menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eerste tuinschets... Wie stuurt bij

Ga naar meest recente reactie

Tineke

Tineke

Ik ben nu al 5 jaar aan het neuzen in boeken, surfen op het net en aan het koekeloeren in de tuinen van jan en alleman, op zoek naar mooie planten. Nu, ik vind er hééél veel mooi tot gevolg ik maar niet kan kiezen welke. Bijkomend probleem is dat ik er nog steeds niets van ken en dat ik niet goed weet welke planten mooi samen passen en gemakkelijk zijn in onderhoud. Daarom heb ik een eenvoudig schetsje gemaakt in de hoop dat er hier wat liefhebbers zijn die me op weg kunnen helpen. Dus laat de tips en goede raad maar komen. Als ik grove fouten maak, mag je het me gerust zeggen.

We hebben een gewoon hedendaags huis en ik zou graag een rustige tuin willen, maar toch niet te strak. Ik ben een beginner dus liefst ook niet te moeilijke planten; ze moeten ook tegen een stootje kunnen want ik heb hier 2 jongens rondlopen van 2 en 3 jaar.
Ik zie heel graag bomen, maar helaas is onze tuin te klein voor een grote boom. De boom aan de haag zou een lichtdoorlatende kroon moeten hebben omdat ze anders voor teveel schaduw zou zorgen. De boom zou zo'n 10m van de gevel staan en het is niet de bedoeling dat de schaduw tot binnen valt. Welke is dan het beste: krulwilg / gleditsia / nog andere ideeën?
Wanneer kunnen we het beste planten?

Alvast bedankt

Weet niet of dit lukt:
[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
{"@context": "https://schema.org/","@type": "DiscussionForumPosting","@id": "https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/23006/eerste-tuinschets-wie-stuurt-bij","headline": "Eerste tuinschets... Wie stuurt bij","articleBody": "Ik ben nu al 5 jaar aan het neuzen in boeken, surfen op het net en aan het koekeloeren in de tuinen van jan en alleman, op zoek naar mooie planten. Nu, ik vind er hééél veel mooi tot gevolg ik maar niet kan kiezen welke. Bijkomend probleem is dat ik er nog steeds niets van ken en dat ik niet goed weet welke planten mooi samen passen en gemakkelijk zijn in onderhoud. Daarom heb ik een eenvoudig schetsje gemaakt in de hoop dat er hier wat liefhebbers zijn die me op weg kunnen helpen. Dus laat de tips en goede raad maar komen. Als ik grove fouten maak, mag je het me gerust zeggen. :0246: We hebben een gewoon hedendaags huis en ik zou graag een rustige tuin willen, maar toch niet te strak. Ik ben een beginner dus liefst ook niet te moeilijke planten; ze moeten ook tegen een stootje kunnen want ik heb hier 2 jongens rondlopen van 2 en 3 jaar. Ik zie heel graag bomen, maar helaas is onze tuin te klein voor een grote boom. De boom aan de haag zou een lichtdoorlatende kroon moeten hebben omdat ze anders voor teveel schaduw zou zorgen. De boom zou zo'n 10m van de gevel staan en het is niet de bedoeling dat de schaduw tot binnen valt. Welke is dan het beste: krulwilg gleditsia nog andere ideeën? Wanneer kunnen we het beste planten? Alvast bedankt :0261: Weet niet of dit lukt: [img]http: img407.imageshack.us my.php?image=schets2.jpg[ img][img]http: imageshack.us >[img]http: img407.imageshack.us img407 4346 schets2.jpg[ img]","author": {"@type": "Person","name": "Tineke"},"interactionStatistic": {"@type": "InteractionCounter","interactionType": "https://schema.org/CommentAction","userInteractionCount": "13"},"comment": [{"@type": "Comment","dateCreated": "vrijdag 27 februari 2009 - 00:03","description": "Ok, wie niet slim is, moet creatief zijn... Heb hierboven dan een kladversie erop gekregen. De goede versie kan je normaal hier vinden, wel via omwegen: http: rapidshare.com files 202984834 schets2.doc.html Op 'Free user' drukken, dan op 'Download'. Weet niet of het goed lukt. Is er een gemakkelijkere manier? ","author": {"@type": "Person","name": "Tineke"}},{"@type": "Comment","dateCreated": "vrijdag 27 februari 2009 - 14:34","description": "Hey Tineke, Heb je de buren al een proces aangedaan voor die bamboe die er staat? Of is het van een niet-woekerende soort? Anders heb je binnen no-time je tuin vol staan met het spul.... Tuin ziet er leuk uit. Fijne kleurtjes ook grin . Vind het alleen 'n tikkeltje raar dat je het zuiden bovenin hebt staan. Maar waarschijnlijk is het voor jou wel duidelijk zo op deze manier. Wat meer 'hofjes' maken is overigens ook wel aan te bevelen (als je ervan houdt tenminste). . Rustpunten en doorkijkjes. Een heel overzichtelijke tuin is wel leuk maar is niet echt spannend. En wil je je tuin NOG groter laten lijken dan kun je hier en daar een spiegel ophangen. Vinden de vogeltjes ook leuk overigens.... Ben benieuwd naar de foto's!","author": {"@type": "Person","name": "Tineke"}},{"@type": "Comment","dateCreated": "vrijdag 27 februari 2009 - 15:03","description": "Hey Tinneke, Wou je het graag op deze manier? Ik wens je veel succes met je tuin, hij ziet er super uit. Groetjes Lysianthus [img]http: img525.imageshack.us img525 6577 schets21r.jpg[ img] :0261: :0229: :0261: ","author": {"@type": "Person","name": "Tineke"}},{"@type": "Comment","dateCreated": "vrijdag 27 februari 2009 - 19:34","description": "Hallo, krulwilg zou ik zeker niet planten, groeit enorm snel en brengt veel miserie voor de dakgoten en zandbak. Een rode acer(Faasen black) zou ook mooi contrast geven, tenzij je al rode haagbeuk zet. Boerenjasmijn is mooi maar brengt elk jaar een massa zwarte bladluizen op, misschien een hibiscus, een ribes, camelia of nog anderen die minder last hebben van ongedierte,zo kort bij je schommelbank. In elk geval al een mooie schets en kan er mij wel bij vinden. Even vermelden dat trachylospermum een zonneplant is en niet geheel wintervast als de noordenwind er bij kan. groetjes danny ","author": {"@type": "Person","name": "Tineke"}},{"@type": "Comment","dateCreated": "vrijdag 27 februari 2009 - 22:25","description": "Ja, Lysianthus, zo wou ik het inderdaad. Heel hard bedankt :0246: Hoe heb je dat erop gekregen? De bamboe is helaas een woekerend soort, hebben we afgelopen zomer ontdekt :0001: Het staat thans in speciaal voorziene potten en staat al enkele jaren. Maar het is er gewoon doorgegroeid, zelfs door de betonnen platen... We hebben in augustus echter de tuin aangevuld en omgefreesd, dus nu is weer alles (tijdelijk...)even weg. Ik heb het plannetje getekend zoals wij het vanuit de woonkamer zien en daarom is het zuiden bovenaan... Inderdaad misschien verwarrend. Ik zie ook graag een tuin die opgedeeld is in kamers en hoekjes, maar vermits de tuin zo'n 16m op 16m is en mijn klein pagadders graag lopen en sjotten heb ik het nog eenvoudig gehouden. Om toch al iets te hebben, heb ik de haag links van het pad gezet ipv rechts; zo is er toch al 1 verborgen hoekje ;) Dat van die spiegel vind ik wel leuk. Wist niet dat dat vogels aantrok. De krulwilg valt al af. Het wordt een groene haagbeuk, dus een rode boom zou idd ook mooi zijn. Maar worden esdoorns niet tamelijk groot? Ik ben wat bang om te veel lichtverlies in huis te hebben na verloop van tijd. Aan de noorderwind had ik niet gedacht voor de jasmijn... Iemand een alternatief? (liefst eentje dat lekker ruikt...) Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Als beginner is het altijd fijn om wijze raad te krijgen. Groetjes, Tine ","author": {"@type": "Person","name": "Tineke"}},{"@type": "Comment","dateCreated": "vrijdag 27 februari 2009 - 22:28","description": "Even geheel terzijde... Aan het stukje rechts van het terras zouden we, als de jongens groter zijn én als blijkt dat we een tuin fatsoenlijk kunnen onderhouden, een vijver willen aanleggen. Maar zo ver zijn we nog lang, heel lang niet. Maar 'k zal al heel blij zijn als ik deze zomer eindelijk plantjes in de tuin zou hebben. Zijn maart en april de beste maanden om aan te planten?","author": {"@type": "Person","name": "Tineke"}},{"@type": "Comment","dateCreated": "vrijdag 27 februari 2009 - 23:02","description": "Hey Tineke, Die twee knulletjes, daar zou ik me niet te druk over maken om heel eerlijk te zijn. Als je ze een zandbak geeft en dan ook nog een schommel en een stuk gras dan blijven ze wel uit de rest van de tuin denk ik zo. Wat die spiegel en de vogeltjes betreft, het is niet dat de spiegel an sich vogels aan trekt maar als je er in de winter een vetbol voor hangt dan is de kans groot dat ze zichzelf zien zitten en toch wel nieuwsgierig worden naar dat vogelke daar zo dichtbij. Misschien een paar scheefbloemen neerzetten. DAt groeit behoorlijk goed en geeft een prachtig wit tapijt. Wat trouwens ook wel leuk is, een rooie kornoelje. Da's mooi in de winter, rode takken. Want alleen een zomertuin is natuurlijk in de zomer leuk maar als het dan in de winter allemaal doodgaat dan heb je er dan niet eens zoveel aan )-: Hier is trouwens een tekeningetje van hoe onze tuin eruit gaat zien: [img]http: www.personals-republished.com blog wp-content uploads 2009 02 freehand-tuin-cropped.jpg[ img] Da's dan misschien nog wel een idee.... Een meanderend pad in het midden vanuit het terras naar achteren met in de bochten twee ronde grasveldjes. Aan de ene kun je dan de zandbak plaatsen en aan de andere de schommelstoel. Zet er tussen nog wat hogere struiken en dan heb je al een leuke afscheiding. Ik zal eens kijken of ik een tekeningetje kan maken binnenkort. Leuk dit ((-:","author": {"@type": "Person","name": "Tineke"}},{"@type": "Comment","dateCreated": "vrijdag 27 februari 2009 - 23:25","description": "Zoiets misschien?? [img]http: img515.imageshack.us img515 2176 zomaareenideetje.jpg[ img] De rooie vlek is de rode kornoelje. Paars is lavendel. En dan kun je er misschien nog een vuurdoorn of meidoorn neerzetten. Daar houden de vogels wel van (doornig spul). Dat het wat ronder is (het paadje) is volgens mij juist wel leuk voor de jongens. Kunnen ze ook nog verstoppertje spelen als ze wat ouder zijn zonder dat het te makkelijk is (-:","author": {"@type": "Person","name": "Tineke"}},{"@type": "Comment","dateCreated": "vrijdag 27 februari 2009 - 23:36","description": "Leuk getekend! Jullie zijn dus ook lekker aan het dromen van een (nieuwe) tuin... Tja, dat zullen de lentekriebels zijn, hé. Die rode kornoelje is idd een leuk idee. Zou ik dan wel ergens moeten zetten dat ik hem van binnenuit kan zien. Is het echt een struik, of bestaat het ook in boomvorm? Ik had wel al gezorgd dat we vanuit het raam toch zeker al de pennisetum zien. Die blijven toch ook de hele winter mooi, of vergis ik me daar in? Het tuinpad, de omboording van de moestuin, het terras en de (ingegraven) schommel staan al bij ons, dus daar kunnen we al niet meer om. De eerste jaren hebben we toch nog een groot deel gazon nodig, want geloof me, die jongens hier rennen wat kilometers af op een dag. :0058: In de toekomst zou ik inderdaad hoekjes bij willen creëren, want niks is zo zalig als lekker verscholen in je tuin zitten.","author": {"@type": "Person","name": "Tineke"}},{"@type": "Comment","dateCreated": "vrijdag 27 februari 2009 - 23:41","description": "Oeps, we waren tegelijkertijd bezig. Dat heb je rap getekend dan. Ik zit 5 jaar op zo'n planneke te suffen en jij schudt dat hier even uit je mouw. Knap! Maar zoals ik hierboven al schreef kunnen we ons pad al niet meer verleggen. De moestuin ligt in het zuiden omdat die daar meer zon heeft. Alleszins al bedankt, zitten leuke ideeën in.","author": {"@type": "Person","name": "Tineke"}},{"@type": "Comment","dateCreated": "donderdag 5 maart 2009 - 10:19","description": "Hoi Tineke, Ik vind je tuinidee heel leuk. Ik kan het me zo al voorstellen en het zal wel mooi worden denk ik. Ik heb een liquidambar geplant, die wordt op termijn wel groot, maar het is een trage groeier en heeft niet zo'n brede kroon. De prachtige herfstverkleuring krijg je er gratis bij. Ik vraag me wel af of een spar naast een vlinderstruik wel zo'n goed idee is. Hebben die niet allebei andere grondvereisten? Ik merk dat je verschillende planten kiest die een kalkhoudende grond prefereren, maar een spar is meer geschikt voor zure grond. Groetjes, karen","author": {"@type": "Person","name": "Tineke"}},{"@type": "Comment","dateCreated": "zaterdag 14 maart 2009 - 21:15","description": "Hoi Karen, Bedankt voor reactie en tips. De spar is eigenlijk een sparretje en is gewoon ons kerstboompje dat we proberen te houden tot volgende kerstmis. We zien niet echt graag een naaldboom in de tuin, daarom dat ik hem ergens in een min of meer onzichtbaar hoekje heb proberen duwen. De seringen en vlinderstruik wou ik als afleiding zetten omdat ik die wel héél mooi vind. Ik weet eigenlijk niet wat soort grond het hier is. Ik woon in Heusden-Zolder, de Lage Kempen. Weet jij wat voor soort grond dat is? Vind het zo direct niet terug op internet. Liquidambar, is dat de amberboom? Vind ik inderdaad héél mooi, zeker in de herfst. Maar wordt toch wel heel groot op termijn en dat wil ik vermijden. De schaduw zou dan in onze woonkamer vallen. Of valt dat best nog mee? Een boom kiezen is zo moeilijk, hé. Dat doe je niet zo maar uit als hij toch te groot wordt... En je krijgt ook zo'n tegenstrijdige info. In plantencenter zeggen ze dat de Valse Christusdoorn maar 6 à 8 meter wordt, in boek staat 10 à 12m en op internet staat 30meter.... Serieus verschil... Verdraagt deze boom goed snoei? Morgen gaan we de haag en de seringen planten. Joepie!!! Rest zal wel volgen... Groetjes, Tine","author": {"@type": "Person","name": "Tineke"}},{"@type": "Comment","dateCreated": "woensdag 18 maart 2009 - 10:38","description": "Hoi Tineke, Als je een boom moet snoeien omdat hij te groot wordt, dan heb je niet de juiste gekozen. Op www.bomenonline.be staat een handige tool om te helpen met kiezen. Het is wel een beetje ingewikkeld om het terug te vinden. Eerst moet je klikken op bomen top-10, dan op één van de bomen in de lijst. Onderaan staat dan een pijltje naar 'algemene bomen'. Op die pagina staat bovenaan dat je hier kan klikken om met selectiecriteria te werken. Daar kan je selecteren op grootte, vorm van de kruin enzo. 't Is idd wel leuk om te beginnen aanplanten, nu zal je snel resultaat krijgen. Groetjes, Karen","author": {"@type": "Person","name": "Tineke"}}]}}

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon