menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleine cottagetuin aanleggen

Ga naar meest recente reactie

ManicStar

ManicStar

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, ik wil me wel voorstellen maar ik heb geen voorstelhoekje gezien. Dus even in het kort, Manic, 36 jaar, woonachtig in Nederland met hond, kat en een klein tuintje.

Ik zit met het volgende. Na een aantal heel ellendige jaren heb ik een leuk huisje gevonden. Ben er helemaal gelukkig mee. Er zit zowel voor als achter een tuin bij. Om maar te beginnen met de achtertuin, want die grenst aan mijn woonkamer. Zie foto.

Zoals gezegd, een aantal horrorjaren achter de rug. Aan het opkrabbelen en proberne door te gaan. Ik wil mijn tuintje omtoveren tot een mini-cottagetuintje. Mijn tuin grenst direct aan een vijver, dat is prachtig natuurlijk. Zoals op de foto te zien is is dat ongeveer de ruimte die ik te besteden heb.

Nu, ik heb veel maar geld is daar geen onderdeel van. En dan bedoel ik ook echt niet. Ik moet dus creatief zien te zijn met weinig. En ook niet alles zal in een keer kunnen. Het is niet anders, ook wel weer een uitdaging.

De bestrating en borders blijven nu zoals ze er liggen. De pergola laat ik ook staan. Reden is dat ik niet de financiele middelen heb om te herbestraten (ook geen hulp hierin heb) en de pergola wil ik gaan gebruiken als een soort van mooie bloemenoverkapping. Hij is door de vorige bewoner geplaatst en nog nieuw.

Dus dat is de ruimte die ik heb. Ik ben nu het onkruid aan het wegwieden. Dan ga ik langzaam beginnen met opbouwen.

Nu is alleen het punt. Waarmee begin ik, wat mag ik absoluut niet vergeten etc. etc.

Mijn handicap is niet te kunnen zien wat het later is. Dus ik zie wat nu is, en kan niet bedenken hoe het dan later kan zijn. DA's lastig want als ik in een tuincentrum loop koop ik dus wat bloeit, en dat is fout, want kom ik er mee thuis is het uitgebloeid. En ik wil juist het hele jaar door, of in ieder geval zoveel mogelijk, bloei.

Wat niet mag ontbreken zijn vlinderstruiken. Die zijn een must in mijn tuin. Verder wil ik ook graag iets van digitalis, stokrozen en korenbloem. Maar ja, dan is er nog zoveel meer en ik weet niet wat .
Lastig om te bedenken.

Ik hoop dat misschien jullie, of iemand van jullie meer ervaring heeft en mij hierin van tips enzo kan voorzien. Ik zou het erg leuk vinden als dat kan.

Ik ben al op zoek naar zaden. Maar op de een of andere manier loop ik sites tegen het lijf die ineens niet meer hun zaadjes verkopen. Vond het vroeger altijd leuk dat van particulieren te doen. Was betaalbaar, en het was leuk.

Nou, tot zover maar even. Weer een lang verhaal. Ik hoop dat ik samen met jullie mijn tuintje tot een mooi en vrolijk geheel kan maken. Dan wordt vast ook een stukje in mijn hoofd ook weer een stukje zonniger.

Over zon gesproken, Ik heb niet volle zon in de tuin, ik heb er bomen omheen staan. Maar zeg maar gemiddeld zon. De zon kom ongeveer vanaf half een de tuin in zeilen.

In ieder geval alvast bedankt voor het lezen!!

Groetjes, Manic
zondag 16 mei 2010 - 13:45
minouke

Minouke

welkom Manic,

voor een cottagetuintje heb je juist niet veel geld nodig want dat is het juist, het moet een beetje oud en verroest lijken.
bv een stel oude gieters, oud bankje, grint en geen dure bestrating, een pomp enz

De planten die je aangeeft zijn echte boerenplanten dus dat is al goed gekozen ook kruiden, fruit, groenten en oude rozen horen in een cottagetuin.

Phlox, Monarda, clematis, rozen, asters, achillea,Alchemilla,anjers,anthemis,tuingeranium,astrantia, dahlia,gladiolen,vlinderstruiken,boerenjasmijn,blauwe druifjes, tulpen,centranthus,cosmos,margrieten,delphinium,hemerocallis,lelie,rode zonnehoed,digitalis,helenium, iris,malva,lupine,pioen, veeeel rozen, agastache enz

maar grassen zou ik vermijden


Chantal
zondag 16 mei 2010 - 14:06
Knovos

Knovos

http://www.denationaleproeftuin.nl
Hier kan je zaden aanvragen. Meestal gratis je stuurt dan gewoon een aan jezelf geadresseerde envelop.
Zelf heb ik hier nog wel wat zaden van voor je :
Bolderik
Akelei Paars
Malva rose
prikneus (gemengd)
Vingerhoedskruid (gemengd)
Nicandra
Scabiosa (rood)
Grote Scabiosa (geel)
Judas Penning (wit)
Zonnehoed (rood)
Phlomis (geel)
Stokrozen.
Kaardebol
zondag 16 mei 2010 - 14:54
ManicStar

ManicStar

Oh kijk dat is al heel leuk . Hartstikke bedankt.

En hoe zit dat met de bodem? Moet ik hier nog speciale grond in aanbrengen?

Knovos, ik ga zeker even bij de proeftuin kijken. Ik ben zeer geinteresseerd in zaden. Alles wat groeit en bloeit is geweldig. Wil je me aangeven wat je er voor wilt hebben?

Hartstikke bedankt beiden!

Groetjes,
zondag 16 mei 2010 - 15:30
Knovos

Knovos

Volgens mij als je op mijn profiel klikt kan je me een prive bericht sturen. Als je me daarin je adres e.d geeft stuur ik je de zaden toe. Ik hoef er niks voor. Het is gewoon leuk om te delen. Zolang ik nog te delen heb.

Groetjes.
zondag 16 mei 2010 - 15:59
ManicStar

ManicStar

Jullie zijn onwijs lief. Dank je.

Kleur hoeft niet gegarandeerd. Ik hou van verrassingen. En ik ben met alles blij. Ik vind het prachtig om uit zoiets moois te zien dat er nog blije en goede mensen bestaan. De natuur is iets wonderlijks, soms moet je je gewoon laten verrassen.

Grond, ik heb geen idee wat ik voor grond heb. Heb je er iets aan als ik er een foto van maak?

Gut, ik ben er blij van . Dank jullie!

Groetjes
zondag 16 mei 2010 - 17:40
ManicStar

ManicStar

Knovos, ik heb geprobeerd je te pm'en, maar ik weet niet of het aangekomen is. Het forum reageert een beetje raar.

Of de eerdere foto is doorgekomen weet ik niet. Maar hier nog even een van mijn tuin maar dan via een link.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 16 mei 2010 - 17:47
Knovos

Knovos

Je mail is aangekomen hoor. En de zaden worden morgen verzameld en zsm naar je toe gestuurd.
zondag 16 mei 2010 - 23:11
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Manic,

Welkom op dit forum! Ik ben er zeker van dat je hier alle info gaat vinden die je nodig hebt.
Om te weten wat voor grond je hebt, moet je eens een handvol grond nemen en in knijpen. Als het een stevige bal vormt, heb je kleigrond. Dan blijft er ook veel water staan. Als de grond uit elkaar valt, heb je zandgrond. Dan zakt het water snel weg, maar ook alle voedingsstoffen spoelen dan gemakkelijk weg.
Je kan ook eens rondkijken welke planten het goed doen in jouw omgeving. Die geven ook een indicatie over welke grond je hebt.

Veel succes!!

Groetjes, karen
maandag 17 mei 2010 - 12:13
ManicStar

ManicStar

Mijn grond is losse grond. Het wordt niet echt een bal als ik knijp, maar de zandgrond die ik had voor deze woning is het ook niet. Er tussenin zeg maar.

Voor wat betreft de planten zie ik hier een grote varieteit in de buurt staan. Ik denk zelf dat het meeste het wel goed zal doen, maar dat is altijd gokken natuurlijk.

Ik denk dat ik het zo het beste kan omschrijven. Echte kleigrond is het in ieder geval niet.

Groetjes,
maandag 17 mei 2010 - 19:19
renate67

Renate67

Hallo Manic
Ik heb zaad voor je van paarse lupine, teunisbloem (geel), donkerrode papaver, stokroos (was roze maar misschien niet kleurvast) en binnenkort ook vergeet-me-nietjes. Dit is wel allemaal tweejarig, dus binnenkort zaaien volgend jaar bloemen.
Als je me je adres mailt stuur ik het gratis naar je op.

echt een must voor cottagetuin vind ik Lathyrus odoratus, eenjarige klimmer die hele zomer mooie en heerlijk geurende bloemen geeft (doet het ook prima in vaas), 1 zakje zaad (1a2 euro)kan muur of schutting van 2x2meter bedekken.

klimmende winde=ipomea (zie mijn avatar) eenjarige overdadig bloeiende klimplant die wel 4meter hoog wordt, 1 zakje zaad geeft je al deze zomer een bloemenzee op je pergola. Voor een cottagetuin zou ik zelf voor gemengde kleuren zaad kiezen.

Andere eenjarige cottageplanten om te zaaien zijn: eenjarige ridderspoor, eenjarige duizendschoon en goudsbloem, cosmea, lavatera.

Al dezeeenjarige is makkelijk zelf zaad te verzamelen voor de volgende jaren. Ik heb helaas geen zaad van eenjarige voor je. Misschien iemand anders op dit forum wel!?

renate
dinsdag 18 mei 2010 - 01:47
renate67

Renate67

teunisbloem

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 18 mei 2010 - 01:48
renate67

Renate67

paarse lupine

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 18 mei 2010 - 01:51
ManicStar

ManicStar

@lein: de kleuren waar ik van hou varieren. Ik vind alles eigenlijk mooi. Paars vooral maar zeker ook blauw, geel, roze etc. etc. Eigenlijk maakt de kleur me niet zo heel veel uit als er maar paars/blauw inzit.

@Renate: die klimplanten zijn precies wat ik zoek. Nu zit er klimop (wat een takkeplant om weg te krijgen ) en ik hou zelf niet van klimop. Dan zitten er nog twee andere soorten klimplanten die ik als leek ook niet herken. Ik denk dat ik eens een foto maak en jullie vraag of jullie de plant herkennen. Dan weet ik ook of ie blijft of niet .

Momenteel het ergste onkruid weg. Nu de bodem nog even goed los maken.

Wat ik me afvraag he, de zaadjes die ik straks van jullie krijg (waarvoor echt duizendmaal dank!), kan ik die gewoon rechtstreeks in de grond zaaien?

Groetjes
dinsdag 18 mei 2010 - 09:50
ManicStar

ManicStar

Poging 2

Dit is niet het normale forumgedoe dat ik gewend ben geloof ik haha.

Goed gaan we nog een keer.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Dit is de tuin in zijn geheel


[afbeelding verwijderd niet-https]

De klimplant waarvan ik de naam niet weet.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Dit staat in een stenen pot. De pot wil ik houden maar volgens mij is de plant onkruid niet?

[afbeelding verwijderd niet-https]
Nog een klimplant. Volgens mij dezelfde als die ander.

Dat was het .
dinsdag 18 mei 2010 - 10:08
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Manic

Ik denk dat er iets misgaat met het plaatsen van je afbeeldingen. Je moet eens gaan kijken onder Algemene vragen ivm het Forum en daar staat een topic met 2 manieren om foto's te plaatsen. Daar staat een uitleg hoe je foto's moet toevoegen, misschien dat je daar kan zien wat er misloopt.

Groetjes
Karen
dinsdag 18 mei 2010 - 10:21
ManicStar

ManicStar

Werkt het nu?
dinsdag 18 mei 2010 - 10:43
ManicStar

ManicStar

Die roos is vreselijk nep. Idee van de vorige bewoner . Slecht idee. Die gaat dus ook weg. DIe hangen dus om de hele pergola heen
dinsdag 18 mei 2010 - 11:26
ManicStar

ManicStar

Hoe doen jullie dat eigenlijk met onkruid? Ik heb nu zo ongeveer mijn hele tuin geschoffeld. Grond is los. Onkruid bijna allemaal weg. Maar ik ben bijna apatisch bezig om elk takje onkruid te verwijderen, is dat nou echt nodig?

En bestaat er ook onkruidverdelger dat niet dieren doodt?

Is er uberhaupt iets dat je tegen onkruid kan doen?
dinsdag 18 mei 2010 - 11:35
ManicStar

ManicStar

Ja daar heb je inderdaad een goed punt. En dat zou erg zonde zijn.

Ben benieuwd naar jouw tuin!!

Als ik voor bodembedekkers ga, is dat wel te doen in mijn kleine tuintje? Ik bedoel. Gaan bodembedekkers niet mijn andere plantjes straks wegduwen?

En zijn er ook bloeiende bodembedekkers?
dinsdag 18 mei 2010 - 12:12
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik vind het heel leuk om onkruid te wieden op mijn knieën met mijn emmertje naast me. Ik vind het rustgevend en op die manier kan ik mijn plantjes goed bekijken en kom ik soms leuke verrassingen tegen, zoals een zaailing of een mooi bloempje dat ik anders niet gezien had.

Bodembedekkers zou ik zeker ook gebruiken. Er zijn er heel veel verschillende soorten, zowel bloeiende als niet-bloeiend, groenblijvend en niet-groenblijvend. Een aanrader is zeker de tuingeranium. Andere mooie bodembedekkers vind ik waldsteinia, maagendpalm, kruiptijm, campanula. Ook vrouwenmantel vind ik heel mooi om een border mee op te vullen.

Het beste kan je via een plantenzoeker de criteria ingeven waaraan een plant moet voldoen en zo kom je aan tal van mogelijkheden. Ook in boeken, het internet of tijdschriften kan je massa's ideetjes opdoen van wat je mooi vind.
dinsdag 18 mei 2010 - 12:24
ManicStar

ManicStar

Jemig, ik ben zwaar jaloers. Wat mooi zeg.

Maar hoe kom jij aan die mooie andere kleuren kruipphloxen? Ik zie bij Bakker Hillegom alleen maar rood.

Hoe denken jullie over Bakker trouwens? Is dat wat? Klinkt een beetje banaal maar ik zou daar evt. alvast wat kunnen bestellen en later betalen *bloos*
dinsdag 18 mei 2010 - 12:57
ManicStar

ManicStar

Ok, geen Bakker dus. Dan maar even wachten. Mijn handen jeuken en mijn tuin is zooooooooooooooooooo saai nou.

Lein, ik woon in Deventer. Da's inderdaad niet erg in de buurt. Ach, zo leer ik ook nog geduld te hebben. Niet een van mijn sterkste eigenschappen
dinsdag 18 mei 2010 - 13:04
ManicStar

ManicStar

Ja ik denk ook wel dat het wat wordt. Wil ook nog iets met potten doen later. Maar dat komt nog.

alleen ben ik een absolute beginner dus alle hulp heb ik dan ook echt hard nodig. Maar dat zit hier met jullie gelukkig wel goed.
dinsdag 18 mei 2010 - 13:19
ManicStar

ManicStar

Ik zit me trouwens af te vragen he. Stel ik haal volgende week (dan komt er weer eens salaris ) de klimplanten die jullie noemen, kan ik die dan nog gewoon planten?

en hoe zit dat met de phloxen, en ander bloeiend spul?
dinsdag 18 mei 2010 - 14:39
ManicStar

ManicStar

oh pm. Pfff mijn hoofd is allesbehalve rustig. Daar was ik dus naar aan het zoeken een uur terug maar kon ik niet vinden . Waar kan ik hier de pm'etjes zien?
dinsdag 18 mei 2010 - 15:00
ManicStar

ManicStar

pm's worden gewoon naar de mail gestuurd . Ok dan. Je hebt antwoord!
dinsdag 18 mei 2010 - 15:04
Knovos

Knovos

Op de foto's zie ik dat je last hebt van het onkruid "zevenblad" door te schoffelen maak je het onkruid kapot en verplaats je allen wortels door je grond. Zevenblad heeft de neiging om van ieder worteltje weer een nieuwe plant te gaan scheppen, dus eigenlijk is het heel goed dat je fanatiek bezig bent om zoveel mogelijk onkruid te verwijderen.
Vaste planten kan je altijd wel in de grond doen, als je ze maar eerst even goed nat houd.
Zaaien kan je nog deze maand doen in de volle grond. 2jarigen zoals stokrozen en akeleien kan je tot september nog wel zaaien. Dan bloeien ze volgend jaar.


Hier een paar foto's van mijn tuin. Ik heb een wilde tuin met veel clematissen rozen en geraniums
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 18 mei 2010 - 19:42
renate67

Renate67

De klimhortensia die je hebt staan zijn mooi, mooie klimplant die het ook in echt schaduw goed doet, maar die van jou zijn er wel aan toe om langs de pergola opgebonden te worden, zo is het meer een kruip dan een klimplant en als de takken te dik en verhout zijn dan lukt het niet meer.
Ik woon in arnhem wat dichter bij deventer, als je wil mag je wel een keer vrouwenmantel en paar verschillende soorten tuingeranium komen halen.
Renate
woensdag 19 mei 2010 - 03:40
ManicStar

ManicStar

Dat wat ik heb is een klimgeranium? Maar dat gaat dan toch ook bloeien? Ik moet hem inderdaad even gaan opbinden.

Lijkt me leuk om een keer die kant op te komen Renate.
woensdag 19 mei 2010 - 09:00
ManicStar

ManicStar

Knovos, erg mooie tuin. Ik hou daarvan, hoe wilder hoe beter.
woensdag 19 mei 2010 - 09:00
renate67

Renate67

Je hebt een klimhortensia ofwel hydrangea anomala petiolaris
en ja hij gaat wit bloeien (een klimgeranium bestaat voor zover ik weet niet)
Ik heb een fotootje voor je van internet geplukt.
Renate

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 20 mei 2010 - 03:02
ManicStar

ManicStar

Hmm da's best mooi. Alleen heb ik er drie, dus wil ik er toch twee weghebben want ik wil ook nog passiebloem en iets anders kleurigs. Eigenlijk wil ik wel graag een blauwe regen, maar men zegt dat die nogal lastig zijn. Is dat zo?
donderdag 20 mei 2010 - 08:35
ManicStar

ManicStar

Nou, de eerste zaden zitten erin. Spannend. Nou ga ik elke dag kijken of er al een bloem is haha.

Ik word alleen gek van dat onkruid, dus volgende week gauw even wat bodemkruipertjes halen. Want hoe meer ik weghaal, het maakt niet uit, er blijft altijd weer wat boven komen.

Maar goed, spannend dus.

Heel erg bedankt meiden!! Als het goed is krijg ik vandaag nog wat zaadjes bij de post. Spannend, en brievenbus kijken en tuin kijken en stekbakjes kijken haha.

donderdag 20 mei 2010 - 12:03
monique217

Monique217

Ik heb nog 6 gladiolenbollen over in de kleur blauw. Ik kan ze wel naar je toesturen, ze passen in een envelloppe dus de verzendkosten zijn dan ook niet veel.
Zie foto, ik heb dus alleen de blauwe

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 20 mei 2010 - 21:38
ManicStar

ManicStar

Oh wat lief. Zou ik ook heel gelukkig mee zijn.

Mijn tuin wordt straks een weerspiegeling van tuinforum. Eigenlijk best heel erg bijzonder als je er zo bij stilstaat.

Ik hoop dat jullie weten hoe zeer ik het allemaal waardeer jullie hulp!!
donderdag 20 mei 2010 - 22:21
monique217

Monique217

Ik heb geprobeerd je een berichtje te sturen maar ik kan niet zien of het verstuurd is of niet heb ik iets fout gedaan?
donderdag 20 mei 2010 - 22:42
ManicStar

ManicStar

volgens mij heb je antwoord gehad van me. Als het goed is tenminste.
vrijdag 21 mei 2010 - 18:21
monique217

Monique217

yep, bericht ontvangen
Ik zal de bollen het weekend versturen !
Zal ik er ook nog wat zaden van stokroos bij doen?? Dit jaar zaaien, volgend jaar bloei.
vrijdag 21 mei 2010 - 18:29
ManicStar

ManicStar

Super. Altijd mooi. Je bent een schat.

Ik ben zo benieuwd naar mijn tuintje straks. Gister kwam nog een vriendin/collega en die had een bakje kruipgoed voor me meegenomen en ze had Leeuwebekjes voor me gekweekt. Zo lief ook.
vrijdag 21 mei 2010 - 19:41
monique217

Monique217

Ik heb er stokroos wit , roze en donker (bijna zwart, heel apart) bij gedaan.
Ook had ik nog zonnebloempitten en zaadjes van de malva (kaasjeskruid met witte bloem)
Kaasjeskruid gaat denk ik ook pas komend jaar bloeien hoor maar is wel heel mooi vind ik. zal even foto's bijvoegen, dat je een idee hebt wat je krijgt

dit is het kaasjeskruid

ik heb het net op de post gedaan dus je zult het denk ik dinsdag of woensdag krijgen

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 21 mei 2010 - 20:43
monique217

Monique217

en de stokroos zwart, je moet er van houden maar ik vind hem heel bijzonder

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 21 mei 2010 - 20:45
monique217

Monique217

en de witte stokroos

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 21 mei 2010 - 20:45
ManicStar

ManicStar

jullie verwennen mij echt. Wat een prachtige variaties Monique. Heel, heel blij mee.

Zwarte stokroos is inderdaad heel erg apart. Zeker een aanwinst.

Dank je wel!
vrijdag 21 mei 2010 - 21:06
monique217

Monique217

het vergt wel geduld hoor want het bloeit komend jaar pas!
(geduld is bij mij erg lastig als het om de tuin gaat........hahah)
zaterdag 22 mei 2010 - 06:29
monique217

Monique217

hoe is het inmiddels?? Je hebt inmiddels al wat gezaaid las ik hier. Gaat het goed met de zaaiingen??
maandag 31 mei 2010 - 21:11
ManicStar

ManicStar

Gaat goed. De eerste plantjes komen al boven . Vraag me niet wat, want ik hou dat niet uit elkaar. Zodra ze wat groter zijn maak ik even foto's. Stond wel te juichen bij mijn eerste plantjes
dinsdag 1 juni 2010 - 12:52
monique217

Monique217

haha, ik zet er altijd naamplaatjes bij zodat ik weet wat waar staat !!
ook erg handig in het voorjaar, sommige planten komen wat later op en dan weet je in ieder geval waar er iets op moet komen
dinsdag 1 juni 2010 - 21:03
Knovos

Knovos

Gaat goed dus met je tuintje.
dinsdag 1 juni 2010 - 22:37
monique217

Monique217

Heb je al wat foto's van hetgeen er bij je bovengekomen is?? Ben wel benieuwd hoe het gaat !
vrijdag 18 juni 2010 - 21:41
an

An

@Hoi Lein wat heb jij mooie grond bedekkers die roze en die paarse hoe heten die planten zijn echt mooi.groeien die snel?en waar kan je die kopen?

@en knovos wat een heerlijke tuin heb jij echt iets naar mijn hart,zal niks worden in mijn stadstuintje die padjes maar super als ik zo iets kon realiceren kon had ik dat ook gewilt.

wil namelijk mijn tuin veranderen. ook iets van een cottage tuin lekker landelijk en een een boeren stijl met niks precies alles mag.(weet alleen nog niet hoe ik het aan moet pakken,want alles wat er nu in staat wilik er wel in houden ,maar wil het gewoon anders
gr an
woensdag 19 januari 2011 - 11:44
an

An

ok want vind hem erg mooi ,moet toch nog zaai en stek grond halen dus kan mooi gelijk even kijken,
bedankt voor je antwoord.
gran
woensdag 19 januari 2011 - 12:25
Pistachio

Pistachio

Manic Star,

Ook van mij welkom op dit supergezellige forum. Als beginnende tuinier word je hier echt wel in de watten gelegd hé. Ik ben ook nog niet lang bezig maar ook al verslaafd aan dit forum en aan experimenteren in de tuin. Je kan hier enorm veel bijleren door regelmatig de topics te lezen. Ik heb mijn tuin ook min of meer willekeurig aangelegd met behulp van de mensen hier en het is mooi geworden (te bekijken onder foto's van mijn tuin mocht je interesse hebben). Maar een tuin is nooit echt af hé, af en toe mislukken is niet erg, je kan altijd herbeginnen. Veel succes ermee en vooral niet vergeten te genieten!
woensdag 2 februari 2011 - 12:46
Son@tuin01

Son@tuin01

Graag wil ik van mijn tuin een bloemenzee maken.
Wie mag ik een gefrankeerde enveloppe sturen om zaad terug te ontvangen?
Mijn tuin heeft reeds verschillende hoogte verschillen. Ligt op het zuiden maar heeft door twee dakplatanen ook schaduw plekken.
Ik hoor u graag
zondag 10 oktober 2021 - 08:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon