menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Draadomheining rijwoning laten begroein

Ga naar meest recente reactie

djemmers

Djemmers

Hallo,

Ik heb een diepe (50 meter) rijwongintuin met langs twee kanten lelijke draad/betonomheining.
Nu zou ik graag door/over die draad/beton wat slingerplanten laten groeien. (in samenspraak met de buren.) in plaats van de klassieke haag mengeling.
Dit omdat ik denk dat dat iets minder plaats gaat innemen in mijn tuin.

Ik ben op zoek naar een combinatie van ( als het even kan inheemse), bloeiende, altijd(of lang) groene planten en graag ook nog die vlinders/vogels aantrekken.

de draad is ongeveer 1M30 hoog en bijgevoegd is een foto van de tuin.

hebben jullie suggesties?

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 2 juni 2012 - 09:44
Esem

Esem

Zet zeker geen klimop,daar al je later alleen maar spijt van krijgen.
beter is dat je gaat voor bv climatissoorten lonicera,bestaan ook in verschillende kleuren,en wat ik ook al gezien heb is dat zo een afspanning bekleed werdt met wisteria.

Gr E.
zaterdag 2 juni 2012 - 16:35
bd

Bd

vroeger had ,ik klimop staan, en was daar wel tevreden over, maar je hebt er wel geen bloemen van, bij ons hebben we nu twee kamperfoelie's, (lonicera en dus groenblijvend in de winter) en een klimroos (schneewit)
zaterdag 2 juni 2012 - 22:39
djemmers

Djemmers

bedankt voor de reacties.
Zouden jullie er evt een fototje van de tuin kunnen bijvoegen?

Ik was niet van plan klimop te gebruiken.

groeten
zondag 3 juni 2012 - 13:30
Feniks

Feniks

Ik heb er kamperfoelie en akebia quinata staan. Ah, en een kiwiplant! En ook nog 2 clematissen, maar die worden opgevreten door de oorwormen. Maar die verstoppen zich tussen een schutting en een laag muurtje, daar zou jij geen last van mogen hebben. Verder staan er ook 2 vlinderstruiken tegen de draad.
Al deze planten zijn wel bladverliezend, dus in de winter wordt het wel kaal. Alleen de Akebia houdt nog wat blad. Je zou voor de Lonicera Henryi kunnen gaan, die is wintergroen. Of een wintergroene Clematis: de Clematis Armandii, maar die is dan weer minder winterhard.

Je ziet het op onderstaande foto een beetje (rechterkant), zal eens kijken of ik er nog betere heb.
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 6 juni 2012 - 10:41
Feniks

Feniks

Ah, je kan ook Hop planten, groeit snel!. En waarom niet wat (eventueel doornloze) frambozen of braambessen, dan heb je nog besjes ook!
woensdag 6 juni 2012 - 10:42
Esem

Esem

Persoonlijk vind ik hop geen plant om een afscheiding te gaan vormen.
Daarvoor is hop veel te wild groeiend.

Je vraagt ook om zo mogelijk een witergroene plant,maar een combinatie van wintergroen,bloeiend en dan ook nog te gebruiken als afpsanning is wel een heel moeilijke opdracht,om dit alles te combineren.

Voor niet wintergroene planten dacht ik aan, Clematissoorten klimrozen,kamperfolie,ezm.

Gr E.

woensdag 6 juni 2012 - 10:58
djemmers

Djemmers

Weerom bedankt,
Esem, je zei:
"Je vraagt ook om zo mogelijk een witergroene plant,maar een combinatie van wintergroen,bloeiend en dan ook nog te gebruiken als afpsanning is wel een heel moeilijke opdracht,om dit alles te combineren. "

Bedoel je hiermee dat dat in 1 plant combineren niet te doen is?
Dat bedoelde ik ook niet helemaal met mijn vraag.

Ik dacht eerder aan een mengeling van wintergroene planten met zomergroene planten (waarvan die laatste natuurlijk meer bloeien) en die wat door elkaar te plaatsten. Om zo het effect te krijgen van een altijd groene omheining.


woensdag 6 juni 2012 - 11:09
Esem

Esem

Ja, hier had ik je dan verkeerd begrepen, ik dacht dat je dan de afspanning wilde laten begroeien met alleen maar wintergroene planten.

Dit is uiteraard wel mogelijk.

Ik denk nu direct aan Clematis Armandii een groemblijver die dan ook nog eens bloeit en goed geurt.
Abebia Quinata semi wintergroen,lonicera Henryi wintergroen,dit in combinatie met niet wintergroene planten kom je al een eind.

En dit hierboven zijn maar enkele van de wintergroene klimplanten planten.

Tip.
Laat de soorten enkele malen terugkomen in de afspanning, dit brengt rust in je tuin.

Allemaal verschillende planten brengt al vlug onrust in je tuin en geeft het gevoel veel te druk te worden.
En zet hier en daar een plant tussen die niet bloeit om de rust te behouden.
Al is het maar een struik die je snoeit zodat je niet te veel aan tuin verliest.

Gr E.


woensdag 6 juni 2012 - 11:37
Feniks

Feniks

Ik denk nu direct aan Clematis Armandii een groemblijver die dan ook nog eens bloeit en goed geurt.
Akebia Quinata semi wintergroen,lonicera Henryi wintergroen,dit in combinatie met niet wintergroene planten kom je al een eind.
Die haalde ik dus ook al aan. De Lonicera Henryi doet het traag bij mij, maar dat kan aan de standplaats liggen. En Clematis Armandii: reken er op dat er bij strenge vorst kapot gaan, ik ben er na vorige winter ook één kwijt...
Als je een snelle groeier wilt: kan je ook Clematis Montana er door laten groeien, niet wintergroen, maar vele bloemetjes! En eventueel ook een Clematis Alpina, met fijne klokbloemetjes. Beide niet onderhevig aan de verwelkingsziekte.
woensdag 6 juni 2012 - 11:56
Esem

Esem

Een keuze zal je natuurlijk altijd wel moeten maken ,en hopen dat het niet te veel en te hard gaat vriezen. Dit alles wordt nogeens versterkt door de grond waar je op tuiniert.

Droge zandgrond al dan niet verbetererd met comopst zal veel minder vorstschade hebben,daartegen natte grond zullen sommige planten bij strenge vorst het vlugger laten afweten,dus goed informeren en plannen wat je wil gaan planten is noodzakelijk,wil je niet voor verrasingen komen te staan.

E.
woensdag 6 juni 2012 - 12:14
mamouke

Mamouke

Hey

Ik heb een clematis montana die in 2 dagen volledig is uitgedroogd.
is dat die ziekte (verwelkingsziekte) en klopt het dat die veroorzaakt wordt door te veel regen? (we zijn allemaal bijna verzopen dit jaar)
valt daar iets aan te doen? (alles terugknippen bijvoorbeeld) of is mijn 7jarige plant naar de vaantjes?
mamouke
zondag 29 juli 2012 - 15:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon