menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grasmaaier met mulch systeem

Ga naar meest recente reactie

ruddy

Ruddy

Hallo,

Onze grasmachine heeft het begeven waardoor we nu op zoek moeten naar een nieuwe. We zijn echter aan het twijfelen over honda grasmaaier met mulch systeem of zonder. Is het nu werkelijk zo dat dit goed werkt, kan het gemaaide gras werken als bemesting als deze rechtstreeks op het gras terug komt ipv in de opvangbak. Mag het gras dan niet te lang zijn als het gemaaid wordt? Het mulchen moet echt wel zijn nut hebben aangezien deze in aankoop ook duurder zijn. De totale oppervlakte van maaien is ongeveer 7 are.
dinsdag 19 april 2016 - 20:03
sophora

Sophora

Ruddy,

Voor een oppervlakte van 7 are zou ik zeker geen grasmaaier met mulch systeem nemen.
Ik zelf heb wel een met mulchsysteem maar het is dan ook een grote oppervlakte en dan wordt het telkens leegmaken van de opvangbak wel een karwei.
Nadelen van mulchsysteem. Het gras mag niet te lang zijn of er blijft teveel gras liggen hetgeen een onverzorgd effect geeft.
Voordeel. Het is gemakkelijk en ik geef bijna geen meststoffen aan mijn gazon
Het voordeel van een opvang.bak is dat je in de herfst ook de bladeren van het gazon kan oprapen en dat mis ik wel met mijn maaier vooral omdat ik veel bomen en dus ook veel bladeren heb.
Dus voor je 7 aren zou ik bij de opvangbak blijven.
sophora
dinsdag 19 april 2016 - 22:32
Tuinman65

Tuinman65

Er zijn toch ook maaiers voorzien van een mulchkit zodat je kan kiezen afhankelijk van de omstandigheden.
Wij werken al jaren zo.

Leo
dinsdag 19 april 2016 - 22:55
Roeli

Roeli

Mijn maaier heeft een mulch systeem, wat meestal wordt gebruikt, maar er kan ook een opvangbak achter, Dat is handig om het afgevallen blad op te ruimen.
woensdag 20 april 2016 - 12:09
ruddy

Ruddy

Hallo,
Moest onze keus vallen op een mulch maaier zou het zowiezo één met een opvangbak worden. Ik denk ook wel dat ik het zou afwisselen. Moest het gras te lang staan zou ik met de opvangbak werken. Maar de meesten van jullie hebben wel een positief gevoel over een mulch maaier?In de herfst hebben we hier ook zeer veel blaren van de bomen. Welke lengte van gras is het beste om te maaien met een mulch maaier en wat bedoelen jullie met te lang gras?
woensdag 20 april 2016 - 15:23
backdraft10

Backdraft10

ikzelf ben ook bezig met de aankoop van een zitmaaier en zou eveneens opteren voor een mulching systeem voor een opp, van ongeveer 10are.
Je moet dan wel eens vlugger afrijden maar daarintegen lig je niet met een berg afgereden gras die je dan nadien nog eens naar het containerpark kunt afvoeren want laten verteren in de tuin duurt vrij lang vind ik en is dit bovendien een kweekplaats voor wespennesten die daar toch graag in huizen,
zaterdag 23 april 2016 - 20:19
deHaan

DeHaan

Een zitmaaier is veel te groot voor 10are
zaterdag 23 april 2016 - 22:25
backdraft10

Tekst aangepast

Backdraft10

10 are vind ik zeker niet te klein voor een zitmaaier maar je moet dan wel een maaier aankopen die aan je noden is aangepast. In mijn geval komt daar op termijn nog een lap bij en voorzie ik mij reeds hier op
zondag 24 april 2016 - 13:51
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Ruddy, de ideale maaihoogte voor gazons is ongeveer 3,5 cm.
Je mag per beurt ten hoogste 1/3 wegmaaien. Dus alle gras langer dan laat ons zeggen 5,5 cm is te lang gras.
Leo
zondag 24 april 2016 - 22:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon