menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras omspitten voor grind-tuin

Ga naar meest recente reactie

Tuin_advies

Tuin_advies

Dag tuinliefhebbers,


Ik wil bij een familielid een grind-voortuin aanleggen.
Er heeft eerst gras gestaan maar dat is al kapot gespoten.
Mijn vraag is of ik het dode gras eerst moet omspitten voordat ik het antiworteldoek erop leg met grind of kan het doek ook over het dode gras gelegd worden of komt het gras dan weer door het doek heen na verloop van tijd ?
Ik weet dat gras zeer sterk is en dat het geen licht nodig heeft om te kunnen groeien.
Graag jullie advies.
zondag 6 juli 2014 - 20:54
Bombycilla

Bombycilla

Ja dat kun je er gewoon over leggen,snap alleen niet waarom mensen zo'n grafzerk-achtige tuin willen.
maandag 7 juli 2014 - 16:27
leerling

Leerling

Helemaal eens met Bombycilla. 'k Ben hier, grommel, grommel, nog jaren zoet, grommel, grommel, met het verwijderen van het grind dat de vorige bewoners hier, grommel, grommel, hebben rondgestrooid, grommel, grommel, en dat door de jaren heen, grommel, grommel, niet alleen op de paadjes is gebleven, grommel, grommel.

Zelfs met worteldoek eronder valt er genoeg zand tussen, al dan niet vanuit de Sahara meegevoerd, om uiteindelijk een prima voedingsbodem te bieden aan allerlei onkruid. Herfstbladeren ontsieren binnen de kortste keren het "mooie" oppervlak en bij gebrek aan bodemleven houden die het extra lang vol.

Maar ja, als je alles al kapot gespoten hebt, kan je er gewoon de worteldoek overheen leggen.

Mocht dit gegrommel je toch aan het denken hebben gezet, vraag je dan af waarom je een grindtuin wil, zoek er een paar die 3, 5, 7 jaar oud zijn, en bekijk dan of die voldoen aan jouw verwachtingen.
dinsdag 8 juli 2014 - 02:33
Wannus

Wannus

Vroeger snapte ik dat ook niet , maar op leeftijd gekomen snap ik het nu wel.
Veel mensen hebben te weinig tijd omwille van hun werk ,
anderen hebben geen groene vingers , en iedereen verouderd .
Ik wilde ook een grote tuin op jongere leeftijd , iedere week
nieuwe planten en struiken halen . Maar hoe meer je haalt ,
hoe meer werk . En later lukt alles niet meer zo goed om in
de tuin te werken en moet je hulp inroepen . Ik ben ook al bezig
om hier en daar worteldoek te leggen bij mij , met steentjes of
boomschors . En dat bespaart me al veel werk .
Ik zie veel voortuintjes in grind of boomschors , versierd met
bloembakken en allerlei beelden , en dat beoogd zeer mooi ,
en je hebt er geen werk aan . Bij wie het al begint te kraken en te
spokken of last van de rug enz..... , denkt er waarschijnlijk ook zo over.
dinsdag 8 juli 2014 - 08:34
Bombycilla

Bombycilla

Wannus na een tijdje groeit er evenveel onkruid op als op gewone grond,het is niet minder arbeidsintensief alleen lelijker
dinsdag 8 juli 2014 - 11:15
Patrikc

Patrikc

De worteldoek wordt trouwens verkeerdelijk zo genoemd, wortels groeien er met gemak doorheen. Dus elke keer er een onkruidzaadje (die komen vanzelf en massaal...) kiemt in het saharazand of gewoon tussen de stenen en je wacht een beetje te lang om het te verwijderen, dan zitten die wortels door de 'worteldoek', en dan beschadig je die met het onkruid weg te nemen, op de duur heeft het onkruid overal vrijspel.

Wat een anti-onkruiddoek wel doet is de meeste opwaarts groeiende groene delen tegenhouden, dus het 'doodspuiten' van het gras was voor niks nodig geweest., onder de onkruiddoek en de kiezels ging dat wel vanzelf opgelost zijn. TS, uw leefomgeving zinloos vergiftigd...

Voor mensen met dergelijke tuinambities zijn er toch appartementen.
dinsdag 8 juli 2014 - 11:32
Tuin_advies

Tuin_advies

Voor alle duidelijkheid leg ik deze grindtuin niet voor mezelf aan maar voor iemand die blijvend sukkelt met haar gezondheid en maar een beperkte energie heeft.

Ik las elders dat gras gaat rotten & stinken als je daar onkruiddoek overheen legt en dat het daarom eerst omgespit of verwijderd moet worden.
dinsdag 8 juli 2014 - 11:57
Wannus

Wannus

Ik ben blij dat ik eens thuis ben met die regen , het mag nu en dan
eens goed regenen , daarom mijn vlugge reacties .
Maar ben het wel niet eens met beide antwoorden hierboven .
Ik heb al genoeg worteldoek gelegd met boomschors of steentjes ,
en het houd heel veel tegen . Na verloop van tijd krijg je wel
nog onkruidjes die hier en daar eens bovenkomen , en die je
probleemloos met worteltjes kan uitplukken . Op worteldoek
zetten de onkruiden zich niet stevig vast . éénmaal per week
een rondje doen met een emmer , en het is zo geklaard .
Maar er zijn er soms die tegendraads zijn , daarom zal ik niet
meer discuteren over deze topic.
Worteldoek bestaat sinds vele jaren en het wordt nog altijd
veel verkocht , dus moet het helpen .
dinsdag 8 juli 2014 - 12:18
Anneloes

Anneloes

of regelmatig met de hark door het grind.
ff opzoek naar een goede hark waarbij je het grind kan harken zonder het worteldoek te beschadigen.
door het harken haal je het blad weg, valt het fijne troep naar beneden en is het onkruid ook weg.

maar alsnog vind ik een tuin met een goede bodembedekker onderhoudsvriendelijker. nadeel is alleen dat je een tijd moet wachten voordat de bodembedekker zijn werkt doet.
dinsdag 8 juli 2014 - 12:52
vloeiende

Vloeiende

Ik begrijp de bedoeling maar denk dat over gras lopen minder energie vraagt dan over grind te lopen, persoonlijk zou ik toch ook een bodembedekker adviseren of gras. Er zijn ook grastypes die je niet vaak moet maaien en mooi te zijn vb Offside (advanta)
dinsdag 8 juli 2014 - 17:52
Bombycilla

Bombycilla

éénmaal per week
een rondje doen met een emmer , en het is zo geklaard .

Wat is dan het verschil met een echte tuin?
woensdag 9 juli 2014 - 10:42
Wannus

Wannus

Beste Bomby...
Ik ga het je eens duidelijk uitleggen wat het verschil is .
Ik heb al genoeg geharkt in mijn leven , en zoek nu meer naar
mijn gemak . Dus overal waar ik worteldoek leg moet ik er niet
meer in harken . Wekelijks een paar plukjes met duim en vinger
tussen de boomschors of steentjes , en in enkele minuten is er
geen onkruid meer te bespeuren . Ik kan zelfs enkele weken
wachten om onkruid te verwijderen , omdat er bijna geen onkruid
aanwezig is . Moest ik 20 jaar oud zijn ga ik je gelijk geven ,
maar ik heb in bovenstaand antwoord vermeld dat je moet rekening
houden met de levenstoestand van de mensen ,
weinig tijd , ouderdom enz.....
En ik denk dat ik genoeg gewerkt heb , ik heb maar één rustdag
gekend , de Zondag . Maar ik voel al redelijk dat ik niet meer jeugdig ben .




woensdag 9 juli 2014 - 11:33
Bombycilla

Bombycilla

Ik heb al genoeg geharkt in mijn leven , en zoek nu meer naar
mijn gemak . Dus overal waar ik worteldoek leg moet ik er niet
meer in harken .

Dus omdat jij wat ouder wordt ga je bij je klanten deze milieu=onvriendelijke tuintjes aanleggen?
woensdag 9 juli 2014 - 18:13
leerling

Leerling

@Bombycilla Dus omdat jij wat ouder wordt ga je bij je klanten deze milieu=onvriendelijke tuintjes aanleggen?
Ik denk dat je mogelijk een paar mensen door elkaar haalt. Wannus heeft hier nergens gezegd dat hij elders tuintjes aanlegt.

@ Wannus en Tuin_advies
Ik begrijp best waarom mensen grint gebruiken, maar als een grondbedekker nog teveel onderhoud is, is boomschors misschin een alternatief?
Los van het feit dat ik hier met de grintrotzooi zit die de vorige eigenaars achtergelaten hebben, ken ik geen grinttuinen die na een 3-tal jaren nog mooi ogen. Schors kan je gewoon weer aanvullen en als het op de verkeerde plaats terecht komt zal het uiteindelijk wel vergaan.
donderdag 10 juli 2014 - 00:02
Bombycilla

Bombycilla

staat er geen vraagteken achter dan?
donderdag 10 juli 2014 - 09:28
Joris D

Tekst aangepast

Joris D

Deze reactie komt veel te laat voor de vraagsteller maar men moet wel toelating vragen aan stedebouw om zijn voortuin te mogen verharden met een laag grind.
maandag 22 mei 2017 - 16:00
Tuin_advies

Tuin_advies

JorisD: in de provincie Zeeland is mij daar niets van bekend, en bij de woningbouw waar deze tuin van is staat ook niet vermeld dat er eerst toestemming gevraagd moet worden voor grind in de voortuin.
dinsdag 23 mei 2017 - 10:12
Joris D

Joris D

Sorry. Ik heb het over de Belgische wetgeving. De regeling in de voortuin is wel veel strenger dan die van de zij- en achtertuin en de ene gemeente is ook veel strenger dan de andere.
Het is toch aangewezen om eerst te informeren bij de gemeente vooraleer de werken uit te voeren anders riskeert men dat men achteraf alles terug moet uitbreken. Vele mensen staan er niet bij stil dat een dikke laag siergrind als verharding wordt aanzien en om dit in een Belgische voortuin te mogen leggen heb je in principe een vergunning nodig. (achteraf niet meer informeren. Geen slapende honden wakker maken)
woensdag 24 mei 2017 - 09:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon