menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verticulteren

Ga naar meest recente reactie

eddysyx

Eddysyx

Beste,
Ik wil mijn gazon wat opvrolijken.
Moet ik dan eerst kalk gooien, dan ontmossen en dan pas verticuteren;
En wanneer moet je dat nu allemaal juist doen? In welk maand of in welk weertype.
Ik ben geen tuinier maar wil daar nu wel meer tijd aan besteden.
Met dank bij voorbat
vrijdag 13 maart 2015 - 19:50
Arico

Arico

Best doe je dit wanneer alle kans op vorst verdwenen is, dus eind april ongeveer. Eerst maaien, daarna ontmossen/verticuteren, daarna kalk strooien en eventueel bij zaaien.
zaterdag 14 maart 2015 - 00:16
jdcoster

Jdcoster

Het voornaamste wordt hier weer vergeten: bemesten.
Mijn grasmat is nu 35 jaar oud, waarschijnlijk wel 70 jaar of meer, maar dat is van voor mijn tijd. Ik heb nog nooit geverticuteerd en ooit nog maar één keer kalk toegediend.
Ik heb twee weken geleden reeds een samengestelde meststof gestrooid en de groei komt al op gang. Gisteren ben ik begonnen met mijn laatste ton met afgewerkte compost te zeven. Deze compost wordt in een dun laagje tussen de grassprietjes geharkt met een bladhark.
Deze werkwijze volstaat hier om in de zomer een mooie grasmat te hebben. Meer is niet nodig.
zaterdag 14 maart 2015 - 10:33
Tuinman65

Tuinman65

Als het al nodig was om kalk te strooien dan is het daar nu veel te laat voor, wat kalkverkopers ook mogen beweren.
Eén enkele bemesting met samengestelde meststoffen is misschien wel voldoende op de grond bij Joel (vruchtbare klei?) maar op zandgrond is dat niet genoeg.
Wij bemesten in maart, juni en september.
Leo
zaterdag 14 maart 2015 - 22:24
Wannus

Wannus

Moest ik kunnen herbeginnen verticuteer ik ook nooit meer .
Vroeger deed ik dat nooit , en had ik weinig mos .
Sinds ik verticuteer moet ik het jaarlijks herhalen .
Ik denk verticuteren is plaats maken voor nieuw mos , en zelfs
meer mos dan voorheen . Onkruid en mos is er vlugger dan gras .
zondag 15 maart 2015 - 00:06
jdcoster

Jdcoster

De scheiding tussen poldergrond en de er achterliggende zandstreek loopt ten noorden van Brugge en in het noorden van Jabbeke. Waar ik woon is het een uitgesproken zandgrond, waarvan de bovenlaag 60 jaar geleden dan nog eens afgegraven werd om een lager weiland op te hogen.
Hier mag het dagenlang regenen, er staat nooit een plasje in mijn tuin.
Eénmaal bemesten is inderdaad te weinig. Meestal doe ik dat nog eens begin juni, afhankelijk van het weer. Er moet flink regenweer op komst zijn.
Zo ziet mijn gras er nu uit, maar in mei zal het al weer een zacht en dicht tapijt zijn. Mos komt er nauwelijks in voor tenzij op een paar beschaduwde plaatsen en dat verdwijnt steeds weer na mijn voorjaarsbehandeling.
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
zondag 15 maart 2015 - 00:52
Essende

Essende

jdecoster, het bruine tussen het gras is de compost?

denk je dat het mogelijk is om dit ook te verwezenlijken met zakken compost uit de handel, maar dan voor een oppervlakte van zo'n 250m²?
zondag 15 maart 2015 - 11:33
jdcoster

Jdcoster

Dat moet zeker mogelijk zijn, als die compost maar fijn gezeefd is. Grondverbeteraar in zakken kost wel niet zo erg veel maar de kosten zullen snel oplopen. Misschien eens informeren op het containerpark of ze daar Vlacocompost verkopen?
Mijn oppervlakte aan gras is waarschijnlijk niet veel meer dan 250 of 300 m2, de rest zijn borders, vijvers en moestuin, en ik had al 8 volle kruiwagens gezeefde compost nodig. Dat zeven is een zware karwei trouwens.
zondag 15 maart 2015 - 11:51
peter2

Peter2

Hier (roeselare) is het ook arme zandgrond ,en moet ik meermaals per seizoen bemesten.
Als de mest uitgewerkt is , is er gewoonweg geen groei meer ,en gaat het gras bij belopen dus vlug achteruit !
maandag 16 maart 2015 - 11:05
jdcoster

Jdcoster

Zonder verticuteren, enkel met bemesten en een laagje compost. Twee weken later ziet het gras er zo uit en is het al een eerste keer gemaaid
.[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
woensdag 1 april 2015 - 19:50
Polplastron

Polplastron

En ik bevestig dat het inderdaad zo groen was toen ik vorig jaar bij Joël op bezoek was!
woensdag 1 april 2015 - 20:28
Wannus

Wannus

Ik heb ook de tuin bezocht van Joel verleden jaar . Heel natuurlijk ,super .
Ik heb vele foto's genomen en blijf ze bewaren . Gewoon klasse joel , doe zo
natuurlijk verder met je tuin .
woensdag 1 april 2015 - 21:33
caroline1

Caroline1

hallo iedereen

fijn dit te lezen
want zit ook met gazon probleem

hopen mos

mijn tuinman stelde voor om mos te komen besproeien
in drie dagen alle mos weg
dan verticuteren en bemesten

maar eerlijk?
zie er tegen op
ten eerste : wat voor een agressief middel moet dit niet zijn? in drie dagen alle mos weg?

en dan hopen verticuteren

als ik jullie goed lees?
niet verticuteren
maar bemesten !

verdwiijnt het mos dan?

alvast bedankt hoor

ps
wat koop ik het beste als bemesting?
er is zoveel op de markt

woensdag 8 april 2015 - 00:59
vloeiende

Vloeiende

Hetgeen jc decoster schrijft klopt, bemesten is zeer belangrijk voor een gazon en natuurlijk ook het (niet te kort) maaien.
Maar, als je nog maar weinig gras tussen je mos hebt is verticuteren toch wel nodig om je gazon er bovenop te krijgen. In vele gevallen is bijzaaien ook nodig en dan zeker een laagje kompost (of zand op kleigrond) strooien na het bijzaaien zodat het graszaad lichtjes bedekt is.
En natuurlijk is zoals Leo aangeeft één bemesting meestal niet voldoende.
Als je er voor de rest weinig of geen tijd insteekt staat er volgend jaar weer mos in je gras en dan heeft je onderhoud gefaald.
Geloof vooral niet de fabeltjes dat je kalk moet strooien om je mos te onderdrukken, ook op kalkrijke grond komt er mos in slecht onderhouden gazons.
donderdag 9 april 2015 - 21:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon