menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paddestoelenplaag

Ga naar meest recente reactie

Saabke

Saabke

hey na mijn vervelende regenwormenplaag hier op het forum te zetten is er weer een andere plaag toegeslagen in onze tuin!!!! Een PADDESTOELEN PLAAG!!!!! Hoe is het toch allemaal mogelijk. Wat is hier de oorzaak van ??????

Kan er mij iemand een beetje info over geven!
De foto's volgen nog om te zien over wat het gaat!

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 25 oktober 2008 - 15:30
LordOfCantecroy

Tekst aangepast

LordOfCantecroy

De oorzaak is dat er in de grond zwamvlokken zitten (mycelia), daaruit komen de paddenstoelen. Paddenstoelen verdwijnen vanzelf, na zich voortgeplant te hebben via sporen en zijn niet schadelijk voor je gazon, ze verrotten gewoon en worden meststof (eigenlijk bestaan ze vooral uit water). Wil je ze verwijderen, dan moet je ze uittrekken met de zwamvlokken erbij, dus niet enkel boven de grond afsnijden.

Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet goed dat je dit een plaag kan noemen, paddenstoelen zijn nog zo mooi!
Neem maar eens een kijkje op mijn website, daar staan honderden foto's van paddenstoelen, de ene nog mooier dan de andere...

Plaats eventueel enkele foto's, wie weet kan ik zeggen welke het zijn en of ze eetbaar zijn...
zaterdag 25 oktober 2008 - 15:50
corrielat

Corrielat

Ik zou in mijn tuin wel een paddestoelenplaag willen,

ik heb het idee dat er dit jaar minder paddenstoelen zijn dan andere jaren,

of vergis ik mij?
zaterdag 25 oktober 2008 - 18:24
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Het is mij inderdaad ook al opgevallen dat er momenteel minder paddenstoelen zijn dan andere jaren. Het heeft in ieder geval veel met de weersomstandigheden te maken, voor paddenstoelen moet het over het algemeen nat en koud genoeg zijn. Ik fotografeer al enkele jaren paddenstoelen, in vorige seizoenen vond ik er al eind augustus en heel de maand september, nu de eerste pas half oktober...
zaterdag 25 oktober 2008 - 18:33
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

hey na mijn vervelende regenwormenplaag hier op het forum te zetten is er weer een andere plaag toegeslagen in onze tuin!!!! Een PADDESTOELEN PLAAG!!!!! Hoe is het toch allemaal mogelijk. Wat is hier de oorzaak van ??????

Kan er mij iemand een beetje info over geven!
De foto's volgen nog om te zien over wat het gaat!


Het is moeilijk om er een naam bij te vinden, zou je foto's kunnen maken van volwassen exmplaren met de steel erbij + een foto van de onderkant van de paddenstoel? Op dit moment denk ik aan een Russula-soort en sommige van deze soorten zijn eetbaar...

Belangrijk: ik ben geen mycoloog of paddenstoelenexpert, ik heb enkel al heel veel paddenstoelen gefotografeerd en heb enkele boeken met foto's en namen om soorten in op te zoeken. Dus ook al denk ik bv. dat het een eetbare soort zou zijn, eet ze zeker niet op!
zaterdag 25 oktober 2008 - 19:19
Rita1960

Rita1960

"k zou blij zijn als ze in mijn tuin stonden.

Zie er geen op dit moment.
Vorige jaren waren er meer te zien.

grt'n

Rita
zaterdag 25 oktober 2008 - 22:25
Esem

Esem

Volges mij heeft het te lang te droog geweest en zoals Lord al heeft aangeven het moet vochtig en koud zijn.
Ik ben bijna zeker als je nu het bos interkt je veel meer zwammen zal vinden dan pakweg enkele weken geleden.
Ik het ook enkele soorten in de tuin staan,waaronder de zwart wordende wasplaat,het zwavelkopje gewijzwammentje ezm.

Er bestaan zoveel paddo's dat het onmogelijk is ze allemaal te kennen.
dinsdag 28 oktober 2008 - 21:55
JovanDreumel

JovanDreumel

En zowel de paddenstoelen als de regenwormen wijzen op een hoog organische stof gehalte van de grond en dat is juist gunstig. Zeker geen plaag dus.
woensdag 29 oktober 2008 - 09:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon