menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 4

Nieuw lid, even voorstellen

Ga naar meest recente reactie

MarcelVdm

MarcelVdm

Dag allemaal,
ik ben nieuw een lid van dit forum, dus misschien me even voorstellen vooraleer ik links of rechts iets begin te posten

Mijn naam is Marcel en heb het geluk om in het zuiden van Frankrijk te mogen wonen.
M'n vrouwtje en ik zijn beiden gepassioneerd tuinier en trekken redelijk goed onze plan.
Onze moestuin is meer dan groot genoeg om in onze jaarlijkse behoeften te voorzien, buiten tegenslagen met weer of beestjes natuurlijk.

We werken hierbij volgens de grote principes van permacultuur en telen onder hooi. Zo planten we onze aardappels bijvoorbeeld niet, maar leggen ze gewoon op de mulchlaag die overblijft van de vorige teelt, en dekken ze dan opnieuw af met hooi. En dat werkt fantastisch, enkel moeten we regelmatig wijnruitgier inzetten tegen de woelmuis.
We proberen ook om zoveel mogelijk zonder bestrijdingsmiddelen te leven. Maar als we ze nodig hebben, maken we ze wel zelf, zoals die wijnruitgier.

Ik ben nu bezig om een tuindagboek aan te leggen waarin alle informatie van de tuin terecht moet komen. De plattegronden, de zaai- en plantkalender, opmerkingen, aankopen, inventaris van zaden en planten, ...
Een enorm werk dus.
Hiervoor maak ik ook plantfiches aan waarop alle essentiële informatie van een plant bij elkaar komt. (zie bijlage).
Bedoeling is om dit jaar na jaar aan te leggen en te noteren wat er gebeurt en wat we doen als reactie -en wat dan de reactie is natuurlijk-.

Daarnaast zijn we bezig met 'n soort blogsite waar al deze informatie ook opkomt.

Ik haal al een hele hoop informatie op Franse sites natuurlijk, maar af en toe moet ik toch beroep doen op nederlandstaligen om bepaalde begrippen te vertalen of om af te checken op sommige feiten.

Groetjes
Marcel

Tuinbabbel

zondag 3 mei 2020 - 11:08
minouke

Minouke

Welkom op deze site van Tuinadvies Marcel en zo te zien gaan we hier nog veel kunnen leren van jou. Laat maar komen daar kijken we naar uit

Groetjes
Chantal
zondag 3 mei 2020 - 11:41
LT

LT

Welkom op deze site
zondag 3 mei 2020 - 13:07
Boerke

Boerke

Welkom. Hoe meer, hoe liever. Dan zien we steeds meer ideetjes. En van mij krijg je al een bloemetje. Ook onze figaro( één van onze twee katten) houdt van tuinen. Dus laat maar komen.

Tuinbabbel

zondag 3 mei 2020 - 15:13
deHaan

DeHaan

Welkom.
zondag 3 mei 2020 - 17:59
Henk-Willem

Henk-Willem

Welkom op de site en het forum Marcel!
zondag 3 mei 2020 - 22:55
Tiss

Tiss

Marcel. Welkom op deze site van mooie bloemen en tuinen. Ik kijk er al naar uit om je planten te zien
zondag 10 mei 2020 - 21:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon