menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Iemand ideeen

Ga naar meest recente reactie

JuanCarlos

JuanCarlos

Hoi iedereen, ik heb een klein voortuintje, ongeveer 5 x 2 meter, aan de noordoostzijde van mijn huis. Overwegend in de schaduw, maar 's ochtends staat het wel even in de zon. Aangezien ik ook een hele fijne achtertuin heb wil ik de voortuin iets opfraaien, maar ik wil er niet veel onderhoud aan hebben.

Alles wat er nu in staat vind ik niet mooi, dus dat gaat er uit.

Ik wil in ieder geval veel lavendel er in hebben. Het moet zowel in de zomer als in de winter bodembedekkend zijn (zodat katten en onkruid wegblijven), en het moet bloemrijk zijn. Zo hoef ik misschien 1 of 2 keer te snoeien, meer onderhoud wil ik er eigenlijk niet van hebben.

Heeft iemand iedeeen? Alvast bedankt!
vrijdag 12 augustus 2011 - 11:25
satomi

Satomi

Lavendel op het noord-oosten???????
vrijdag 12 augustus 2011 - 11:29
JuanCarlos

JuanCarlos

Het groeit er nu ook, dus dat moet kunnen...
vrijdag 12 augustus 2011 - 11:35
JuanCarlos

JuanCarlos

Ik snap dat er in het begin meer werk aan zit, maar uiteindlijk moet onkruidvrij kunnen op zo'n klein stukje tuin. Er zit geen zevenblad en kweek, dus zodra het dichtgegroeid is moet dat lukken.

Dus; iemand leuke ideeen?
vrijdag 12 augustus 2011 - 12:56
svoffel

Svoffel

Opletten met schors en katten! Ik heb hier een worteldoek liggen (tegen het onkruid) met daarboven een laag schors. Ben er heel blij mee, behalve dat de katten toch telkens hun behoefte kwamen doen op het schors! De reuk was verschrikkelijk. Toch beter grind?
Op het ogenblik is mijn kattenprobleem verleden tijd, ze zijn verdwenen.... zullen een andere plek gevonden hebben.

Toch zou ik als je een klein beetje zon hebt voor een andere plant kiezen, halfschaduw, maar ja, iedereen zijn eigen smaak. Als je lavendel wil, plant het dan.
Later kan je nog altijd iets anders zetten.

Veel plezier
zaterdag 13 augustus 2011 - 11:22
Lino

Lino

Ik vind maagdenpalm (vinca minor) een makkelijke snelgroeiende bodembedekker.
Groenblijvend en tijdelijk mooie blauwe (of witte) bloempjes.
Bijknippen met de haagschaar.
zaterdag 13 augustus 2011 - 14:25
cornelia

Cornelia

Als je maagdenpalm neemt moet je m.i. wel zeker zijn dat je dit de rest van je leven wil hebben. Ik ben nu al 2 jaar bezig het weg te krijgen. Het is echter wel een goede bodembedekker dat klopt. Wat ook mooi is zijn die kruipende dwergmispels of cotoneasters maar het is alles een kwestie van smaak.

Moet het allemaal op 1 hoogte (laagte) blijven of kan er ook nog iets langs een muur of zo ?
zaterdag 13 augustus 2011 - 22:44
Lino

Lino

Denk alleen dat maagdenpalm de lavendel gaat verstikken.

Elk jaar 1 keer de maagdenpalm vanrond de lavendel knippen is zo gebeurd

Ik zou dan eerder met "zones" werken

enkele voorbeeldjes:

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 14 augustus 2011 - 09:50
JuanCarlos

JuanCarlos

Iedereen sorry voor de late reactie, ff afwezig geweest ivm vakantie. Tot nu toe vind ik de lavandel/maagdenpalm combinatie in zones het leukst. Iemand nog andere ideeen icm lavendel? Iets meer variatie in kleur zou nog wel leuk zijn. Ik ben zelf beginnend tuinier dus ik heb geen idee wat leuk staat, goed bloeit en onderhoudsvriendelijk is....
dinsdag 23 augustus 2011 - 14:36
JuanCarlos

JuanCarlos

Heeft iemand ook ervaring met phlox? Lijkt me ook erg leuk (kwam ik toevallig via google op).
dinsdag 23 augustus 2011 - 14:40
Lino

Lino

wat ook een mooi struikje is mooi in een bol te knippen, een halve meter hoog, met roze bloempjes:
spirea "little princess"
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 23 augustus 2011 - 16:34
renate67

Renate67

lavendel combineren met hypericum calcinum (hertshooi) groeit snel goed dicht 20-30cm hoog donkergroen blad, wintergroen, grote gele bloemen van juli-sept, kan goed in schaduw, zo dicht dat er nauwelijks onkruid tussen groeit.
Er bestaat ook witbloemige vinca minor.
Ik vindt kruipphlox heel mooi maar niet echt groen in winter en komt bij mij toch steeds veel onkruid tussendoor.
Renate
zaterdag 27 augustus 2011 - 10:36
renate67

Renate67

Je zou voor een bijzondere combinatie ook lavendel met
Akkerhoornbloem (Cerastium biebersteinii) kunnen combineren.
Dat heeft zilvergrijs blad dat winter"groen" is en krijgt witte bloemetjes in de zomer.
Renate

zondag 28 augustus 2011 - 00:44
vulk

Vulk

Ik weet niet hoe goed bloembollen het doen op het noordoosten, maar dat zou ik ook zeker overwegen.
Onder de bodembedekker bloembollen plaatsen (narcissen etc).
donderdag 15 september 2011 - 14:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon