menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Veilig werken in de tuin

Ga naar meest recente reactie

sugar

Sugar

Ik zou graag een oproep doen aan alle forumleden om goed na te denken bij de risico's van tuinieren.
Velen reageren waarschijnlijk erg laconiek, maar ieder jaar zijn er mensen die in de kliniek belanden door 'onschuldige' ongevallen in de tuin. Google maar eens op 'snoei boom ladder val' of iets dergelijks. Twee kennissen van me hebben een litteken in hun gezicht door een ongelukje met een kettingzaag, maar ze hadden ook een oog kunnen verliezen.

Basisregel is na te denken voor je ergens aan begint. Wat kan er mislopen, heb ik de juiste beschermingsmaatregels genomen, beschik ik over de nodige vaardigheden om dat werkje uit te voeren?

En niet alleen een kettingzaag is gevaarlijk.
- Zo kent een goede snoeischaar echt geen verschil tussen een vinger en een tak. Niet dat je je vinger er onmiddellijk mee gaat afsnijden, maar een grote gapende wonde kan in één knip gebeuren. Gebruik de juiste handschoenen (kijk naar de symbolen op de handschoenen).
- Let op wanneer je een ladder gebruikt om in bomen te werken. Kruip niet op een ladder als je alleen in de tuin werkt. Je zou echt niet de eerste zijn die in de kliniek terecht komt. Ik ken iemand die nooit nog in zijn tuin gewerkt heeft na een val uit de boom.
- Er is mij een tijdje geleden verteld dat chirurgen een zelfde type zaagblad voor amputaties gebruiken als wij op onze snoeizagen hebben. Opletten geblazen dus.


Er zijn nog tal van gevaarlijke situaties (boom omhakken, bosmaaier gebruiken, onderhoud grasmaaier,...) . Bezin alvorens te beginnen, en zorg dat er iemand in de buurt is om een oogje in 't zeil te houden wanneer er iets gebeurd.


In de Verenigde Staten zet zowat iedereen gehoorbeschermers op wanneer men het gras afrijdt. Ze gebruiken daar ook veiligheidsschoenen en handschoenen tijdens het grasmaaien. De reden? Als je daar iets voor hebt, draai je zelf op voor de kosten en de gevolgen. Niet de ziekteverzekering.
maandag 9 april 2012 - 23:46
baloe

Baloe

Moet je altijd doen,... ook als je niet in de tuin werkt.

Waarom die specifieke oproep trouwens ?
dinsdag 10 april 2012 - 11:24
Pieter2

Pieter2

Jij gelooft dat iedere Amerikaan gehoorbeschermers gebruikt? Kijk dan maar eens naar dit filmpje. Die heeft geen gehoorbeschermers aan hoor...

dinsdag 10 april 2012 - 17:53
Gehenna

Gehenna

Vorig jaar een betonnen plaat een tikje gegeven met mijn voet omdat ze nog enkele millimeters naar achter moest. Helaas niet gedacht dat ik mijn pantoffels aanhad.
Resultaat een blauwe teennagel.
Wil je weten hoe die er nu uitziet? Mag operatief verwijdert worden. Er is geen nieuwe gegroeid, de nagelriem is dood. Doen ze niet onder algehele verdoving en lokale verdovingen werken niet. Vandaar dat hij er nog altijd zit.
Efkes meehelpen hé ... zonder nadenken.
Snoeischaar ... snapsnapsnapAUUW! Maar het was die veer die in mijn oog sprong. Goede kwaliteit is dus even belangrijk!

Maar wat veel erger is is mijn schoonzoon!
Zijn vader is uit boom gevallen, dood etc ... en wat doet meneer? Het is niet nodig een degelijke ladder te gebruiken, het is niet nodig een veiligheidsharnas aan te doen en het is ook niet nodig uit die boom te komen om je ketting er terug op te leggen die er bij correct gebruik in de eerste plaats niet eens afschiet.
En die speciale salopette mag gerust tot op je knieën hangen ook ....
Afgestudeerd boomverzorger en een prachtig voorbeeld gehad van hoe het NIET moet.
Ni waar misschien Bert? Ah ja, overal waar ge komt ga ik erover zagen.
dinsdag 10 april 2012 - 19:21
minouke

Minouke

opletten voor je ogen als je hier en daar stokjes steekt om bv de nieuwe plantjes te onthouden.
Je vergeet die stokjes of ziet ze niet altijd bij het bukken.
Ik zet dan mini potjes op de toppen.

Al voor gehad en God zij dank is alles nog goed gekomen.
dinsdag 10 april 2012 - 21:13
Polplastron

Polplastron

Ik boor altijd een gat in een wijnkurk en zet die dan op de stokken, 't heeft me al vaak de ogen gered!

En wat die snoeischaar betreft: dat heb ik al een keer uitgetest en inderdaad; zelfs een "gewone" Gardena gaat vlot door je pink heen. Ik heb de dokter toen meteen gevraagd of ik er beter van zou gaan groeien, maar hij merkte op dat ik dan korter had moeten snoeien! Die man kende er blijkbaar wat van!

Gras maaien doe ik ook altijd met tuinklompen aan en als ik snoei waar ik m'n handen niet kan zien (en dat komt nogal eens voor hier in die wildernis) doe ik altijd tuinhandschoenen aan.

De hark ligt altijd met de tanden naar beneden in de border. De steel mag op het gras; je kan er wel over vallen, maar meestal is dat nog zo erg niet!

En m'n riek die blijft netjes in de compostbak zodat de kinderen er niet aan kunnen. 's Avonds gaat hij de garage in en hangt hij aan de muur, met de vork ook achter haakjes zodat hij zeker niet los kan komen. De riek hangt ook in een hoekje waar je niet meteen langskomt!

Jaja! Veiligheid voor alles! Ik ben daar best wel mee bezig!

Gehoorbescherming daar doe ik nog niet aan mee, maar ik maai elektrisch en gezien de blootstelling aan het lawaai slechts kort is, valt de schade volgens mij best mee.

Groeten,

Pol
dinsdag 10 april 2012 - 21:14
BOSVROUW

BOSVROUW

Zelfs ons mooie groen kan venijnig uit de hoek komen. Vorig jaar wou ik een tak afbreken van een laurier. Geraak uit evenwicht, en tak steekt in m'n arm, nogal diep. Wat ontsmet, pleister erop. Volgende dag ganse onderarm onstoken, dik en rood. Bij dokter flinke uitbrander en nog flinkere tetanusspuit gekregen, met daarop nog een zware reeks antibiotica. Dus wonden veroorzaakt door planten kunnen ook aardig verkeerd aflopen.
woensdag 11 april 2012 - 10:34
zuurtje

Zuurtje

Oppassen met sap van Brugmansia, en in de ogen wrijven, vergrootte pupillen als resultaat, dus een poosje weinig zicht.
woensdag 11 april 2012 - 12:46
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik had stokjes tussen mijn sla gestoken omdat de kat er steeds in ging zitten. Dit weekend de stokjes weggehaald omdat de kat het eindelijk afgeleerd was. Terwijl ik bezig was kreeg mijn zoon van zes ze in zijn handen, gevolg een flinke schram net naast zijn oog. Geluk dat hij zich niet erger gekwetst heeft.

Ik krijg het ook op mijn zenuwen als van die stoere cowboys aan het vertellen zijn dat ze bij stormwind met een kettingzaag op een gammele ladder in een boom gekropen zijn. Dat is NIET stoer, maar DOM.

Mijn zus is zangeres en haar kinderen dragen ook altijd een koptelefoon als zij aan het studeren is. Dat is wel niet in de tuin, maar oren beschermen is toch belangrijk. We hebben maar één paar hé
maandag 16 april 2012 - 11:20
Tuinman65

Tuinman65

Hoe gevaarlijk een snoeischaar kan zijn heb ik enkele jaren geleden aan de lijve ondervonden. Het topje van mijn pink ging er af.
Bij de dokter beleefde ik niet bepaald het plezantste moment toen hij die pink in de ether dopte om te ontsmetten.

Leo
maandag 16 april 2012 - 15:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon