menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Top 3 voor tuinontwerpen - struiken

Ga naar meest recente reactie

sugar

Sugar

Als we nu eens allemaal onze drie favoriete struiken opgeven... dit topic kan dan voor iedereen een hulp worden bij de aanleg van de tuin. Geef ook een beetje uitleg bij jouw keuze...


1. Cornus kousa - na de prachtige witte stervormige bloemen in juni en juli zorgen in oktober mooie rode eetbare bessen voor een leuke herfstkleur
2. Camelia japonica - wintergroene struik die in februari of maart begint te bloemen met prachtige bloemen.
3. Paeonia lutea - deze botanische boompioen bloemt in het voorjaar met erg mooie bloemen, en heeft de rest van het jaar mooi, diep ingesneden blad

sugar

zondag 15 oktober 2006 - 22:25
Kwest

Kwest

Goed idee Sugar,

Hier zijn mijn favorieten:

1. Buddleia davidii, wegens lange bloeitijd, bedwelmende geur en het bezoek van vele vlinders.
2. Akebia quintata, een van de vroegste bloeiende klimplanten, een verrassende kleur en een heel speciale wierookachtige geur. Een ideale pergolaklimmer.
3. Ligustrum ovalifolium, niet als haagplant maar als solitair die volop in bloei kan komen. Niet dat ligustrum zo'n mooie bloemen heeft of zo'n speciale struik is, maar ik ben echt gek van de geur van ligustrum.

Geur is een van de meest onderschatte zintuigen, maar voor mij in de tuin heel belangrijk.

Kwest
maandag 16 oktober 2006 - 01:14
ines

Ines

Ja zeker goed idee, hier een drie tal die mij lief zijn:

1.Ceanothus x delilianus ‘Gloire de Versailles om zijn voortdurende bloeikracht en licht blauwe
kleur die verhelderend werkt .

2.Mijn dierbare hortensia's of hydrangea's die mij de kleuren geven waar anders reeds lang de
bloemen weg zijn, ze kunnen grote oppervlaktes of leegtes opvullen.

3.De vlinderstruiken omdat ze vooral vlinders aantrekken en voortdurend zorgen voor een
schouwspel met hun langdurige bloei.

Dit is wel een moeilijke keuze als U er maar 3 mag vernoemen...
Ik wil de "Boerenjasmijn" ook vermelden voor zijn uitstekende geur en prachtige bloei in
het voorjaar.
Groetjes,ines

maandag 16 oktober 2006 - 23:33
Tomateboer

Tomateboer

Ja, daar doe ik zeker aan mee.

1. Inderdaad de Buddleja davidii omdat hij zveel insecten aantrekt en het een echt mooi zicht is in de zomer.

2. Ja sorry maar ik ga ook voor de Hydrangea's , ze zijn zo mooi!!! en dan meer voor de Hydrangea macrophylla en de hydrangea arborescens 'Annabele', zo mooi wit deze.

3.En dan nog een mini(boom)(op stam) ,...de Salix integra 'Hakuro nichiki', prachtig vindt ik die.

grt
dinsdag 17 oktober 2006 - 07:40
Adrienne

Adrienne

Mijn keuze: voor de bloemstukjes in mijn tuin geplant.

Viburnum tinus
Bloeimaand: januari, februari, maart, april, mei, juni, november, december
Groenblijvend zowel de bloem als het blad heeft een grote sierwaarde.
[afbeelding verwijderd niet-https]

De pruikenboom (Cotinus) is een bladverliezende, langzaam groeiende struik of kleine boom die 5 m hoog en 4 m breed kan worden. De bladeren zijn ovaal, blauwgroen, purperkleurig of goudgeel .
De pruikenboom heeft prachtig verkleurende bladeren in het najaar. De groene soort verkleurt naar goudgeel, de rode naar oranjebruin.
Hij bloeit in juni en juli.
De bloeiwijze heeft de vorm van een fijnharige pruik. De bloemen zijn heel klein, groenkleurig op violette stelen. De kleine vruchten zijn omgeven door harige slierten.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Gagel (Myrica gale)
Niet dat de struik een grote sierwaarde heeft, maar het heerlijke harsachtige aroma is bijzonder en de roodbruine kleur van de scheuten is opvallend.
Is heel mooi in een bloemstuk of boeket.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Schoon hé
dinsdag 17 oktober 2006 - 18:18
Tomateboer

Tomateboer

Prachtig Adrienne,

En inderdaad, ik ben ook helemaal weg van die Cotinus.
Met zijn pruikjes,ze zijn geld waard!
grt, nogmaals,...je hebt smaak!!!
grt
woensdag 18 oktober 2006 - 18:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon