menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras onder bomen

Ga naar meest recente reactie

dendikke

Dendikke

Hallo groenevingers vrienden,
We hebben pas een huis gekocht en er staan veel bomen rond van deburen.
Voor wat het gene gras zou moeten zijn is pure mos, nu heb ik die gevertikuleerd maar dan staat er niets mee op. Nu is men vraag mag ik er zo terug gras op zaaien of moet ik het eerst behandelen zoals frezen en bemesten? Ik heb me laten zeggen dat schaduwgras er wel zal groeien? Ook zit ik met het probleem dat de vorige eigenaars er van die groene palen en draad hebben rond gezet (opzich mooi) en daar klimop tegen laten groeien en die klimop zit nu ook overal in die grasmat en ook die wortels. Hoe onderhoud ik dat het best en wat kan ik er aan doen dat het uit het gras blijft?
Ik weet nen hele boterham maar had hier graag wat antwoorden op
Voor de rest nog veel tuinplezier gewenst
Danny
vrijdag 18 maart 2011 - 12:16
rombaft

Rombaft

frezen, eventueel wat goede grond in doormengen met frees (teelaarde) , klein beetje organische mest toevoegen.

Platrollen, zaaien, inharken , platrollen.

Het grote probleem van die bomen zit niet alleen in de schaduw, maar ook in het water dat de bomen verbruiken, heb je een idee wat voor bomen het zijn ?
Bv knot, krul, treurwilgen , daaronder kan je bijna geen gras houden omdat deze de grond constant droogtrekken.

In droge periodes toch regelmatig water geven.

ivm die klimop, een frees zal de opp wortels wel kapotfrezen dus... een frees kan je makkelijk huren voor een 50-60 euro bij bv boels of iets dergelijks.
vrijdag 18 maart 2011 - 13:32
dendikke

Dendikke

Hoi Rombaft,
Thx voor je snelle reactie.
Er staat 1 eik van om en bij de 25 jaar dus een uit de kluiten gewassen boom en verder staan er grote sparren die het zonlicht tegen houden. Ik weet niet of dit tot grote droogte kan leiden aan het gras. Er staan nog andere planten onder deze boomen en rond het gazon en die groeien gelijk kolen
groetjes Danny
vrijdag 18 maart 2011 - 14:56
rombaft

Rombaft

Ach zo, ik denk dat de eik niet zozeer het probleem is maar de sparren, die verliezen immers hun loof niet in de winter waardoor er het hele jaar door schaduw is, bovendien hebben sparren de neiging de omliggende grond sterk te verzuren, gras houden op die plaats zal dan idd heel erg moeilijk gaan.

Op de ergste plek(ken) zou je eventueel een perkje met zuurminnende bodembedekkers (plus eventueel wat hortensia's) , op de "tussenzone" toch proberen om gras te zaaien en goed te onderhouden (kal in voor en najaar, meststof in voorjaar ) eens antimosproduct gebruiken
vrijdag 18 maart 2011 - 15:07
dendikke

Dendikke

Thx voor uw antwoorden en ga zeker eens een poging wagen om het zo te proberen. Hopelijk komt het tot wat.
Groetjes Danny
vrijdag 18 maart 2011 - 15:51
daggie01

Daggie01

weg met het gras !!!!!!!!!!!
loopkamille
heb ik ook gedaan heerlijk en ziet er leuker uit als gras
werkt perfect

357700 ROOMSE KAMILLE
(Eng: Roman or Sweet Chamomile)
(Chamaemelum nobile, synoniem: Anthemis nobilis)
Roomse kamille geneest planten! Zet de kamille naast een kwijnende tuinplant en u zult het zien... Verder kunt u een rustgevende thee zetten van de bloem-hoofdjes, (wat dat betreft vergelijkbaar met de echte kamille). Populair is het gebruik als loopkamille, doordat de plant zeer plat groeit en enige bestendigheid tegen belopen heeft. Na beweging of beloping geurt de plant heerlijk (eigenlijk pijnsignalen…) Meerjarige plant.
bij vreeken.nl te bestellen
vrijdag 18 maart 2011 - 16:31
dendikke

Dendikke

Verdorie,
Na het uitkammen van all het mos kom ik een rietplant tegen die gelijk met de grond is afgeknipt en die al goed is uitgebreid. Nu heb ik me al eens laten wijsmaken dat je dat nooit meer uit je tuin krijgt.
Is dat zo of bestaat daar ook een trukje voor? De wortels zitten al overal in het gras ( wat je nog gras kan noemen want er staat bijna niks meer op )
Is omfrezen voldoende of moet er meer gedaan worden om dat weg te krijgen?

Groetjes Danny
zondag 20 maart 2011 - 12:51
vulk

Vulk

Gelden er andere zaaitijden voor schaduwgras dan voor ander gras?
dinsdag 13 december 2011 - 20:03
Polplastron

Polplastron

Verdorie,
Na het uitkammen van all het mos kom ik een rietplant tegen die gelijk met de grond is afgeknipt en die al goed is uitgebreid. Nu heb ik me al eens laten wijsmaken dat je dat nooit meer uit je tuin krijgt.
Is dat zo of bestaat daar ook een trukje voor? De wortels zitten al overal in het gras ( wat je nog gras kan noemen want er staat bijna niks meer op )
Is omfrezen voldoende of moet er meer gedaan worden om dat weg te krijgen?


Ik zou de grote pol er manueel uitgraven. Dit kan perfect met een stevige spade (liefst zo een met een glasvezel steel).

De uitlopers die tussen het gazon zitten zijn niet erg: een jaar lang maaien en je vindt er niets meer van terug.

Groeten,

Pol
dinsdag 13 december 2011 - 20:07
Dirk Van Schelvergem

Dirk Van Schelvergem

Beste,

Ik heb een dennenboom van 15 meterhoogte,onderaan 2,5meter afgedaan.In de morgen zon onderaan aan de oostkant,in de namiddag,avond zon aan de westkant.Nogal droog.Welke planten kan ik hier eventueel voor kiezen?
Dank voor Uw antwoord.
donderdag 13 augustus 2020 - 10:14
deHaan

DeHaan

Als je een nieuw topic aanmaakt is de vraag duidelijker.
Je reageert nu op een topic van 9 jaar geleden.
donderdag 13 augustus 2020 - 18:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon