menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De ene plaag na de andere...

Ga naar meest recente reactie

Jansssens

Jansssens

Ik heb een kleine tuin (70tal vierkante meter) en heb echt het ene probleem na het andere. Ik wil graag veel lavendel (een rij van 8 meter), 2 struiken rozemarijn en 2 courgetten planten.

Vorig jaar zowel biologisch als chemische pogingen ondernomen zonder echt resultaat.
Nu is het amper mei en ik zit al met problemen.


Rozemarijngoudhaantje
Op mijn rozemarijn en lavendel is dit beestje met 100den tegelijk te vinden. Vorig jaar heb ik elke avond rondgelopen met een glazen bokaal en heb ze letterlijk 'geplukt' van de lavendel en rozemarijn. Het was een pak beter, maar weg is het zeker niet.
Ik heb vorige week een nieuwe rozemarijn plant gezet, en ongeveer 3 uur later zaten er al 3 Rozemarijngoudhaantjes op...

Wit vlieg
Mijn rozemarijn heeft hier vorig jaar zo had van afgezien, dat ik hem heb moeten weg doen. Volledig bruin verslapt en groeide niet meer...
Ik liet me vertellen dat afrikaantjes (de plantjes vanwege hun geur) zouden helpen, maar dat gaf niet veel resultaat.

Bladluizen
Ik heb een klein boompje in een bloempot en die vertoont nu al veel bladluizen.
Sproeien hielp wel vorig jaar, maar dat doe ik niet graag meer (gezien de kleine kinderen en groenten in de tuin).

Mos en onkruid in de gazon
Dit heb ik wel onder controle. 1 keer per week gras afrijden, 1 keer per jaar verticuteren en 1 keer per jaar bemesten.

Kattenstaart
Ik kreeg onlangs een pot met hostas van mijn vader. Ze staan mooi en groot, maar ik vrees dat ik nu een plaag heb meegekregen naar mijn tuin. Hij zit in zijn tuin namelijk met een enorme hoeveelheid kattenstaart/heermoes.
Dat blijkt nu ook in deze pot te zitten en ik vrees dan ook dat ik het nu in mijn tuin ook ga hebben als ik niet oppas. Ik trek ze nu telkens uit, maar of dat voldoende is...



In de tuin heb ik wel een insectenhotel dat het bijzonder goed doet! Zit elke zomer volledig vol.
woensdag 6 mei 2015 - 15:56
Polplastron

Polplastron

Rozemarijngoudhaantje
Op mijn rozemarijn en lavendel is dit beestje met 100den tegelijk te vinden. Vorig jaar heb ik elke avond rondgelopen met een glazen bokaal en heb ze letterlijk 'geplukt' van de lavendel en rozemarijn. Het was een pak beter, maar weg is het zeker niet.
Ik heb vorige week een nieuwe rozemarijn plant gezet, en ongeveer 3 uur later zaten er al 3 Rozemarijngoudhaantjes op...

Wit vlieg
Mijn rozemarijn heeft hier vorig jaar zo had van afgezien, dat ik hem heb moeten weg doen. Volledig bruin verslapt en groeide niet meer...
Ik liet me vertellen dat afrikaantjes (de plantjes vanwege hun geur) zouden helpen, maar dat gaf niet veel resultaat.


Als rozemarijn het zo slecht doet in je tuin is het misschien beter om deze niet meer aan te planten? Dat klinkt misschien gek, maar het is een heel gezonde manier van tuinieren die veel kosten, moeite en stress kost; een tuin zou immers een plek van ontstressing moeten zijn i.p.v. een bron van ergernis.


Bladluizen
Ik heb een klein boompje in een bloempot en die vertoont nu al veel bladluizen.
Sproeien hielp wel vorig jaar, maar dat doe ik niet graag meer (gezien de kleine kinderen en groenten in de tuin).


Dit is in principe absoluut geen probleem; een gezonde plant overleeft een bladluizenplaag wel en bovendien zijn de bladluizen goed voer voor heel wat vogels en voor lieveheersbeestjeslarven en sluipwespenlarven. In mijn rozentuin wordt nu al meer dan tien jaar geen enkel insecticide of ander bestrijdingsmiddel gebruikt: de bladluizen verschijnen in het voorjaar in grote aantallen, maar na een aantal weken "verdwijnen" ze vanzelf omdat de mezen, sluipwespen, lieveheersbeestjeslarven etc. er komaf mee maken. Natuurlijk werkt dit enkel als er NIET bestreden wordt. Het voordeel van niet bestrijden is dat de natuurlijke vijanden vanaf dat moment paraat staan om elke toekomstige plaag te voorkomen. Na de eerste weken is er in mijn tuin dan ook bijna geen bladluis meer te bespeuren en dat terwijl mijn buurvrouw voor de zoveelste keer haar rozen besproeid en haar rozen in geen enkel opzicht beter (of slechter) groeien dan de mijne.

Wel kan het zijn dat dat boompje in die bloempot niet zo 'gelukkig' is; een tekort aan voeding, een teveel aan stikstof, te weinig plaats voor de wortels, te veel of te weinig water, ... zijn allemaal redenen voor zo'n boompje om te verzwakken waardoor het voor bladluizen een nog makkelijkere prooi wordt en overigens ook aan de plaag kan bezwijken. Ook hier is het echter beter de algemene gezondheid van het boompje aan te pakken i.p.v. de plaag die eerder gevolg dan oorzaak is. (Maar natuurlijk weet ik niet in welke staat je boompje is hé!)


Mos en onkruid in de gazon
Dit heb ik wel onder controle. 1 keer per week gras afrijden, 1 keer per jaar verticuteren en 1 keer per jaar bemesten.


Bemest in het voorjaar met een stikstofrijke meststof (bijvoorbeeld Gazonstart van DCM of iets dergelijks); dit stimuleert de groei waardoor het gras sneller groeit dan het mos. Vervolgens maai je je gras gedurende het hele seizoen op een hoge stand af; hoger gras heeft meer weerstand tegen wisselende weersomstandigheden en in het hogere gras groeit mos niet zo goed. Aan het einde van het voorjaar bemest je overigens best nog eens met een gewone gazonmeststof. Overigens gebruik je best organische mest omdat deze ook het bodemleven stimuleert wat goed is voor de gezondheid van je bodem en dus van je gras.
Zwaar verticuteren doe ik niet; enkel lichtjes verluchten om de viltlaag te verwijderen.


Kattenstaart
Ik kreeg onlangs een pot met hostas van mijn vader. Ze staan mooi en groot, maar ik vrees dat ik nu een plaag heb meegekregen naar mijn tuin. Hij zit in zijn tuin namelijk met een enorme hoeveelheid kattenstaart/heermoes.
Dat blijkt nu ook in deze pot te zitten en ik vrees dan ook dat ik het nu in mijn tuin ook ga hebben als ik niet oppas. Ik trek ze nu telkens uit, maar of dat voldoende is...

Als de hosta's in pot staan zou die kattenstaart niet zomaar in je tuin terecht mogen komen; meestal blijven deze planten nogal op hun plaats en verspreiden ze zich eerder door uitlopers dan via zaad (eigenlijk sporen als ik me niet vergis).
Uittrekken is echter hoe dan ook de enige oplossing; tegen kattenstaart werken de meeste vergiften niet; deze planten overleven dan ook al van voor de tijd van de dinosaurussen en zullen er ook waarschijnlijk nog zijn lang nadat wij al zijn uitgestorven; een plant om respect voor te hebben dus!

Groeten,

Pol
woensdag 6 mei 2015 - 19:40
Arico

Arico

Over die heermoes, ik heb gelezen dat die vooral voorkomen op zeer arme gronden. Daarom wortelen ze zo diep om nutriënten naar boven te halen. In dat artikel/blog stond dan ook dat die persoon de heermoes gewoon handmatig bleef uit trekken en bemestte (met compost). Het daaropvolgende jaar was de aanwezigheid van heermoes aanzienlijk kleiner.

Probeer het eens?
donderdag 7 mei 2015 - 12:00
Polplastron

Polplastron

Heermoes komt inderdaad voor op zeer arme gronden; dit geeft nogmaals aan hoe sterk de plant is. Daaruit wordt vaak geconcludeerd dat de plant een hekel zou hebben aan bemeste grond, maar of dit werkelijk een manier is om te bestrijden? Als de aanwezigheid van de heermoes in bovenstaand verhaal na een jaar aanzienlijk minder was, kan dit even goed aan de uitputting van de plant liggen door het handmatig verwijderen.

In elk geval lijkt dat handmatig verwijderen mij een haalbare kaart dan een bepaald stuk grond te gaan (over-)bemesten bij wijze van bestrijding.

Groeten,

Pol
donderdag 7 mei 2015 - 12:45
leerling

Leerling

Ik kan Pol alleen maar bijtreden.

In onze vorige tuin hadden we een beukenhaag geplant. Een 10-tal reserveplanten hadden we aan de moestuin gezet. Het volgende voorjaar zaten de planten onder de witte luis. Mijn eega haalde de gifspuit boven, maar bleef - gelukkig - weg van de moestuin. Het derde jaar zat er op de planten aan de moestuin nauwelijks nog luis, terwijl die aan de voortuin nog altijd massaal aanwezig was. Toen is de gifspuit definitief opgeborgen.

Heermoes hadden we daar ook. Het was daar leemgrond en de moestuin was jarenlang goed verzorgd met lagen compost. Het enige wat hielp was heel consequent bijna dagelijks de heermoes uittrekken.
Voor degenen die ermee geplaagd zitten en hem maar niet wegkrijgen deze link met tips waar die plant allemaal goed voor is: http://www.ziezozon.com/zo-gezond/de-geneeskrachtige-heermoes. Je zou hem bijna aanplanten. Bijna.
vrijdag 8 mei 2015 - 01:06
pplakke

Pplakke

weet niet of het waar is maar volgens deze blog.
zou lavameel heermoes weg krijgen .
http://blog.natuurlijkemoestuin.be/heermoes-is-geen-lastig-onkruid/
vrijdag 8 mei 2015 - 06:30
Polplastron

Polplastron

Die mythe over dat lavameel circuleert de laatste tijd wel meer op verschillende fora ....
Volgens mij wordt dat gesponsord door de lavameelbaronnen of zo want ik zie er het heil niet van in (wat heermoes bestrijden betreft!)

Groeten,

Pol
vrijdag 8 mei 2015 - 18:47
Wannus

Wannus

Onkruiden uitputten door regelmatig te schoffelen helpt niet .
Ik heb het uitgetest door al twee jaar Heermoes en zevenblad
op enkele kleine oppervlakten handmatig uit te trekken en te
schoffelen . Ik heb het al een tijdje opgeheven .
Heermoes kan ik kwijt in één behandeling , ik heb dit hier al
eens vermeld .
vrijdag 8 mei 2015 - 19:59
WiPe

WiPe

Zevenblad handmatig uittrekken is nochtans zeer goed te doen. de eerste keer moet je het wel grondig doen en zoveel mogelijk wortels weg halen. Nadien moet je nog een of twee keer het opkomende zevenblad met wortel en al weg halen. Nadien kan het volstaan om nog een paar keer te schoffelen om effectief van alle zevenblad verlost te geraken. We hebben dat hier in de tuin op die manier aangepakt. En dat ging echt niet om een kleine oppervlakte.
zondag 10 mei 2015 - 11:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon