menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voortuintje aanleggen

Ga naar meest recente reactie

Pieterke67

Pieterke67

Ik zou graag (net zoals sommige anderen hier op het forum) mijn voortuinje opnieuw willen aanleggen. Er stond een allegaartje van een verhoute lavendelstruik, hei, maagdenpalm, enz. We hebben alles weggedaan en omgespit. Nu rest er alleen nog een kale vlakte...

Het staat recht voor ons huis zonder oprit in de stad. Het is dus zo'n echt stadsvoortuintje van ongeveer 2 op 3 meter. Het tuintje is naar het westen georiënteerd, maar krijgt veel zon in de zomer (vanaf 13u tot 's avonds). We hebben echter geen idee welke kant we ermee uit willen. Laten we anders beginnen met wat we wel weten:

- we hebben hier al 2 jaar een vijgenboomje in een mand staan, maar uiteraard doet die het niet goed in zo'n klein kuipje. We dachten hem daarom uit te planten in de voortuin. Goed idee of niet? Misschien is dat een beetje kaal? Hij geeft niet zoveel bladeren en geen bloemen natuurlijk. Is de oriëntatie goed voor zo'n vijgenboom?

- we willen een tuintje waar je niet al teveel in moet doen. Uiteraard is wat bijsnoeien geen probleem, maar geen planten/bloemen waar je constant mee moet bezig zijn of die je regelmatig moet vernieuwen.

- het tuintje moet er het hele jaar door toch wat leuk uitzien, dus ook in de winter liefst een beetje groen. Er mag gerust ook iets met een bloem bij zijn.

- we dachten te werken met een worteldoek tegen onkruid en daarboven dan houtschilfers en een bodembedekker. Goed idee? Zo ja, de welke?
Ik las hier het één of ander over grassen. Is dat misschien ook wat?

- We willen het een beetje uniform/symmetrisch houden, dus geen 20 soorten door elkaar.

Zo, dat is waar we naartoe willen. Hebben jullie goede tips? Vooral tips over hoe je het best aanlegt en welke planten een aanrader zijn, zijn zeker welkom!

Alvast bedankt!


zondag 4 maart 2012 - 23:30
Eniavaswen

Eniavaswen

Kan je een foto posten van je voortuin? Zo zien we de stijl van je woning en wat er mooi bij kan passen. Zo out of the blue is het moeilijk om goeie raad te kunnen geven.
Alleszins vind ik grassen zeker een goed idee. Die zijn het hele jaar mooi en in het voorjaar als ze terug kort staan, kan je er heel goed bloembolletjes tussen verwerken.
maandag 5 maart 2012 - 09:26
Pieterke67

Pieterke67

Voilà, dat is ons voortuintje. Een klein tuintje dus en een toch al wat oudere/ouderwetse gevel.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 6 maart 2012 - 20:25
minouke

Minouke

dit zoals op de foto zie ik bv wel zitten voor je huis.
De vakken zijn een herhaling van de vensters.

midden in de vakken kan je nog kiezen zoals rozen als op de foto maar even goed hoge grassen, lage geënte boompjes...
Onderaan bodembedekkers bv Acaena (Stekelnootje), Aubrieta,lage campanula enz

en aan de vensters bloembakken met een kleur die de bloemen herhalen van je tuin

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 7 maart 2012 - 13:40
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik heb eens een voortuintje gezien in een boekje waar ze twee grote vierkante bakken hadden gezet met een vijgeboom erin en rond de boom carex. Op de grond zou je dan gewoon een bodembedekker type pachysandra kunnen zetten. Strak, sober en toch mooi.
donderdag 8 maart 2012 - 09:10
Pieterke67

Pieterke67

Bedankt voor jullie tips!

De vierkanten op de eerste foto, is dat buxus? Zou je zoiets ook kunnen maken met iets anders dan buxus? We wilden eigenlijk geen buxus nemen vandaar...

@Enlavaswen: wat voor soort bak voor de vijgenboom bedoel je precies? Wordt die ingegraven?

zaterdag 10 maart 2012 - 14:40
minouke

Minouke

Dat is buxus maar je kan boordjes maken met nog andere planten zoals lavendel
zaterdag 10 maart 2012 - 16:20
Pieterke67

Pieterke67

Ok, we staan ondertussen al wat verder. Als bodembedekker deken we aan Campanula.

We hebben een houten vierkante kuip gekocht die we in het midden half gaan ingraven. Daar komt dan een boompje/struik in, maar we weten nog niet goed welk. We dachten aan:

1) vijgenboompje (dat hebben we hier al staan en moet dringend verpot/uitgeplant worden)
2) een japanse esdoorn (een heester)
3) een klimroos/rozenboompje

Wat zouden jullie kiezen?

We zoeken ook nog:
- iets smal om het plantsoen af te boorden (maar geen buxus of lavendel)
- iets afhangend met bloem voor bij in de kuip te zetten
zondag 11 maart 2012 - 10:32
minouke

Minouke

ahahaha ik zou natuurlijk gaan voor rozen, ben dol op rozen hé

Gezien de gevelsteen zou ik geen roze of oranje kiezen maar wel wit, blauw, paars, purper, zachtgeel, geel, roodpaars.
Als afhangend plantje voor de boorden een Geranium Rozanne, bloeit van mei/juni tot de eerste vorst.
Kan ook in bloembakken bv aan de vensters.
Het eerste jaar is hij niet zo overweldigend maar nadien een overvloed aan bloemen.

Maar dan zou ik onderaan geen Campanula zetten omdat het dan wel saai is samen met de Geranium.
Beter zou dan (altijd naar mijn goesting hé ) Calamintha zijn.
Tenzij toch Campanula maar aan de rand van de muurtjes:
in die volgorde dus Geranium..Calamintha..campanula


die staan ook in de plantengids

http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?id=56

hier een foto van de Geranium en de Calamintha nepeta

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 11 maart 2012 - 14:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon