menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras - Gazon

Ga naar meest recente reactie

DaVinci

DaVinci

We hebben dit voorjaar onze tuin voorlopig aangelegd, enkel met gras.
Dit omdat we nog aan de verbouwing bezig zijn, en het gras tijdens de zomermaanden al best gebruikt mocht worden om op te spelen...

De grond is hoofdzakelijk een kleigrond.
Als voorbereiding was het volledig losgefreesd, en werden nadien alle grote graszoden verwijderd.
Met veel zweet, scheel kijken en naarstige gezonde arbeid, hebben we het veld ge-effend, vastgereden en ingezaaid.
Nu een paar maanden later, is ons gazon niet meer zo effen, integendeel.
Door de veelvuldige regen en droogtes zijn er nu duidelijke putten, waar onze dochter, en wij ook onze voet wel eens door omslagen.

Kan hier gemakkelijk iets aan gebeuren ?
Ik dacht al eventueel een mengsel van potgrond met zand aan te brengen, en wat gelijk te sleuren dat de grootste oneffenheden wel zouden opvangen.

Aan omploegen, of heraanleg wil ik nog niet beginnen, dat zal pas voor 2008 worden.

Graag uw deskundig advies...

Met dank

Stef
maandag 25 september 2006 - 16:01
sylvain

Sylvain

beste Leonard zoals gezegd de gaten vullen met degelyke grond en dan terug inzaaien en het voet vast lopen mischien een beetje meer werk maar u zult niet snel nog gaten krygen of mynheer de mol moet op bezoek komen die kan er terug een rotzooi van maken maar doet het zo maar ge zult uw resultaten wel hebben groetjes
maandag 25 september 2006 - 20:45
jdcoster

Jdcoster

Of ...
Ruim rond de putten de graszode afsteken, op die plaats wat aarde (eventueel verrijkt met compost) aanvullen, de graszode terugleggen en aanstampen. Bij de bulten omgekeerd natuurlijk. Daar haal je de aarde onder de bult wat weg en legt weer de zode terug. Ik doe dit meestal in het voorjaar, maart, april.
Op die manier heb ik een graslandje van 500 m2 geëffend waar vroeger nog een varken op gelopen had (om een idee te geven van de staat waarin het gras zich bevond).
Ook kleinere kale plekken herstel il met de randjes die ieder jaar afgestoken worden daar weer in te planten.
Het voordeel is dat het snel gaat en er niet moet gezaaid en gewacht worden. Na een paar maaibeurten zie je geen verschil meer.
dinsdag 26 september 2006 - 00:01
Wendy

Wendy

graszoden in H-vorm losmaken en openleggen,
opvullen met goeie grond. Ik zou er niet te veel compost onder mengen.
Ik heb dat ook nog gedaan maar die teert weg en dan heb je weer een verzakking.
Om een perfect platte grasmat te houden, schaf je je een engelse grasmachine aan.
Daar zit een zware rol in, dus elke keer je je gras afrijdt, wordt het ook gerold.
Zoniet, enkele keren per jaar na een regenperiode, je gras rollen met de hand helpt ook.
grts Wendy
woensdag 27 september 2006 - 14:20
graszoden

Graszoden

Over gras aanleggen wordt vaak te gemakkelijk gedacht. Bij de aanleg zou eigenlijk alle onefenheden in het terrein gevlakt moeten zijn, achteraf is dit veel lastiger. Kleine putjes en hobbeltjes kunnen enigzins gerold worden met een zware rol! en de grond moet goed vochtig zijn zodat het "kneedbaar is". In het vervolg bij de aanleg alles pico bello in orde hebben is de remedie!
zaterdag 23 december 2006 - 12:41
Adrienne

Adrienne

Ha, geschrijft daar iets.
De mijne lag vlak, tot mister mol op bezoek kwam
Geloof me, op de kortst mogelijke tijd had ik meer een maanlandschap.
woensdag 3 januari 2007 - 11:59
graszoden

Graszoden

Ter voorkoming van mollen kun je onder het zaaibed, of onder de graszoden kippengaas uitrollen. Zodra mijnheer mol hier met zijn neus tegen komt zal hij de moed opgeven . Let wel op ivm verticuteren of veranderingen in de tuin in de toekomst.
woensdag 3 januari 2007 - 13:50
Adrienne

Adrienne

Awel, da's een idee
Maar idd gevaarlijk bij het verticulteren.
Ha, en ik ken mezelf hé.
Dus .... niet doen of gegarandeerd stukken

Ik ga het wel proberen in de bloementuin,
daar komen de plantjes gewoon op een taluuke staan
bedankt voor de tip hé
woensdag 3 januari 2007 - 15:56
corrielat

Corrielat

Adrienne toch met je moeilijke woorden, wat is nou weer een taluuke?? denk er aan he, er zitten hier ook mensen op het forum die die buitenlandse woorden niet kennen
donderdag 4 januari 2007 - 09:21
Adrienne

Adrienne

Ai, hoe moet ik da weer uitleggen.
Effe proberen hé
Wel grond die op elkaar gezet wordt, en dan nadien aan geplant.
Dus eigelijk n'een berg grond die aangeplant wordt.
Zal er straks proberen een fotoke van te plaatsen.
Hi, moet wel eerst nog met mijn toestel op stap he.
donderdag 4 januari 2007 - 09:28
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

da,s een goed idee, ik heb grond teveel, kan ik op deze manier verwerken, zoek maar gauw je fototoestelleke, dan kan ik het met eigen ogen zien, ik ben nogal unne sukkel in de tuin
donderdag 4 januari 2007 - 09:33
Adrienne

Adrienne

Awel ja,
Ikke ook salle, maar ik zie alles, ben heel nieuwsgierig, vraag alles en dan ....
leert ge ook altijd weer wat bij hé.
Oh, ge kunt er ook nog bouwafval (stenen) onder verwerken
en een rotstuintje van maken.
Heeft een vriendin gedaan
Mijn eerste reactie was van amaai wat is die na weer aan t'flikken.
Maar nu 3 jaar later WAUW chique man !!!
donderdag 4 januari 2007 - 09:48
Bowie

Bowie

Het is een soort afhellende muur van opgehoogde grond, die dan beplant wordt. Zo'n beetje zoals je soms kan zien langsheen de autostrade.

Het woord is eigenlijg talud, dacht ik.
donderdag 4 januari 2007 - 10:00
Adrienne

Adrienne

Yep, goe Tania kus van de juf en een bank voor uit.
donderdag 4 januari 2007 - 11:14
corrielat

Corrielat

Adrienne met je moeilijke belgiese woorden, het moet zijn een bank vooruit, is a.b.n,
donderdag 4 januari 2007 - 11:20
Adrienne

Adrienne

Sorry, mijn toets bleef hangen
donderdag 4 januari 2007 - 20:53
jdcoster

Jdcoster

Adrienne met je moeilijke belgiese woorden, het moet zijn een bank vooruit, is a.b.n,

Belgische, Corrielat, belgische ...
donderdag 4 januari 2007 - 21:54
Adrienne

Adrienne

Merci Jd voor je steun
vrijdag 5 januari 2007 - 09:33
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

wil ik een keertje slimmer zijn dan Adrienne word zij weer geholpen
vrijdag 5 januari 2007 - 11:11
jdcoster

Jdcoster

Slimmer dan de belgen ....?
Trouwens die belgenmoppen, dat is weer typisch iets voor Nederlanders, goedkope humor en op kosten van iemand anders.
Maar we wijken eigenlijk af. We doen een andere keer wel verder maar dan bij 'tuinbabbel'.
Waar waren we weer gebleven? Juist, bij het onderwerp 'gras'.
Wie wilde daar nog ietrs over kwijt?
vrijdag 5 januari 2007 - 20:02
corrielat

Corrielat

ja JDCoster, je hebt gelijk, we dwalen af, maar mijn opmerking naar Adrienne toe was zeker niet beledigend bedoelt hoor, Adrienne weet wel beter, als jij het zo voelde bied ik bij deze mijn ekscuus aan, ik zal zeker geen goedkope grappen maken op kosten van iemand anders,
vrijdag 5 januari 2007 - 22:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon