menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Linkerborder aanleggen met

Archer

Archer

We zijn volop onze tuin aan het aanleggen. Even de foto duidelijk maken:

Het deel voor het tuinhuis hebben we afgegraven. Daar komt ons gazon.
Aan beide zijden hebben we de boord verstevigd met een 'azobe-muur'.
De rechterboord ga ik aanplanten met vaste planten en enkele klimplanten om langs de houten platen te groeien. Deze kant hebben we dan ook bewust wat breder gemaakt +/- 1,3m.
De boord aan de linkerkant is het de bedoeling om smaller te maken, nu is hij +/- 80 cm. En dit om toch nog een mooi stukje gazon over te hebben, want het is al niet breed.

Nu begin ik terug te twijfelen of we ook de andere kant niet moeten breder maken en een haag of struikengordel te planten?? De azobe zit aan die kant namelijk nog niet vast.
Het is zeker zo dat in een smalle tuin, een groene muur de tuin 'verbreed'?
Om een haag deftig te scheren moet je er natuurlijk achter kunnen dus moet je zeker rekenen op 1,5 (?).

Heeft iemand andere ideeen om iets met een 80cm brede boord te doen?
Of raden jullie eerder de haag aan?

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 10 september 2011 - 15:54
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik denk dat klimplanten dat effect ook gaan hebben. Diagonale lijnen en de lengte 'breken' hebben ook een verbredend effect. Dat breken kan je bijv doen met haagjes die haaks staan op de schutting of een pergola.
maandag 12 september 2011 - 12:30
vulk

Vulk

Klimplanten nemen ook minder plaats in en geven toch heel veel kleur!
woensdag 14 september 2011 - 09:04
stoffelmans

Stoffelmans

Persoonlijk zou ik geen borders creëren, en over de volle breedte van de tuin gras zaaien als basis. Dan hier en daar een vaste plant tegen de schutting (niet over de hele lengte), en de schutting eventueel volledig laten overgroeien met klimplanten (veel mooie en geurende mogelijkheden).
Maar ipv de gazon in het midden open te houden, zou ik er op een plaats of 3 (zigzag) kleine boompjes of mooie heesters in planten, kwestie van niet meer het lange smalle effect te hebben. Maar dat is mijn strikt persoonlijk mening natuurlijk. Eén en ander hangt ook af van de functie van de tuin. Kindjes die willen spelen, ... ?

Groetjes & succes!
woensdag 14 september 2011 - 11:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon