menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat te doen voor een mooi en zacht gazon

Ga naar meest recente reactie

Nielske8524

Nielske8524

Beste leden ik heb me net lid gemaakt van deze toch wel heel interessante forum,nergens krijg je het beter uitgelegd dan hier daarom dat ik mij ook lid heb gemaakt want ik heb net een huis gekocht met deze tuin erbij(zie foto)ik ben totaal en helemaal onwetend wat tuinieren betreft maar men interesse is wel bijzonder groot en zou heel graag iets heel moois maken van deze 35m lange tuin op 6m,men onkruid staat ondertussen al bijna een meter hoog denk ik (zie foto) en die haag zou ik graag op termijn weg willen en een mooi afgewerkte afsluiting zetten,in men tuin komt ook nog een vijver met een brugje over en een plaats voor kippen en ook nog een klein tuinhuisje en uiteraard ook een compostbak,maar wat doe ik het best om een goeie ondergrond te krijgen,alles sproeien en omspitten of frezen en nog een winter laten rusten of al meteen in september gras zaaien,maar ik wil vooral een goeie ondergrond voor als ik gras zaai dat ik een mooie volle zachte mat heb,waar of hoe begin ik?

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 13 juni 2015 - 18:26
Plantadvies

Plantadvies

Jouw tuin is in 1 keer te overzien. Niet spannend dus. Ik adviseer je om de haag te laten staan. Ten eerste kost je dit weer een bedrag aan hekwerk en in deze haag gaan toch fijn de vogels zitten. Bovendien is een groene haag veel speelser. Tegen een klimrek wil je misschien toch weer wat groens planten. Je zou kunnen spelen met het uitzicht. Bv door aan het einde van de tuin de haag wat lager te snoeien zodat je eroverheen kijkt om van het uitzicht te genieten. Betrek de natuur erbij. De vijver plaats je dichtbij huis met aan sluitend je terras. In de winter en vanuit het huis heb je dan prachtig uitzicht op je vijver. Doodspuiten zou ik zeker niet doen. Dit tot betrekking dat we hier toch met de natuur bezig zijn. Je zou kunnen denken aan stukje voor stukje. Begin met het bedenken waar jij een terras wilt. Bij het huis reken je toch al gauw 1,75 m2 per persoon. Daaraan grenzend kun je beginnen om de plaatsing aan te geven hoe en waar je je vijver wilt hebben. Daarna kijk je waar je je kippenhok wilt en het tuinhuisje. Vergeet daarbij niet dat je een terras aanlegt waar de laatste zonnestralen schijnen en een terras in de schaduw. Deze hoeven dus niet zo groot te zijn. Deel dus je tuin in stukken. Het gedeelte met het hoge gras/onkruid, kun je dan maaien en afvoeren. Geduld....
zaterdag 13 juni 2015 - 21:16
Nielske8524

Nielske8524

ja dat is in feite de tuin van langsachter bekeken dit is de tuin van aan de voorkant bekeken (zie foto) en de plaats waar ik op sta heb ik al een terras van 24vierkante meter dus dat hoef ik eigenlijk gewoon te vervangen of eventueel nog wat uitbreiden als de verbouwingen ook gedaan zijn aan men huis,en ja heb nog voorstellen gehoord van kennissen om die haag te laten staan en mischien wel geen slecht idee ook,maar ik zou toch ook wel graag mooi stukje gazon hebben net na men terras en daarna dan men vijver met een brugje over die zo verbindt naar men tuinhuis met eventueel een padje met tegels of dolemit of zo,maar ik wil wel graag goeie ondergrond hebben,is het aan te raden om bv in juli of augustus alles om te spitten en ondertussen wat bij harken en onkruid weg halen tot bv september of oktober om dan gras te zaaien of wacht ik beter meteen om te zaaien tot volgend jaar en wat met het spitten of frezen wanneer of hoe doe ik dat het best?

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 13 juni 2015 - 22:05
jdcoster

Jdcoster

Moest dat mijn tuin zijn, dan zou ik dat gras daar eerst maaien met de zeis en van dan af wekelijks maaien met een grasmaaier.
Ik zou wachten tot de weerman eens een paar dagen na elkaar regen voorspelt en het op dat moment bemesten.
Ik (ik hé) zou tegen mei volgend jaar dan al een mooie volle en zachte grasmat hebben zonder vergif, omspitten, zweten ... .
Ik zou die aronskelk daar in het najaar uitspitten en hem een ereplaats geven aan de vijver
Die haag, die er toch nog goed uitziet, zou ik (ik ...) nooit vervangen door om het even welke afsluiting.
Volgens mij is het een ligusterhaag en die kan gemakkelijk smaller gemaakt worden.
Dat zou mij al heel veel kosten en moeite sparen. Ik zou vlug resultaat hebben en tegen iets groens aankijken zonder mij opgesloten te voelen. Het schijnt dat de muren van de gevangenis ook mooi zijn en toch is daar niemand graag.
zaterdag 13 juni 2015 - 22:31
deHaan

DeHaan

Als ik het zo zie heb je al een grasveld, is alleen dit jaar nog niet gemaaid.
zaterdag 13 juni 2015 - 23:06
Nielske8524

Nielske8524

haha ja die gevangenismuren lol maar heb je wel een punt in,maar ik ga ze maandag eerst eens helemaal afscheren en eens kijken naar het resultaat,mischien dat ik ze dan toch maar laat staan,en ja der zitten serieus veel oneffenheden in men tuin,maar is dat nu door de grond of door het mos,dat is mij nog zeer de vraag,ook maandag zou ik alles wegmaaien met een bosmaaier en alles oprakelen en dan eventueel kijken om te frezen of om om te spitten,maar volgens jullie lukt dat dus allemaal perfect zonder te spitten en of te frezen,maar wat dan met die oneffenheden? En ja die witte kelken was ik sowieso van plan om die een ereplaats te geven ondertussen ook leuk om te weten dat dat mogelijk is,ik vind het persoonlijk hele mooie planten heb er in totaal 6 staan in de tuin,nog helemaal achteraan ook niet of moeilijk te zien op de foto
zaterdag 13 juni 2015 - 23:28
pplakke

Pplakke

als die haag op de grens staat is het een gemene haag .
dus dan is ze half van jou en half van je buur.
dus moet die ook akkoord zijn als je ze weg wil.
zondag 14 juni 2015 - 00:00
Nielske8524

Nielske8524

ja ben ik me van bewust maar opt eerste zicht staat ze volledig op mijn oppervlakte vermits er aan de andere kant een kleine afsluiting staat maar moet ik nog eens precies bekijken op het plan,dat is een idee voor morgen
zondag 14 juni 2015 - 01:35
jdcoster

Jdcoster

In dat verwaarloosd grasvlak zal er ongetwijfeld wel eens een put of een bult te vinden zijn maar dat is wel op te lossen door plaatselijk een stukje zode ondergronds af te steken met de spade en respectievelijk eronder een beetje op te vullen of een beetje aarde weg te nemen.
Doe dat zeker niet meer deze zomer, daar is het te droog voor. Beperk je nu tot enkel maaien en grove onkruiden uitsteken met een mesje
Ik schat dat het gras in mijn tuin wel 70 of 80 jaar oud zou kunnen zijn. Voor er een stuk ook bij de tuin gevoegd werd liepen er schapen op, en toch heb ik het nooit opnieuw gezaaid.
Als je in deze rubriek het woord 'gras' intikt zal je merken dat het, voor een leek, niet zo simpel is om een nieuw gazon aan te leggen. Moet je echt eens doen.
Een raad die je elders ook nog zult tegen komen is van in maart een laag compost op het gras uit te spreiden. Koop zakken fijne vlacocompost en leg dat tamelijk dik en hark het tussen de grassprieten. Je zult zien, DAT zal pas een mooi groen en zacht gazon opleveren.
zondag 14 juni 2015 - 10:22
Nielske8524

Nielske8524

ok super bij deze ben ik dan ook enorm geholpen,ga deze week al beginnen met maaien en afscheren van de haag,zou mss best ook een compostbak aanschaffen of zelf aanmaken,maar zal daarvoor wel eens een andere topic aanmaken hier op dit forum,wat een grote hulp zijn jullie kerels!! hoe meer ideeen hoe beter!!
zondag 14 juni 2015 - 12:55
Nielske8524

Nielske8524

zo heb eens paar dagen doorgewerkt en dit is het resultaat,ik heb begrepen dat ik nu moet wachten op een paar dagen regen vooraleer het te bemesten? of toch beter eerst verticuteren en of mss ook ontmossen of zo? Welke bemesting en of verhouding gebruik ik dan het best om men een zacht en groen gazon te krijgen? Heb alvast ook een compostbak gemaakt met keukenafval en onkruid en klein snoeiafval ook wat klein gesneden en alles door elkaar gemengd met als bodemlaag wat grover snoeiafval om het water weg te kunnen laten sijpelen,hopelijk komt dit goed...

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 21 juni 2015 - 17:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon