menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inkijk verhinderen dmv klimop raster

Ga naar meest recente reactie

smettuh

Smettuh

Hallo,

toen we nog in onze ruwbouw fase zaten hebben we samen met de buren reeds een houten omheining van 1m80 hoog geplaatst.

Nu zijn onze achterburen aan het bouwen en er is teveel inkijk op de gelijkvloers. We kijken binnen in hun leefruimte en dat willen we vermijden. 1m80 is niet voldoende omdat ons huis hoger gelegen is dan de achtertuinen en ik ben niet van de kleinste.

Als oplossing dachten we aan houten palen om de 2meter te plaatsen en deze op 1m70 hoogte door te verbinden met een raster van bamboe (tonkin?) van om en bij de 40cm hoogte. (dat zou voldoende moeten zijn om het zicht te belemmeren)
Tegen de palen dan een snelgroeiende klimmer planten zoals klimop en zorgen dat het raster volgroeid.
We gaan wel moeten opletten dat de klimop de houten panelen niet te pakken krijgt, de palen zouden 50cm van de panelen geplaatst worden.

Zijn er mensen met advies, bijsturingen, betere ideeën, voorbeelden, ..
We zouden het zelf doen uit budgettaire overweging maar ik heb zo geen verstand van binden om het raster te maken ..
Onze eco cheques misschien eens bovenhalen in juli

Alvast bedankt!
Tom

woensdag 4 april 2012 - 23:16
Lino

Lino

Denk je dat dat bamboe raster sterk genoeg is als het volledig begroeid zal zijn? En windbestendig genoeg?
donderdag 5 april 2012 - 13:44
smettuh

Smettuh

Eventueel de palen dichter bij elkaar plaatsen.

Ik denk ook om een raster langs 2 kanten van de paal te bevestigen en ze onderling door te verbinden. Soort van kooi maken als 't ware.
Maakt het geheel misschien wat sterker en de klimop kan beter dichtgroeien.

Maar dan pakt het geheel wel nog meer wind + de paaltjes moeten sterker zijn.

Zou bamboe niet sterk genoeg zijn?
donderdag 5 april 2012 - 14:01
Pistachio

Pistachio

Gewoon bamboe planten? Hebben wij ook gedaan. Fargesia Robust Campbell wordt ongeveer 4 m hoog en woekert niet.
donderdag 5 april 2012 - 14:12
smettuh

Smettuh

Eindelijk de juiste benaming gevonden voor de constructie:

Leiboomconstructie. Jullie alom bekend waarschijnlijk.

't Zou max 2m20 hoog mogen zijn. 'k Wil vermijden dat we 2m van de perceelgrens moeten blijven .. 2m20 gaan de achterburen niet moeilijk over doen (sowieso eens vragen natuurlijk).

Hun privacy gaat er ook op vooruit maar 4 meter zou hun ochtendzon wegnemen (en onze avondzon).
Bamboe kan gesnoeid worden maar 't is vrij druk voor een kleine tuin vind ik persoonlijk. Onze tuin is 10m diep ofzo. (excl terras).

Wel een mooie plant, nog een idee om de voortuin mee in te kleden.
'k Wist niet dat er bestaan die niet woekeren, dat is voor de meeste mensen het struikelblok.
donderdag 5 april 2012 - 14:58
Tuinman65

Tuinman65

Hou er wel rekening mee dat bamboestokken na enkele jaren zo rot zijn als snot.

Leo
donderdag 5 april 2012 - 18:51
smettuh

Smettuh

't Zal geen bamboe worden dan maar houten latjes van degelijke kwaliteit.

Of eventueel metalen staven of buizen (galva) ..
donderdag 5 april 2012 - 19:26
Eniavaswen

Eniavaswen

Misschien een domme vraag, maar als je een leiboomconstructie wil zetten, waarom zet je er dan geen leibomen tegen? Die houden ook inkijk tegen en er zijn zoveel mooie bomen om te leiden. Dat lijkt me ook mooier en vooral onderhoudsvriendelijker dan klimop.
vrijdag 6 april 2012 - 12:29
minouke

Minouke

ja zo dacht ik toch ook zoals Eniavaswen.

Leibomen moeten niet op 2m van de scheiding staan zoals gewone bomen, misschien eens navragen op de gemeente (technische dienst) om zeker te zijn, want kan soms anders zijn naargelang de gemeente waar je woont.


vrijdag 6 april 2012 - 12:37
Pistachio

Pistachio

@tuinman65

Hoe bedoel je? Dat alle bamboe maar een paar jaar meegaat? Lijkt me sterk???
vrijdag 6 april 2012 - 15:47
deHaan

DeHaan

Bamboestokken die je in de grond plaatst die zijn met een paar jaar verrot.
vrijdag 6 april 2012 - 18:16
Pistachio

Pistachio

Ik heb levende bamboe staan, geen bamboestokken. Misverstand?
dinsdag 10 april 2012 - 11:45
deHaan

DeHaan

Lijkt er verdraaid veel op.
dinsdag 10 april 2012 - 12:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon