menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grond aanrollen of niet

Ga naar meest recente reactie

jevabo

Jevabo

Dag tuinvrienden,

2 weken geleden hebben we onze tuin laten omfrezen met een tuintractor en bakfrees.
Sindsdien is het gaan regenen en was de grond niet meer te bewerken. We zitten namelijk op kleigrond.

Komend weekend gaat een super weekend worden. Warm en droog.
Gezien de kleigrond sowieso al moeilijk manueel te bewerken is (met de hark) hebben we voor komend weekend een goldoni motoculteur en bijbehorende rotoreg gehuurd. Om het goed strak te trekken.

Allemaal goed en wel, maar nu dus de eigenlijke vraag... verschillende personen zeggen dat je de grond beter niet aanrolt (zeker niet op kleigrond) omdat je dan de bodem verdicht en er geen water meer door kan. Zij zeggen dat de 'wafelrol' die op de rotoreg zit de grond voldoende aandrukt en een open structuur van de bodem laat zodat het water beter kan doorsijpelen.

Ik volg die redenering wel, maar hoe zit het dan met verzakkingen van de grond? Als je de bodem niet goed aanrolt, dan ga je toch verzakkingen krijgen na verloop van tijd. Of vergis ik me daar in?

Aanrollen zou wel belangrijker zijn op lichte gronden dan op kleigrond omdat deze sowieso vaster van structuur is.

Wat is jullie mening?

Cheers
Jeroen

woensdag 15 oktober 2014 - 20:10
Ginkgo

Ginkgo

Is het voor gras te zaaien ?

Niet aanrollen is de boodschap. De rol van de rotoreg zal voor voldoende druk zorgen. Maar zorg dat de grond goed droog is vooraleer je met de rotoreg er op gaat, anders blijft al de grond in de rol kleven en sleept deze over de grond en is het onhandelbaar.

groeten,
Karel
woensdag 15 oktober 2014 - 20:35
jevabo

Jevabo

Dag Karel,

Bedankt voor je antwoord. Boodschap begrepen.
Het is inderdaad de bedoeling om achteraf gras te zaaien.

Ik stel het rotoregplezier zo lang mogelijk uit om de grond zo droog mogelijk te krijgen.
Ze voorpsellen immers perfect weer dit weekend.
Of dit dan voldoende droog is om de wafelrol niet te laten verkleven, dat valt af te wachten.
Ik hoop in elk geval van wel want ik denk niet dat we dit jaar nog veel droge weekends boven de 20 graden gaan krijgen

Cheers
Jeroen
woensdag 15 oktober 2014 - 20:42
Ginkgo

Ginkgo

Beste jevabo,

Als de grond een volledige dag kan drogen is hij normaal gezien wel bewerkbaar hoor, valt wat te zien van de niveau's in de tuin. De lager gelegen niveau's + schaduwzones zullen wat moeilijker zijn. Het is normaal de bedoeling dat je achteraf nog wat gaat nivelleren met een gazonhark. Je zal zien als de grond nog wat te nat is dat je vooral kleverige bollen grond gaat hebben.

Ik weet niet of je compost gaat onderwerken maar dit is zeker aan te raden, zeker als het om kleigrond gaat. In 70% van de gevallen is de grond nog redelijk arm dus compost zal zeker een pluspunt zijn, zeker als je gras gaat zaaien.

De compost zal er voor zorgen dat het bewerken van de grond veel gemakkelijker gaat. Deze zal een deel vocht opzuigen en de vochtigheidsgraad van de bodem gaan verdelen. Daarmee bedoel ik dat je een groter volume substraat krijgt in verhouding tot het aanwezige vocht in de bodem.

Maar een andere zaak. Ga je nu nog zaaien ? Want het is al redelijk laat hoor om te zaaien. Grasmatten geen enkel probleem maar zaaien zou ik nu niet echt meer aanraden. Overdag nog acceptabele temperaturen maar 's nachts en 's morgens eigenlijk al wat te koud.

mvg,
Karel
woensdag 15 oktober 2014 - 21:13
jevabo

Jevabo

Hey Karel,

We hebben de freeswerken wel al gedaan. Moet die compost niet diep ondergefreesd worden? Want die motocultuur + rotoreg gaat niet zo diep meer. Dat is meer oppervlakkig (max 5-10 cm ).
Kan er ook gewerkt worden met mestkorrels of dergelijke ipv compost? Ik denk niet dat ik tegen dit weekend nog een paar remorken compost kan laten aanrukken en verdelen. Het betreft een 200 m².

Het was wel de bedoeling om dit jaar nog gras in te zaaien. Door omstandigheden is dit een beetje achteruit geschoven. Normaal was het de bedoeling om dit allemaal in september te doen, maar ja.. het loopt niet altijd zoals je wil hé.

Nu, ik heb me laten vertellen dat je tot eind oktober kan inzaaien. En eigenlijk het hele jaar door kan inzaaien, zolang het maar niet vriest. Ik schat dat het de eerste 3 weken nog niet gaat vriezen s'nachts. Maar je weet natuurlijk nooit.

Er zijn er in elk geval meer die verkiezen om te zaaien in het najaar, dan in het voorjaar. Omwille van allerlei uiteenlopende redenen.

Cheers
Jeroen
woensdag 15 oktober 2014 - 21:28
vloeiende

Vloeiende

Ik zou met die rotoreg van de natte grond blijven. Een gefreesde grond, zeker kleigrond, is al een spons en zit vol water dat er helaas niet op één dag uit is zoals ik precies lees.
Het is niet het feit dat die rol van de rotoreg vol grondbollen komt te zitten als het wat vochtig is, het is wel dat je de bodemstructuur aan dingelen rijdt met die rotoreg op natte grond en dat is wat je ten stelligste moet vermijden. Dat achteraf oplossen is veel moeilijker dan nu nog vlug even gras te zaaien.
woensdag 15 oktober 2014 - 21:55
Ginkgo

Ginkgo

Beste Jeroen,

Tjah.. normaal is het de bedoeling om die compost onder te frezen ja.. Het is niet echt de bedoeling om dit met een rotoreg te gaan doen, aangezien je met een rotoreg echter maar de bovenste 3 tot 5 cm gaat fijn bewerken.

Wat je wel kan doen is wat toch nog wat compost proberen bestellen tegen zaterdag (moet normaal wel nog lukken hoor, ik weet niet van welke regio je bent, anders ken ik wel een firma die redelijk flexibel is).

Normaal gezien moet je rekenen om toch een 5 tot 10 cm dik compost te gaan openspreiden. Ik stel anders voor dat je maar een 2cm dik (ongeveer hé) gaat openspreiden (dit komt voor 200m² op 4m³ compost). Dat is 1 remorque van een treffelijke grootte gevuld met compost.

Die spreid je open tot je overal iets of wat van compost liggen hebt. Dan stel je je rotoreg zo in (de aandrukrol naar boven draaien tot de pinnen ongeveer een 5-tal cm in de grond zitten) en ga je de grond zo eerst eens globaal gaan eggen.

Daarna stel je je rotoreg zo in dat je enkel maar de bovenste 2-3 cm gaat bewerken en het terrein grof egaal gaat leggen. Daarna nivelleren met de hark.

Gebruik geen korrelmeststof, is duur en werkt bijlange zo goed niet..... Wat je wel kan doen is Terra-fertil openspreiden (dit zijn bacteriën die bijdragen tot een goed bodemleven/structuur) alsook vivifos, dit bevat veel fosfor en is gunstig voor de beworteling van je gras.

Je kan inderdaad het hele jaar door zaaien, maar dan denk ik dat je in bepaalde periodes geen spriet gaat zien .

Oktober is het allerallerlaatste kantje boordje. Het probleem is gewoon de temperatuur hé. Je kan het nog riskeren hoor, de dagtemperaturen zijn inderdaad nog zeer gunstig. En aangezien je komend weekend al zou zaaien zal dit wel goed komen. (En vriestemperatuur is zowiezo uit den boze, lager als 5-7° zal het moeilijk worden om gras nog te laten kiemen.)

Ik zaai ook in het najaar ! September is mijn zaaimaand ! Met soms een paar uitschieters. Ik heb mijn laatste gazon op 2 oktober gezaaid .

Hopelijk heb je hier wat aan !
mvg,
Karel



woensdag 15 oktober 2014 - 21:55
jevabo

Jevabo

Ok, bedankt voor je reacties Karel.
Ik ga er dit weekend een lap op geven

Cheers
Jeroen
woensdag 15 oktober 2014 - 22:01
Ginkgo

Ginkgo

@vloeiende : Daar ben ik het even niet met je eens. Ik ben van mening als je 2 of 3 of tot 4 maal toe gaat frezen om je grond zo fijn mogelijk te krijgen dat je dan inderdaad je structuur helemaal omzeep helpt. Maar als je 1 maal gefreesd hebd, om daarna de toplaag te gaan bewerken met een tweemalige rotoregbewerking doe je niet echt veel mis aan de structuur hé, het is net als het bewerken van een andere grond, alleen net iets zwaardere koek om te doorbijten. EN ! ervoor zorgen dat je niet over de grond blijf rijden met de machine, want dan wordt het inderdaad pap.

Waar ik je wel gelijk in geef is dat inderdaad 1 dag te kort is om kleigrond te laten uitdrogen. Maar als ik er van uitga dat hij gefreesd is en een volledige dag kan uitdrogen aan een treffelijke temperatuur dan is deze naar mijn mening perfect bewerkbaar. Het is geen zandgrond natuurlijk, en het zal wat zwaarder zijn om te bewerken maar ik zie dit zeker mogelijk hoor.

woensdag 15 oktober 2014 - 22:04
jevabo

Jevabo

Hey Karel,

Strooi jij ook jaarlijks een laagje compost over bestaande gazons?
Ik lees hier net dat blijkbaar veel mensen een dun laagje compost van 0,5 cm over hun gras gooien in het najaar. Om het bodemleven blijvend te stimuleren.

Cheers
Jeroen
woensdag 15 oktober 2014 - 22:34
Wannus

Wannus

In een vroegere woonst zat ik ook met zware kleigrond in de tuin .
Niet zodanig groot , bij schatting een 80 vierkante meter . Het water
kon moeilijk weg . Eerst de woning iets opgeknapt en dan de tuin .
Ik heb dan zoveel mogelijk gaten geboord met een grondboor van
een diameter van 10 cm . Ongeveer 30 cm diep . Ik heb er wel een
aantal weken over gedaan . Dan zand doen komen en alle geboorde
gaten opgevuld (grof zand) . Dan erna de bovenste laag met een
spitvork een beetje ingewerkt . Ik heb hierbij een mooi gazonnetje
gehad , en geen water meer . Nu is dat boren met de hand niet meer
te doen . Ik zou dus grof zand doen komen en infrezen .
woensdag 15 oktober 2014 - 22:45
Ginkgo

Ginkgo

Hey jevabo,

Ik persoonlijk doe dit niet maar deze methode is zeker niet slecht hoor.
Ik strooi altijd mix 2 van dcm op mijn gazon (tijdens het groeiseizoen, dus niet in het najaar). Is een organische meststof en heb er zeer goeie resultaten mee. De reden waarom ik de compost niet gebruik is omdat het redelijk wat werk met zich meebrengt tegenover het strooien van korrels.
woensdag 15 oktober 2014 - 22:53
Wannus

Wannus

Compost inwerken in kleigrond is maar een tijdelijke verbetering .
Na verloop van tijd staat er bij hevige regen opnieuw water op
kleigronden .
Ik zou dus een groot deel zand inwerken , en dan in de bovenste
laag compost , op die manier gaat de grond gemakkelijk te
bewerken zijn en ga je geen last hebben van water op het gazon.
donderdag 16 oktober 2014 - 07:39
jevabo

Jevabo

Bedankt voor de tips!
donderdag 16 oktober 2014 - 08:40
Ginkgo

Ginkgo

@Wannus : In de eerste plaats zorgt de compost niet voor structuurverbetering voor alle duidelijkheid. Zand doet dit zoals je aanhaalt inderdaad wel. De compost zorgt voor de voedingstoffen voor het gras en een 'starthabitat' voor organismen die uiteindelijk wel voor structuurverbetering zorgen. Vandaar ben ik het deels met je eens
donderdag 16 oktober 2014 - 17:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon