli 2016 - 17:08
Wannus

Wannus

Zachte bladeren zoals Populier , Linde , Es en wilg door de hakselaar
en ergens in een hoek of compostbak ( paletten) verzamelen . In het najaar
werp ik ze in de borders tussen de planten , is tevens een bescherming in
de winter . Wie geen hakselaar heeft kan er ook over rijden met een grasmaaier
om het composteren te versnellen .
zaterdag 30 juli 2016 - 23:57
dj1

Dj1

mag men het verhakseld materiaal (takken van struiken) ook direct tussen de planten strooien, of is het beter eerst te laten composteren.
zondag 31 juli 2016 - 16:57
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Vers snoeiafval kan gaan broeien en dan wordt het geheel erg heet: om die reden zou ik het niet te dicht tegen planten aangooien, maar verder zie ik niet meteen reden om het niet als mulchmateriaal te gebruiken. Hou er wel rekening mee dat groen blad stikstof afgeeft bij het rotten: het gros hiervan gaat volgens mij echter in de lucht verloren.

Composteren van snoeisel zoals beuk gaat snel door het materiaal eerst te hakselen of indien er geen te dikke takken inzitten er eens met een grasmaaier over te rijden. Deze laatste wijze gebruik ik vaak. Bij mij geniet composteren de voorkeur, maar bij het leegmaken van een border een tijd geleden heb ik wel een hoop "gemaaid" beukenhaagsnoeisel als mulchmateriaal gebruikt.

Groeten,

Pol
zondag 31 juli 2016 - 19:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon