menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zo vroeg mogelijk beginnen zaaien

Ga naar meest recente reactie

RestUnknown

RestUnknown

Dit jaar zou ik zo vroeg mogelijk willen beginnen zaaien omdat het vorig jaar iets te laat was en zo een goeie 300 euro is weggesmeten door overmatig onkruidgroei.
In het najaar al een groot deel terug gedaan, maar niet alles kunnen doen.

Op deze site gevonden dat half april het vroegste was, maar dit was de periode dat we het vorig jaar gedaan hadden en dat was dus desastreus afgelopen.

Is begin maart een goede periode? Ik had vernomen dat graszaadjes wel tegen vorst kunnen?
dinsdag 21 februari 2012 - 13:05
Rowie

Rowie

In principe kan er vanaf laat februari al gras gezaaid worden, máár een goede voorbewerking is absoluut noodzakelijk. De bodem moet zo goed mogelijk onkruidvrij gemaakt zijn (dus ook de onkruiden van vorig jaar moeten weg zijn) dan éérst afhankelijk van de grondsoort bekalken, een paar weken later goed bemesten en dan inzaaien. Indien u nu inzaait is het aan te bevelen zaad met een coating te gebruiken, zodat de vogels er zoveel mogelijk vanaf blijven, anders is het halve gazon al voor 't ontkiemen verdwenen. Al eens het leggen van kant-en klare graszoden overwogen? Ook dat kan nu al en geeft direct een mooi resultaat. Mest en kalk hoeft dan niet nú toegediend te worden. Veel succes !
dinsdag 21 februari 2012 - 16:06
RestUnknown

RestUnknown

Bedankt!

Een goede voorbewerking is waar het steeds fout loopt, de bodem zit hier vol met kleine steentjes en afval, onmogelijk om het schoon te krijgen.
Afhankelijk van de grondsoort zeg je, ik woon hier op het puntje van antwerpen, vlaams brabant en limburg. Klei-achtig vermoed ik, maar ik ben niet zeker.

Ik heb het al overwogen ja, maar de prijs houdt me wat tegen.
Iemand die weet wat het prijsverschil per m2 is? Zoveelste meer tegelijk zoveelste lager, dat weet ik, maar laat ons zeggen voor een 50 m2?
dinsdag 21 februari 2012 - 16:31
Rowie

Rowie

Graszoden worden meestal geleverd op een rol van 0.40x2.50 en zijn er al vanaf zo'n €2.00/€ 2.50 per rol (één vierkante meter) , bij 50m2 zijn de kosten dan € 100/€125.
De ondergrond moet wél geheel egaal gemaakt worden(steentjes is niet erg) én al verrijkt worden met wat compost. Het leggen van zoden is redelijk eenvoudig: strak tegen elkaar aanleggen, goed de aansluitingen/randen vullen met goede aarde en dan goed verzorgen, tijdig bewateren en bemesten en evt. opkomend onkruid direct verwijderen. Inzaaien zal met bekalken en bemesten slechts hooguit €40 kosten, maar vraagt enorm veel voorwerk terwijl zoden direct een fraai resultaat geven én een snelle start.
dinsdag 21 februari 2012 - 17:21
Slak

Slak

er is een groot bedrijf in postel met de naam franken . even google en dan vind je de site . aangezien ik geen link mag zetten .

je vind er de prijzen en ze kunnen leveren . meer staat op hun site en ze beantwoorden al je vragen ivm de gras matten .

greetings

ps nooit kalk en mest tegelijker tijd gooien . ontstaat chemische reactie
dinsdag 21 februari 2012 - 20:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon