menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe graszoden

AnjaVetsuypens

AnjaVetsuypens

Hallo,

deze week heb ik graszoden laten leggen. Ik ben direct beginnen sproeien en doe dat nu elke ochtend en elke avond. Opp is +/- 8x18m. 's Ochtends ben ik al gauw 1,5u bezig, en 's avonds 2u.
Ik sproei tot ik op de matten een klotsen vh water hoor als ik er eventjes mijn voet op zet (een beetje het geluid van een natte dweil).
Is dit voldoende?
Hoe lang moet ik dit doen? De tuinaanlegger zei me +/- een week.
Hartelijk dank
zondag 14 juli 2013 - 12:36
Tuinman65

Tuinman65

Je moet nu ook niet gaan overdrijven met sproeien.
Als je het water hoort klotsen dan heb je te veel gesproeid en is er kans dat de jonge nieuwe graswortels losgerukt worden en het gras gaat rotten.
Zodanig sproeien dat de zode goed doornat is en dat kan je zien als je hier en daar een stukje zode even optilt en daarna goed terug aantrappen.
Hoe lang je hier mee moet doorgaan hangt af van het weer.

Leo
maandag 15 juli 2013 - 23:27
AnjaVetsuypens

AnjaVetsuypens

Bedankt, Leo.
Ik zal vanavond dan wat minder beginnen sproeien. Ben ik ook meteen sneller klaar

Of zou het beter zijn om een keertje over te slaan? Ofwel deze avond, ofwel morgenochtend...?
dinsdag 16 juli 2013 - 09:55
Tuinman65

Tuinman65

Wanneer je 's avonds hebt gesproeid is het 's morgens alleszins niet nodig.
Liefst 's avonds sproeien. Wanneer je bij warm zonnig weer, zoals nu, 's morgens gaat sproeien verdampt al direct een pak water waar je gras niks aan heeft.
Dan nog iets meer uitleg over dat klotsen: dat betekent dat er zich opgehoopt water bevindt tussen de zode en de grond zodat er tijdelijk geen contact meer is. Eventuele reeds aangegroeide wortels breken dan af.
Ik vind dat je tuinaanlegger betere informatie had moeten geven.
Leo
dinsdag 16 juli 2013 - 23:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon