menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinontwerp is klaar hoop ik

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Na veel gepuzzel en een cursusje tuinontwerp, is mijn tuinontwerpje eindelijk klaar. Maar natuurlijk moet hij nog de belangrijkste test doorstaan: onderworpen worden aan het kritische oog van mijn medetuiniers.
Alle tips, opmerkingen of bemerkingen zijn welkom, verbetering is altijd mogelijk.
(Ben zo net tot de conclusie gekomen dat ik plek voor mijn ligzetels vergeten ben)

Groetjes, Karen

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 25 juli 2010 - 16:30
Polplastron

Polplastron

I.p.v. een composthoop zou ik twee à drie compostbakken naast elkaar zetten van elks 1 m x 1 m x 1 m. Zet deze ook op een meer bereikbare plaats. Dit mag gerust IN de kippenren staan. Met twee compostbakken kan je één bak vullen en de andere leeglaten. Wanneer je de compost omzet en/of (tegelijk) nieuw materiaal toevoegt kan je het hele zootje omgooien naar de lege bak.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Mits je kippen neemt die niet vliegen of die geknipt zijn, kan je de bessenstruiken ook perfect in de kippenren verwerken. Hier werkt dat alvast perfect. Zelf heb ik Barnevelder-krielen. Ik vind persoonlijk dat die beestjes er sierlijker uitzien dan hun grote verwanten en qua eierenleg komen wij met ons gezin van 5 met drie kippen meer dan toe!

Fagus en Carpinus zijn niet groenblijvend, maar houden toch hun blad tot na de winter. Veel doorkijk zul je daarvan dus niet mogen verwachten. Van ligusterhagen ben ik zelf niet zo'n fan, maar dat is persoonlijke smaak. Persoonlijk zou ik i.p.v. de liguster een Fagus zetten en i.p.v. de Fagus/Carpinus een haag in Acer.

I.p.v. een Prunus subhirtila verkies ik zelf de echte kerselaars: Prunus avium. De bloesem vind ik minstens even mooie en met wat geluk komen er ook nog wat kersten aan die op hun beurt weer heel wat vogels trekken.

Die Cornus kousa is bijzonder mooi. Kijk toch ook eens naar een grote Cornus contorversa. Die heeft een veel mooiere takstructuur vind ik zelf. Je kan die dan best als iets groter boompje kopen. Cornussen verlangen allemaal wel enig vocht in de bodem anders laten ze nogal snel hun blaadjes hangen.

Welke rozen wil je zetten? Staan die ook in halfschaduw? Enigszins verdraagzame variëteiten, naar mijn ervaring, zijn: Rosa "Baron Girod de l'Ain", R."Amber Queen" en R."Jacqueline du Pré". Je zou eventueel ook eens kunnen zoeken tussen de gallica-rozen. Die ogen relatief natuurlijk en vormen vaak ook bottels. Dit past volgens mij wel in je ontwerp. Je zou die Geraniums dan ook mooi onder de rozen kunnen laten groeien. Dit komt volgens de jongste inzichten hun gezondheid (die van de rozen hé!) ten goede.

Die bakken voor mediterane kruiden hoeven niet persé verhoogd. Hier groeit heel wat gewoon tussen de rozen en andere planten.

De algemen lay-out van je plan vind ik wel heel goed: je breekt de doorkijk en maakt de tuin meer avontuurlijk. Het implementeren van de trampoline is ook erg leuk, maar houd wel rekening met het feit dat de kinderen er niet eeuwig op blijven springen. Voorzie dat je er later makkelijk iets anders van kan maken; bijvoorbeeld een vijvertje of zo.

Hopelijk heb je hier wat aan. Beschouw eventuele kritiek als tips en niet als afkeuring of afbrekend. Het is immers jouw tuin en jij doet ermee wat je zelf wil hé!

Groeten,

Pol

P.S.: Op wat voor grond tuinier je eigenlijk?

zondag 25 juli 2010 - 18:07
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Pol,

Bedankt voor de tips. Ik zou de composthoop op de plaats van de bessen kunnen zetten en de bessen verspreiden over het kippenhok. Zo krijgen de kippen ineens ook wat meer plaats. Ik weet nog niet welk ras ik zou nemen, maar liefst een soort die niet kan vliegen. (Om de buren te vriend te houden hé )

De grond is vrij vochtig, in deze lange periode, droogde enkel de bovenste laag uit. Het is ook geen kleigrond, dus ik denk een soort van leemgrond. Door de jaren heen is de grond ook verarmt en verzuurd. Dat kon ik toch afleiden uit het onkruid dat hier weelderig tiert. Daarom wil ik de mediterane kruiden verhoogt zetten, omdat ik vrees dat ze anders te vochtig zouden staan.

Ik weet nog niet goed welke roos ik ga kiezen. Ik denk dat ik daarvoor eens een bezoek ga brengen aan een rozenkweker. Die 'Jacueline du Pré' spreekt me alleszins wel aan, zeker omdat ze genoemd is naar een celliste en ik zelf ook enkele jaren cello heb gespeeld. Da's dan ineens een leuke anekdote.

De trampoline meet 2m40 en het haagje errond gaat iets verder staan. Als ze dus later weg is, hou ik een cirkel over dan ongeveer 2m80. Ik denk dat dat wel genoeg moet zijn voor een klein tafeltje waar je dan met twee een kopje thee kan gaan drinken.

De prunus heb ik vroeger gehad en ik vond het heel mooi dat die in de winter toch een beetje frêle bloempjes gaf. Natuurlijk zijn vruchten ook een meerwaarde, maar zo'n winterbloeier geeft toch ook iets extra.

Heel erg bedankt voor de tips! Ik denk dat ze zeker bruikbaar zullen zijn.

Groetjes, Karen
zondag 25 juli 2010 - 19:59
Polplastron

Polplastron

Ik heb hier zelf de bes "Jonkheer Van Tets" staan. Die draagt bij mij vrij behoorlijk ookal staan ze niet op een optimale plek (te veel schaduw).

Kippen moet je kiezen naar volgende kriteria:

1) wel of geen noemenswaardige eierleg
2) sierlijk of niet zo belangrijk
3) groot of kriel
4) ras of afdankertje

Zelf wilde ik krielkipjes omdat ik die zo sierlijk vind en grappig om bezig te zien. Bovendien kon ik zo op een relatief beperkte oppervlakte toch een haantje en drie hennetjes zetten terwijl de kipjes toch voldoende levensruimte behouden.

Na het lezen van een aantal boeken kwam ik uit bij een aantal leuke rassen. De volgende hebben hier de revue al gepasseerd (Helaas hebben we hier een aantal jammerlijke sterfgevallen gehad in het verleden)

- Bassette-kriel => Dit is een Belgisch ras dat zowel voor de leg als het vlees gekweekt werd. Ze zijn nogal egaal van kleur, maar wel levendig. Ze kunnen best goed vliegen, maar doen dit weinig. Ik knipte ze voor alle zekerheid.

- Cochin-kriel => Deze kippen leggen ook wel vrij goed, maar raken regelmatig broeds. Ze zijn wel erg leuk en lijken op wandelende pomponnetjes met pantoffeltjes aan. Deze kippen vliegen echt zelden of nooit.

- Barnevelderkriel => Goede leg, sierlijk kippetje. Deze raken echt nooit broeds. Dit ras komt geloof ik uit Nederland.

Mijn kippen zitten achter een omheiding van slechts 1m hoogte en ontsnappen zelden of nooit. Ik knip ze wel ieder jaar. Dat is niet zo moeilijk: je vangt de kip 's avonds na zonsondergang (dan blijven ze gewoon zitten), steekt je vingers tussen de veren van één vleugel tot aan het vlees. Daarna knip je boven je vingers zodat je het vlees niet raakt. De veren groeien langzaam terug aan, maar ondertussen kan het beestje niet al te hoog meer vliegen. De dieren komen er met een paar minuutjes schrik vanaf. Verder zijn onze kippen handtam en eten ze uit de hand.

Jacqueline Du Pré is jammerlijk genoeg wel vroeg gestorven. Ik wens je dat toch niet toe hoor!

Als je nog meer info wil, post je het hier maar of stuur je me gerust een mailtje!

Groetjes,

Pol
zondag 25 juli 2010 - 20:28
Stefan70

Stefan70

Beste Karen,

Dit wordt zeker een hele mooie tuin. Ik zou net zoals Pol kiezen voor een Prunus avium,alhoewel ik denk dat die eerder een voorkeur heeft voor droge grond.Ik zou ook eerder kiezen voor haagbeuk .Deze verliest in de herfst zijn blad waarna je zijn mooie fijne takkenstructuur kan bewonderen.Bij beuk is dit niet ,waardoor je tot bijna aan de zomer naar een sombere haag met dode bladeren in moet kijken.Haagbeuk staat al heel vroeg in de lente frisgroen in blad wat een positieve invloed heeft op de menselijke psyche .Haagbeuk kan ook goed tegen schaduw omdat hij in de onderlaag van het bos groeit terwijl de machtige beuk een echte zonliefhebber is . Haagbeuk kan ook veel beter tegen vocht.Het moet hemels zijn om in die tuin van jou te vertoeven terwijl jij op je cello suite n°1 van Bach speelt .

Groetjes

Stefan
maandag 26 juli 2010 - 14:09
Eniavaswen

Eniavaswen

Pol,
Die Barnevelderkrieltjes lijken me wel wat. We zouden ze vooral houden voor de eitjes en afvalverwerking. Het is niet echt de bedoeling om ermee te kweken. In Lokeren is een pluimveekwekerij, en ik denk dat ik daar eens ga kijken.

Stefan,
Jammer genoeg is het al een tijdje geleden dat ik nog gespeeld heb, met twee kleine kindjes blijft er weinig tijd over om te studeren. Maar ik zou het alleszins ook zalig vinden om buiten te spelen. Misschien komt het er nog wel eens terug van. Intussen zullen we gewoon moeten meezingen met de vogeltjes.

Voor de hagen was ik er nog niet helemaal uit. Ik dacht aan liguster omdat ik taxus niet mooi vind en toch graag een paar groenblijvende structuren in de tuin wil, zodat in de winter niet alles plat valt. Daartegenover vind ik haagbeuk wel heel mooi en ik heb de acer ook opgezocht en die spreekt me ook wel aan. Maar wordt het dan niet een beetje kaal in de winter?
Zou een gemengde haag een optie zijn? Ik heb zo'n haagje gezien waar zelf forsythia en rozebottels in verwerkt zijn. Het wordt wel een beetje wild in de loop van het seizoen, maar het is best charmant.

Groetjes, karen
maandag 26 juli 2010 - 15:49
Stefan70

Stefan70

Beste Karen,

Een gemengde haag is ook leuk maar daarvoor is je tuin iets te klein waardoor je een slordige indruk krijgt. Over welke acer hebben jullie het eigenlijk ? Veldesdoorn (acer campestre) ?Die is mooi, maar ook meer voor een losse haag vind ik.Wat vind je van hulst (ilex)? Ik begrijp dat je graag planten wil die groen blijven in de winter ,maar er is niets mooier in een tuin dan de verandering van de seizoenen te zien .anders wordt het saai.Mijn keuzes voor de kippen:Mechelse koekoek of poule de bresse of Antwerpse baardkriel .Geen verschillende rassen.De Antwerpse baardkrielen zijn erg klein en laat men in een grote tuin vaak vrij rondlopen.


Groetjes


Stefan
maandag 26 juli 2010 - 21:11
Eniavaswen

Eniavaswen

Hallo,

Die antwerpse baardkrieltjes zijn inderdaad ook wel mooie kipjes. Wss is het beste om gewoon naar de kwekerij te gaan en te kijken wat ze daar hebben, wat meest aansluit bij wat we zoeken.

Ik weet niet of ik hulst een goed idee vind. Ik zal dan sowieso een soort moeten nemen zonder doornen. De haag staat vlakbij de trampoline en met twee spelende kinderen in de tuin, wil ik toch niet teveel risico nemen. Een ander nadeel is dat hulst traaggroeiend is en dat ik dus veel geduld zal moeten hebben, en laat dat nu net niet mijn sterkste kan zijn. Ik zou ook een grotere maat kunnen nemen, maar met een beetje opzoekwerk heb ik wel gezien dat het toch een redelijk kostelijke haag is in aanschaf.

Je moet inderdaad de seizoenswisselingen kunnen zien in de tuin, maar in mijn vorige tuin bleef er maar één buxusbol groen en die stond helemaal achteraan. Zo was er helemaal niks meer te zien in de winter en dat vond ik wel jammer. Misschien kan ik wel bladverliezende hagen nemen en links en rechts een snoeivorm zetten die in de zomer opgaat in de border en tevoorschijn komt in de winter.

Groetjes
dinsdag 27 juli 2010 - 11:27
Polplastron

Polplastron

De Carpinus loopt inderdaad vroeger uit dan de Fagus, maar in het najaar vedort het blad sneller dan bij de Fagus.
Ik vind persoonlijk ook de winterkleur van het blad van de Fagus mooier: donkerbruin, terwijl dat van de Carpinus geliger is.

Er is genoeg keuze in doornloze hulst overigens.

Als je kippen gaat kopen, ga dan naar een serieuze kweker die er iets van kent. Het is overigens ook leuk om eens via het internet op zoek te gaan naar amateurkwekers die zich bezighouden met een bepaald ras.

Een goed boek over kippen is:
Geillustreerde kippen encyclopedie
Esther Verhoef & A. Rijs
ISBN13: 9789036613361

Hierin vind je kort hoe je kippen moet verzorgen, maar de nadruk ligt op de rasbeschrijvingen. Heel handig dus als je nog aan het kiezen bent!

Groeten,

Pol
dinsdag 27 juli 2010 - 16:59
Stefan70

Stefan70

CARPINUS,CARPINUS,CARPINUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (grapje!)



p.s. Fagus kan niet tegen vochtige grond !!!



Groetjes


Stefan
dinsdag 27 juli 2010 - 21:13
Polplastron

Polplastron

FAGUS, FAGUS, FAGUS!!!!!! 't Hangt er natuurlijk vanaf hoe vochtig die grond is ... Maar je hebt wel gelijk!

(En toch vind ik die Fagus mooier, ik zou het stiekum toch eens met een paar plantjes proberen, zo duur zijn ze niet!!!!)
dinsdag 27 juli 2010 - 21:48
renate67

Renate67

Vergeet de voorjaarsbollen niet.
Vooral sneeuwklokjes in je groen/witte border dicht bij het huis (denk ik?)
En overweeg daar ook een mooie helloborus voor bloemen in de winter, er zijn witte en groene (helloborus foetidus, heeft ook mooi blad rest van het jaar).
Renate
woensdag 28 juli 2010 - 01:17
Eniavaswen

Eniavaswen

, ik zal ne mix zetten, dan is iedereen content.
Als ik de voor- en nadelen van de twee hagen naast elkaar zet, komt het erop neer dat:
- Fagus is minder geschikt voor de grond, meer kans op uitval, komt laat in blad, MAAR mooiere herfstverkleuring (en ik vind de bladstructuur ook wel mooier)
- Carpinus beter geschikt, vroeg frisgroen blad, maar blad is snel bruin en valt af (maar dat valt wel mee als ze uit de wind staan, heb ik al ervaren)
Ik heb natuurlijk ook wel wat ander planten staan met hele mooie verkleuring (druivelaars, cornus,...), dus ga is wss toch gaan voor de carpinus.

Voorjaarsbollen komen er zeker. In mijn vorige tuin, zaten er een massa bolletjes onder de grond. Sneeuwklokjes mogen zeker niet ontbreken. Daarnaast komen er ook krokussen, sneeuwroem, narcissen en voor daarna groepjes tulpen en blauwdruifjes. Elk jaar koop ik in het tuincentrum flink wat bollen om het zo ieder jaar kleurrijker te maken.

Aan Helleborus had ik nog niet gedacht, maar da's idd wel een leuke. Mss kan ik die in de bocht naast de trampoline zetten. 'k Heb ook nog een fatsia en een choisya klaarstaan die ik nog geen plekje gegeven heb, maar dat zien we wel als we aan het planten zijn.

Heel erg bedankt voor de tips allemaal!!!

Groetjes, Karen
donderdag 29 juli 2010 - 10:28
renate67

Renate67

hallo karen
Misschien heb ik de tekening verkeerd begrepen. Zit je huis en de ramen niet bij de pergola??
Als dat wel zo is zou ik de puur winterbloeier helloborus dichter bij het huis zetten als ik jou was, anders bloeit hij leuk maar zie je er weinig van.
renate
donderdag 29 juli 2010 - 22:43
Stefan70

Stefan70

En niet vergeten: stokroos,lupine,zonnehoed(rudbeckia,echinacea,echinacea alba),vingerhoedskruid,oostindische kers,bekervaren,meidoorn,sleedoorn,vlier....
en waarom als boom geen zwarte els (Alnus glutinosa) ? Heel makkelijke boom,doet het overal goed (en zeker op vochtige grond) ,heel mooi winterbeeld met de typische elzepropjes die lijken op noten in een notenbalk.Sijsjes zijn er dol op.

Groetjes

Stefan
donderdag 29 juli 2010 - 23:31
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Renate,
nee hoor, je had de tekening wel goed begrepen, ik had jouw stukje niet goed gelezen. Maar je hebt wel gelijk, aan het huis ga ik er meer aan hebben. In de groen-witte border zou hij inderdaad wel het beste staan.

De zwarte els is ook een heel mooie boom en inlands, wat weer een pluspunt is. Maar misschien is een prunus wel leuker, omdat je dan zelf iets hebt dat je kan plukken. Moeilijke keuze, zeker omdat je een boom weloverwogen moet kiezen, dat moet van de eerste keer goed zijn. Gelukkig kan ik er nog even over nadenken.

Groetjes, Karen
vrijdag 30 juli 2010 - 08:15
Eniavaswen

Eniavaswen

We hebben intussen hard gewerkt in onze tuin. De stabilisé voor het terras ligt, maar het terras zelf komt pas in het voorjaar. (Eerst nog wat sparen)
Aan de ene kant heb ik helleborus (bedankt renate, ) en epimedium geplant en aan de andere kant lavendel met potentilla alba. Daartussen staan mijn druivelaars.
Mijn man heeft twee compostbakken in elkaar geknutseld en die hebben we naast het kippenhok gezet, zoals Pol voorstelde.
Nu zijn we bezig met het tuinhuis te schilderen met lichtgrijze tuinbeits (2 lagen plank per plank, dan in elkaar zetten en een 3e laag erover). De gazon is voorbereid en eens het tuinhuis staat en hij is afgeboord, gaan we hem inzaaien met een mengsel met microclover.
Daarna kunnen we de paden uitzetten.

To be continued....
maandag 23 augustus 2010 - 11:15
Polplastron

Polplastron

We kijken er met spanning naar uit!
maandag 23 augustus 2010 - 11:26
dendrodan

Dendrodan

Voor de ene kant van de tuin heb ik als haag rode beuk ,groene beuk en bladverliezendehaagbeuk.
Moet wel zeggen heb ze vorig jaar geplant en die haagbeuk groeid beter dan de rode en groenebeuk, waarvan de groene beuk weer achterop blijft.
De andere kant heb ik een gemengde haag gezet.witte forsythia, prunusje, gele forsythia, sering, boerejasmijn, kardinaalsmuts,appelbes, hibuscussen met daartussen wat vaste planten.

Als kippen zou ik volgend jaar chabo's of zijdehoen aankopen. Deze kippen doen geen planten stuk en graven naar het schijnt niet. vliegen kunnen ze ook niet en is 60cm draad hoog genoeg.De bedoeling is dat ze vrij in de tuin kunnen loslopen als mijn hond binnen zit(kruising jack russel -fox terrier)Ze krijgen wel een kippenhok met een ren zodat ze niet echt vastzitten
zondag 19 september 2010 - 21:58
Eniavaswen

Eniavaswen

We zijn volop de boordstenen aan het zetten. (Lees: mijn man) Het is leuk om alles vorm te zien krijgen en dat wil ik jullie natuurlijk niet onthouden.

[afbeelding verwijderd niet-https]
In de voortuin ligt een kleine border aan de voordeur met Fatsia Japonica, Sarcoccocca, Hosta's, talictrum, polygonatum en anemone nemorosa.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Ons tuinhuisje, daarrond komen de kippen. De compostbakken heeft mijn man zelf in elkaar getimmerd. Het gras is ook ingezaaid, intussen ziet alles al mooi groen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
De doe-het-zelver aan het werk.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Aan de linkse kant zijn de borders uitgezet. De voorste ga ik gebruiken als kruidentuin, de achterste wordt vooral aangeplant met vaste planten. Dit weekend gaan we verder met de boordstenen aan de andere kant. Dan kunnen we de paden opvullen met dolomiet.

Groetjes, Karen
dinsdag 21 september 2010 - 15:21
dendrodan

Dendrodan

Ziet e al mooi uit ben benieuw naar verder vorderingen. Ga onze tuin hopelijk volgend jaar beter inrichten en structureren.
Nu al enkele grove lijnen maar zijn er nog niet helemeaal tevreden over.

Moet nog een tuinhuisje ingeplant worden en een kippenhok met ren, maar deze moet dichter bij de achtergevel staan, zodat de kindjes niet helemaal tot vanachter moeten lopen in de winter om hun eitjes te rapen en hun dieren eten te geven.
zondag 26 september 2010 - 20:46
Limoncello

Limoncello

En hoe ziet het er nu uit?
zondag 3 oktober 2010 - 10:40
Eniavaswen

Eniavaswen

Gisteren heeft mijn man de laatste boordstenen geplaatst en ik heb mijn bestelling van vaste planten gedaan. Als die plantjes in de grond zitten zal ik nog eens een foto posten.


Karen
maandag 4 oktober 2010 - 08:02
Eniavaswen

Eniavaswen

Het grote werk is gedaan, er is heel wat aangeplant. In de winter komen de hagen nog en dan wachten we tot het voorjaar om alles af te werken.
Nieuwe foto's vind je op deze link: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=35&tid=37052
woensdag 20 oktober 2010 - 20:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon