menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoudsvriendelijke tuin.

Ga naar meest recente reactie

VogelFreak

VogelFreak

Hallo

Ik heb men ouders al eens horen zagen dat er teveel werk in de bloementuin is. En dat ze hem waarschijnlijk gedeeltelijk gaan heraanleggen.
Ik zou ze graag helpen met een ontwerp van een onderhoudsvriendelijke tuin. Nu zou ik graag wat tips willen welke planten/ materialen enzovoort je het best gebruikt.

Effe zeggen waarom ze zeggen dat het teveel werk is. We hebben verschillend bloem, of onkruid zoals je het zelf wilt noemen. Een paar voorbeelden zijn dove netels(een hele grote ergernis, zelf met een plastic doek eronder niet vanaf te raken.). En dat soort planten willen we zeker vanaf.

Men ouders zien graag gewone planten (in tegenstelling tot ik die graag exoten zie, maar het mijn ouders hun grond). Planten die wij bijvoorbeeld hebben zijn hibiscus, helleborus, floxen, rozen,vlinderstruiken, rhododendron en veel meer namen ken ik zo direct niet. En die wat ik schrijf zijn waarschijnlijk verkeerd

Dus nu is de vraag welke planten niet te fel overwoekeren en toch min of meer nog het onkruid tegenhouden. ik weet wel een paar voorbeelden zoals floxen en lavendel.
Is het ook raadzaam om zoals in veel tuinen grotere planten achteraan te zetten?
Ik vermoed dat alles dicht bij elkaar moet staan.
Als jullie fotos van hoe het er nu uitziet willen hebben, dan neem ik er binnenkort wel een paar.
vrijdag 15 januari 2010 - 23:15
annis

Annis

Je kunt zoals Marjolein aangeeft met cacaodoppen maar je kunt er ook voor kiezen om bodembedekkende planten te zetten. Als deze eenmaal de vrije grond hebben begroeit is er ook minder kans op onkruiden. Vooral als je kiest voor groenblijvers zoals: Campanula carpatica of C. portenschlagiana, Ajuga, Stekelnoot, Waldsteinia, Vinca minor of major enz.

groetjes @nnis
zaterdag 16 januari 2010 - 15:10
Ed50

Ed50

de planten die Annis noemt zijn inderdaad prima bodembedekkers. Je moet wel zien dat er zeker geen wortelonkruiden zoals kweek, haagwinde en zevenblad aanwezig zijn, want die geraak je nadien niet meer kwijt en raken ook moeilijk of niet onderdrukt door bodembedekkers. Dus zeker zorgen dat de grond vrij is van die onkruiden.

Groetjes,
Eddy
zaterdag 16 januari 2010 - 18:37
VogelFreak

VogelFreak

Bedankt bij ons ligt het probleem waarschijnlijk aan het wortelonkruid. Vooral een soort witte dove netel is heel erg. Die plant zich elke maand misschien wel 30-40 cm verder en daardoor is het niet meer uit te houden.
Met een onderhoudsvriendelijke (geen onderhoudsvrije) tuin bedoel ik zoiets als hier op http://www.droomtuinen.nl website vanboven staat. Dus alles dicht bij elkaar. Had ik niet goed aan gedacht voor het maken van dit topic.
Waarschijnlijk heb in het begin wel veel werk totdat alles dicht is maar dat is geen erg.

Bedankt voor de antwoorden
zondag 17 januari 2010 - 18:15
Ginkgo

Ginkgo

Ik opteer ook voor Waldsteinia ternata, een plantje die meer en meer aan het opkomen is in minimalistische en moderne tuinen ! UIt ervaring spreek ik dat Waldsteinia een dik gesloten tapijt vormt en dat je in de zomer bij teveel woekering met de grasmachine het kan afrijden.
dinsdag 19 januari 2010 - 10:49
Eniavaswen

Eniavaswen

Die Waldsteinia heb ik ook staan. In de lente wordt je nog beloond met een tapijt aan gele bloempjes. Hele leuke bodembedekker.
Ik heb ook eens een tip gekregen om eerst worteldoek te leggen, dan een laag lavastenen en waar de planten moeten komen, wordt een gat uitgesneden. Zo wordt het toch gedaan in de prairietuinen van Jan Spruyt.

Groetjes, Karen
dinsdag 19 januari 2010 - 12:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon