menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies aan te leggen voortuintje

Ga naar meest recente reactie

calibre

Calibre

Wij trekken in een nieuw appartement in Laken en kregen van de huisbaas een interessant aanbod. We mogen het voortuintje van het huis gebruiken op voorwaarde dat we het proper houden. Hij wil tot 1000 euro investeren in planten en dingen die blijven. Groenten mogen we er in verwerken maar moeten we zelf betalen.

Ik was meteen enthousiast omdat ik graag een groententuintje wil. Ik heb weinig tijd om te onderhouden en heb niet veel zin in een siertuin. Daarom dacht ik aan een lage haag rond het tuintje die gemakkelijk te onderhouden is. Dacht dan ook aan houtschilfers overal op de grond en daar dan groentenbakken op. Op die manier zou ik enkel de haag af en toe onderhouden en me met mijn groentenbakken kunnen bezig houden.

Nu heb ik bij verder nadenken angst gekregen omdat het tuintje op de zuidkant van het huis ligt. het is nu 12u40 en het hele tuintje zit in de schaduw. Langs de andere kant, vol in de zon, hebben we een terras dat aardig wat plaats heeft. Misschien is dat een betere optie. Verder heb ik mijn bedenkingen over hoe ik zowel hem (proper, waarschijnlijk ook afgescheiden van straat) en mijzelf (groenten en kruiden) kan tegemoed komen. Als de haag te hoog is, wordt het waarschijnlijk nog donkerder.

Wat raden jullie aan? We zijn contract voorwaarden nog aan het bespreken dus ik kan er waarschijnlijk nog uit als ik snel ben. Ik heb weinig ervaring met tuinieren dus kan zeker jullie raad gebruiken
maandag 10 augustus 2015 - 12:46
wonderwoman

Wonderwoman

Als ik het goed begrijp heb je geen ervaring met tuinieren, heb je ook niet echt veel zin om er nu mee te beginnen, maar wil je wel graag wat eigen groentjes.
Bovendien kun je kiezen tussen een schaduwrijke voortuin of een zonnig balkon? (Hier was ik even niet mee).
Dan pleit alles voor groenten in bakken op het terras
dinsdag 11 augustus 2015 - 17:35
calibre

Calibre

Bedankt voor het antwoord

Ik heb erg veel zin er aan te beginnen en heb inderdaad de beslissing genomen om voor het zonnige terras te gaan. Minder verantwoordelijkheid voor de huisbaas en ingezien dat ik erg veel kan doen met het terras
dinsdag 11 augustus 2015 - 17:37
leerling

Leerling

Hoe groot is die voortuin? En komt er helemaal geen zon?

dinsdag 11 augustus 2015 - 23:13
Wannus

Wannus

Indien je niet veel tijd hebt is dit een onderhoudsvrije voortuin .
Zie foto hieronder.
Ik zie hier nooit geen onkruid naar boven komen , maar het zou
misschien mooier zijn met keitjes of boomschors . De lage haagjes
zijn momenteel nog niet geschoren . Groentebakken mag je ook
niet onderschatten wat onderhoud betreft , ge moet er ook regelmatig
bij zijn , anders kun je meer onkruid hebben dan groenten op den duur.
En dan vooral in een voortuin waar iedereen voorbij komt .

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 12 augustus 2015 - 17:58
RdB

RdB

Wat afschuwelijk SAAI!

Ruud
donderdag 13 augustus 2015 - 22:37
leerling

Leerling

Ook niet mijn idee van een ideaal voortuintje, maar het ziet ernaar uit dat hier tenminste het water nog kan infiltreren. En waarschijnlijk nodigt dit ook niet meteen uit om met gif aan de slag te gaan.

Zoals Wannus aangaf: onderhoudsarm. En als er boomschors was gebruikt misschien nog een beetje interessant voor bodemleven en vogels.


donderdag 13 augustus 2015 - 23:48
Wannus

Wannus

Ruud

Indien het bij het ouder worden niet meer zo goed lukt zoals bij mij ,
een versleten rug en een operatie aan beide knieen . Dan zou ik tevreden
zijn met dit saai voortuintje . Mits pijnstillers te nemen kan ik nog enkele
uurtjes werken per dag . Daarom ben ik ook mijn tuin beetje bij beetje
onderhoudsarm opnieuw aan de leggen ongeveer op de zelfde manier.
Zodat ik er nog veel kan in vertoeven zonder al te veel werk .
vrijdag 14 augustus 2015 - 17:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon