menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Controledag Vreemde groenten uit India-Kashmir

Ga naar meest recente reactie

Jeannette1

Jeannette1

Controledag, Vreemde groenten uit India-Kashmir.

Beste forummers/sters,
Ger en ik hebben afgelopen woensdag even een controledag gehouden over de "Vreemde groenten uit India" (Kashmir).
De persoon, waar wij de controle uitgeoefend hebben was blij verrast, wij hebben dan ook een fijne dag gehad.
Wel zijn wij een beetje geschrokken van de lengte en dikte van deze groenten in de bos/tuin.
Ook mochten Ger en ik getuige zijn van de oogst van deze heerlijke groenten.
Ik zal jullie eerst even de lengte plus omvang van het dikste stuk geven.

De lengte was buitenom gerekend: 1 meter en 12 centimeter.
De dikte bij het breedste gedeelte gemeten was: 36 centimeter omvang.
Het gewicht was: 5.5 kilo.

Is dit een joekel of niet, het woordje controle was maar een grapje, dat begrijpen jullie wel toch?
Wie deze persoon was willen jullie natuurlijk ook weten denk ik.
Ik plaats wel enkele foto's, kunnen jullie het met eigen ogen zien.
Geniet van hetgeen je ziet, Ger en Jeannette

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 10 september 2010 - 10:33
rialle

Rialle

Wauw Jeannette, wát een knotsen! Geweldig. Daar kun je met de halve straat van eten! Wat is dit voor een groente?
En de kweekster (ons allen bekend) houdt hem met gepaste trots vast. Zij heeft ook wel heeeeerlijk de plaats om zoiets te kweken. Worden deze altijd zo groot, of is hij buiten proporties gegroeid?

Ik zou zeggen smakelijk!!

Groetjes Rialle

vrijdag 10 september 2010 - 12:27
Adrienne

Adrienne

Wel ja zeg wat een joekels
Als ze die komen pikken geraken ze niet meer op de fiets !!!
Super, en ja trots is ze zeker maar dat mag ook wel zo'n oogst
Wat zijn da eigenlijk, het lijkt op courgette ???
En hoe maak je die dingen klaar in de soep of gewoon stoven ???
Ben benieuwd, tof Jeanet dat je ons laat mee genieten of wil je ons nu eens jaloers maken
vrijdag 10 september 2010 - 15:14
Jeannette1

Jeannette1

Lieve Adrienne en Rialle,

Neem maar even een kijkje op de volgende topic!
Ik neem aan dat jullie die topic nog nooit gezien hebben!
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&tid=31585&hl=vreemde_groenten_uit_India

Klik dan ook even op de URL's die je ziet staan, want daarbij is die van José maar een baby.
Zodra ik weer deze zaden krijg, krijgen jullie ze ook uiteraard!!!
Groetjes, Jeannette
p.s. Ger is even buiten bezig de LimburgseVlierbessn klaar te maken om hoestsiroop of jam van te maken
vrijdag 10 september 2010 - 15:34
Adrienne

Adrienne

Waaauw super lief, mijne Marcel is al komen loeren en kijkt er nu al naar uit
Jaaaa, dat vind je hier nergens, dus hebben we ook eens een specialleke !!!
Bedankt
Super die topic, man ben er 1 1/2 uur zoet mee geweest om alles rustig te lezen.
Daar kunnen de tuinboekskes eens een puntje aan zuigen hé
vrijdag 10 september 2010 - 17:22
kerstkind

Kerstkind

Hee Jeannette en Ger,
ja he het werd een speciale dag die 8ste september 2010.
Een gedenkwaardig moment 08-09-'10

De komkommerpompoen of wel AAL genoemd werd geoogst met ietwat van
trots. Maar wat zeker zo mooi was, waren de verbaasde gezichten van de
"papparazzi"
Als jij, Jeannette niet in je stoel had gezeten, was je zeker van je eigen gegaan,
hahahahahaha
Jammer dat ik geen camera in mijn handen had ik had ze vol
aan iets anders.
Maar toch.......bedankt voor het plaatsen van de foto's op deze speciale topic.
groetjes en tot ziens,
José

@Adrienne en Rialle
speciaal zó groot laten worden, voor het zaad. Die voor consumptie waren ongeveer 65-70 cm.
vrijdag 10 september 2010 - 17:46
Peppody

Peppody

jeetje wat een joekel! Hier is de oogst mislukt helaas, alles voortijdig er afgevallen of bruine plekken gekregen. Maar ik heb nog 2 zaden liggen om het volgend jaar nog eens te proberen. We geven de moed niet op!

vrijdag 10 september 2010 - 20:16
Jeannette1

Jeannette1

Hai Peppody,

Je mag de moed NOOIT laten vallen/zakken, bij ons ging alles direct na het kiemen al fout.
Vandaar dat jullie geen foto van ons te zien kregen, om te huilen!
Maar... wij wachten nu hoopvol tot het weer voorjaar is, dan starten wij weer opnieuw en wie weet, wat Fanny en Bashir zondag bij zich hebben???
Daar moeten wij ook op wachten uiteraard, wanneer zij uit Brussel komen, komt de auto altijd eerst hierheen, met heel vermoeide mensen.
Dan kan ik ze niet direct hun bagage uit laten pakken en naar de zaden laten zoeken!
Dus, voor iedereen...als wij iets weten, plaats ik het in een topic!(Dé topic uiteraard.

Groetjes, Ger en Jeannette
vrijdag 10 september 2010 - 21:07
greener

Greener

Geweldige vrucht!!!

Sebas
zaterdag 11 september 2010 - 21:38
kerstkind

Kerstkind

@Sebas,
wat is nu de beste methode om de zaden te oogsten???
De vrucht nog wat laten indrogen of nu meteen de zaden eruit halen?
En deze dan laten drogen.
Graag wat advies van een kenner.
Alvast bedankt,
groetjes José
zaterdag 11 september 2010 - 23:10
greener

Greener

Kenner

Het beste is om een vrucht die je voor de zaadwinning wilt gebruiken zo lang mogelijk aan de vrucht laat zitten.
Hierdoor krijgen de zaden nog de laatste beetjes extra voedingstoffen om straks beter te ontkiemen en dan zullen de zaden ook groter zijn.

(Dit is niet altijd het geval, ik heb eens bijna doorzichtige zaden van een 22 dagen oude pompoen het jaar erop gezaaid en ik kreeg hier plantjes uit!!! Planten waren wel duidelijker zwakker dus bovenstaande is zeer zeker beter)aden kunnen meteen worden geoogst uit de pompoen/kalebas/Laganaria.
Meestal zet ik de vrucht nog een 2 maanden voor de deur en ook hierna kan je de zaden nog perfect gebruiken. Het verwijderen van de zaden is dan zelfs makkelijker omdat het vruchtvlees dan vaak wat harder is geworden.

Bij zowel verse als oudere vruchten waarvan je zaad wilt winnen heb ik de perfecte manier gevonden om de zaden perfect en schoon te winnen.
Op deze manier hoef je niet met papier het vruchtvlees te proberen te verwijderen wat een enorme rotzooi geeft en ook nog eens een vervelend karwei is.

*Neem een plastic bak van ongeveer één liter met een goed afsluitbare deksel.
Een plastic bakje van de Chinees werkt perfect. (Pik anders een tupperware bakje van moeder de vrouw op eigen risico...)

*Leg het zaad wat nog vol met draden of ander vervelend vruchtvlees in de plastic bak.

*Giet nu water bij het zaad zodat de zaden nét onder water komen te staan.

*Deksel op de bak en op een warme plaats wegzetten. Denk hierbij aan de cv ketel bijvoorbeeld. Heb je deze niet is huiskamer temperatuur ook goed doch duurt het wat langer.

*Schud de bak nu 2x per dag even goed hard heen en weer, ben je lui is 1x per dag ook goed, wederom duurt het dan weer wat langer.

*Na ongeveer 3 a 4 dagen op een warme plaats, 2x per dag geschud en je hebt vies water met super schone zaden. De rotzooi is eigenlijk gefermenteerd en de perfecte manier!

*Haal de zaden uit de bak, droog ze af, leg ze op een krant op een warme plaats of even in de wind cq tocht.

*Als de zaden droog zijn zijn ze klaar om een gripzakje, zadenbakje of iets anders in te gaan

Sebas
zondag 12 september 2010 - 10:38
Rita1960

Rita1960

Sebas,

Kun je deze zaden ook drogen op de manier zoals FransNL het met de tomatenzaden doet en ik - en meerderen met mij hier op het forum- nu trouwens ook?

dwz: zaden verwijderen, door zeef schoonspoelen en laten drogen in zeer fijn zand. later wederom in zeef... zaden en zand scheiden.

minder werk.. geen stank en zelfde resultaat voor wat betreft de tomatenzaden..


groetjes,

Rita
zaterdag 18 september 2010 - 22:29
greener

Greener

Er zijn uiteraard meerdere manieren om zaden schoon te maken, de manier met het zand zal ook perfect gaan.

Met betrekking tot de verscheidende kleuren van de zaden: Dit maakt niet uit.
Ik heb vaker meerdere planten grootgebracht die alle uit dezelfde vrucht kwamen en die zaden daar weer van hadden ook uiteen lopende kleuren.
Maakt dus helemaal niets uit.

Sebas
vrijdag 8 oktober 2010 - 17:13
greener

Greener

Euh?

geen nieuwe mail meer in de box hoor?!?

Sebas
vrijdag 8 oktober 2010 - 17:43
greener

Greener

En toen op geantwoord toch?

Sebas
zaterdag 9 oktober 2010 - 09:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon