menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vogeltelweekend

Ga naar meest recente reactie

danny2

Danny2

Al iemand aan gedacht om dit week-end (in Belgïe) mee te doen aan nationaal vogeltel weekend.
Meer inlichtingen op natuurpunt.

groetjes danny
zondag 7 februari 2010 - 13:32
charelke

Charelke

Is vandaag gebeurd en doorgegeven hoor.
groetjes
Charelke uit Ham
zondag 7 februari 2010 - 16:46
Boerke

Boerke

Gisteren en vandaag niks anders gedaan. Nu nog alles doorgeven .In totaal 61 geteld. Een 20 minder dan vorig jaar. Het weer zal er voor iets tussen zitten zeker?Vorig weekend met de sneeuw zaten er meer vinken,mezen en zeker spreeuwen(Dit weekend twee en het vorige achttien).
Enkele mooie kiekjes gemaakt.

Tuinbabbel

zondag 7 februari 2010 - 18:07
Boerke

Boerke

En wat denk je van deze?

Tuinbabbel

zondag 7 februari 2010 - 18:11
Boerke

Boerke

Zaterdagochtend genomen bij helder weer. Daarna is het hier mistig geworden. Er vlogen er drie en heb ingezoemd op de korstbijvliegende. Deze heb ik naar natuurpunt ook doorgestuurd en zij bevestigde mij dat het om buizerds gaat

Tuinbabbel

zondag 7 februari 2010 - 18:15
Rita1960

Rita1960

Boerke,

welke soorten zijn het op de eerste foto? ringbandparkieten??? en die gele??

kan me het bijna niet voorstellen dat dat "wilde" vogels zijn

groetjes,

Rita

weet trouwens iemand wanneer het vogeltelweekend in NL gehouden wordt??

zondag 7 februari 2010 - 18:36
annis

Annis

Rita het vogeltelweekend in Nederland is al geweest op 24 en 25 januari. Hier moesten we in een halfuur tijd de vogels tellen die je tuin bezochten.

groetjes @nnis
zondag 7 februari 2010 - 19:30
Rita1960

Rita1960

Jammer dan is dit typisch een geval van te laat

thanx Annis

zondag 7 februari 2010 - 19:35
Matabish

Matabish

Heb daarstraks ook de gegevens doorgestuurd!
Zie dit jaar geen mussen (mijn favorietjes) of pimpelmeesjes meer... wèl heel veel koolmeesjes, merels en eksters.
Ook verschillende nieuwe soorten kleintjes.
zondag 7 februari 2010 - 19:40
Boerke

Boerke

Rita,dat zijn halsbandparkieten. Hier ten noord-westen van Brussel vliegt het er vol van.Hoe komt dat nu hoor ik je al afvragen.
Op de plaats van Mini-Europe was vroeger de meli van Brussel. Toen ze die afgebroken hebben ,hebben ze de vogels van de voliëre laten rondvliegen. Ze hadden toen nooit gedacht dat de halsbandparkieten zich zo zouden aangepast hebben aan de vrijheid en de open natuur. Ze hebben zich al zo vermenigvuldigd dat ze ver in de omliggende gemeenten rondvliegen. Hier bij ons te Brussegem(deelgemeente van Merchtem) zien we ze af en toe eens. Ga je naar de Nationale Plantentuin te Meise en omgeving(zoals Grimbergen-Wemmel-Strombeek) daar vliegt het er vol van. Dus in plaats van uit te sterven zijn ze in aantal goed toegenomen.
Deze vogels bijten wel de plastieke voedselhouders stuk. Daarom hangen er hier metalen. Ook de openkomende botten van de bomen bijten ze stuk.
Matabish,bij ons dan wel meer huismussen gezien. Minder mezen. Geen enkel winterkoninkje,heggemus,keep,ringmus,groene of bonte specht gezien.
zondag 7 februari 2010 - 20:14
Rita1960

Rita1960

Bedankt voor je antwoord Boerke,

Het zijn dus eigenlijk exoten die het daar bij jullie goed doen.
Ik heb ze tot op heden hier in Noord Nederland nog niet gesignaleerd..en hoop dat ook niet te doen.
De meeste exoten, die zich vermeerderen, zijn een gevaar voor de inheemse soorten.. er zijn geen vijanden die ze in toom kunnen houden.

en dat deze ook nog eens de knoppen van de bomen stuk bijten is ook niet plezierig.

groetjes,

Rita
zondag 7 februari 2010 - 20:26
danny2

Danny2

Heb er 53 geteld in de tuin maar achter in de paardenweide zaten er meer dan 200 spreeuwen en kraaien, er zaten ook een 10tal kramsvogels bij. 1 lister, groene specht en roodborstje, het anders altijd aanwezige winterkonigske heb ik al een weekje niet meer gezien.
Aan de overkant op grasland een 70 tal onbekende vogels gespot, kon zelfs met verrekijker niet precies zeggen dewelke, hadden wel witte pluimpjes in de vleugels duidelijk te zien bij het opvliegen, leken op vinken of keep ....

groetjes danny
zondag 7 februari 2010 - 20:40
Boerke

Boerke

Ik denk dat ze losgelaten zijn in de jaren zeventig. Ik kan me herinneren dat wij met school in de beginjaren zeventig daar eens langs zijn geweest.Rita,ik verschoot zelf van die gele, zo mooi.
De volgende heb ik vorige week getrokken maar was dit weekend ook aanwezig. Een prachtige groenvink. Het is steeds een koppeltje dat terug komt.

Tuinbabbel

zondag 7 februari 2010 - 20:45
Mandy

Mandy

Ik heb ook mijn lijst ingestuurd.
Ook dit jaar hier weer heel veel ( veel te veel ) mussen: huismussen en hegmussen.

Die halsbandparkieten worden een echte ramp. In de cirkel Amsterdam/ Haarlem- DenHaag/Leiden en Rotterdam houden ze jaarlijks tellingen.... en ze bestaan uit steeds grotere groepen- het worden er elk jaar meer....
Het zijn mooie vogels maar er zijn er veel te veel van.
In de avond vertrekken ze in groepen naar hun slaapplaats en in de morgen komen ze krijsend weer terug naar parken en tuinen waar ze dan met zijn allen in een boom zitten te krijsen.


Ze hebben geen natuurlijke vijanden en ze zijn hondsbrutaal.... ze verjagen veel andere vogels....

.
zondag 7 februari 2010 - 23:20
Matabish

Matabish

...en toch vind ik ze hartveroverend!
We hadden ze maar in hùn natuurlijke omgeving moeten laten inplaats van ze hier in kooien te kweken!
Zoals we met zóveel ongelukkige diertjes doen.
Denk maar aan een ARA in een kooi..ten hemel schreiend is dat!!
...en als ze het geluk hebben zich aan te kunnen passen zouden we ze maar meteen uitgeroeid willen zien!

[afbeelding verwijderd niet-https] Matabish.
zondag 7 februari 2010 - 23:32
Mandy

Mandy

Het is altijd vervelend als het evenwicht verstoord wordt...
Je ziet het aan de meeuwen die de omgeving van Leiden/ Haarlem terroriseren....
Kraaien die voor overlast zorgen en deze beestjes, ach ze zijn mooi, maar de natuurlijke vijanden ontbreken en dan gaat het niet goed, ben ik bang.....
zondag 7 februari 2010 - 23:38
Mandy

Mandy

Batdah, als je mussen in je tuin wil kom ze maar halen

Ik verkoop ze per dozijn......... die p.... beestjes, mijn hele heg zit er vol mee en in het voorjaar proberen ze onder de dakpannen te komen om te gaan broeden...grgrgrgr.....
maandag 8 februari 2010 - 00:04
Mandy

Mandy

Ik hoop dat B. voorloopt hierin.....moet er toch NIET aan denken/......


Mussen zijn hier een PLAAG........



Ik zag dat de huismus OOK in Nederland als EERSTE op de top 10 van de getelde vogelsoorten staat in 2010!!!!!
maandag 8 februari 2010 - 00:30
Matabish

Matabish

Dàt is goed om te weten, als ik er zo enkele plaats komen ze misschien terug!
Enkele jaren geleden zat mijn dak nog vol met mussenfamilies,
't was net een HLM (Habitation à Loyer Modéré = Lage Huur Woningen).
Mussemennekes en mussemiekes zijn hier altijd van harte welkom hoor!
maandag 8 februari 2010 - 00:36
Boerke

Boerke

Ik wil zelfs ons duiven brengen. Een echte plaag; die hout- en tortelduiven.Hier krijg je er al één,en twee vinken bovenop(Hm,Hm,..).
Vroeger zette ik onze kerstboom buiten. Trouwe bezoekers waren de goudhaantjes. Een heel klein vogeltje met een geel streepje op het voorhoofd. Toen de bomen te groot werden had ik ze allemaal omgezaagd en.....je kunt het raden,geen goudhaantjes meer. Ik was zo teleurgesteld dat ik de laatste twee jaar onze kerstboom weer buitengezet heb en....rond nieuwjaar zag ik er weer één. Het zijn namelijk naaldboombewoners heb ik op het internet gevonden.

Tuinbabbel

maandag 8 februari 2010 - 09:10
annis

Annis

Boerke hier komt ook ieder jaar een Goudhaantje op bezoek. Inderdaad het zijn liefhebbers van naaldbomen. Hier staat een Ceder en een Blauw spar waar hij of zij altijd op zit. Het zijn zeer beweeglijke vogeltjes waar je moeilijk een foto van kunt nemen. Dit jaar ook een Boomkruiper gespot met de vogelteldagen.

groetjes @nnis
maandag 8 februari 2010 - 09:14
Boerke

Boerke

Annis,een boomkruiper (of boomklever?)nog nooit gezien hier. Zou het natuurlijk wel willen. Mijn favorieten zijn namelijk de kleinste vogeltjes.Winterkoninkje,..en zeker de meesjes. Enkel de kuifmees heb ik tot nu toe nog niet gezien.Je kunt wel denken hoe jaloers ik ben op Mia(zie vogeltjes spotten op deze forum). Als je deze mooie foto's ziet .
maandag 8 februari 2010 - 09:26
Mandy

Mandy

Ik heb hier maar een koppeltje tortelduiven en 3 houtduiven ( 1 koppel en 1 losse) die elke dag hun voer komen halen. Vooral de houtduiven vind ik komisch..... ze lijken wel veel te zwaar voor hun kleine poootjes, zo lopen ze te waggelen door het gras.............

Bovendien........ ik zag gister en vanmorgen de houtduif alweer druk bezig met allerlei takjes op te pikken en te beoordelen........ ze zijn weer begonnen met hun (eerste) nest te bouwen..........


.
maandag 8 februari 2010 - 10:13
Mandy

Mandy

Maar om weer terug te komen op het vogeltelweekend..... ik zag hier dus heel veel mussen- een stuk of 60 in de heg, ruim 20 in het kippenhok, 15 koolmeesjes, 2 eksters, 3 houtduiven en 2 tortelduiven, enkele meeuwen, veel merels, 1 groene specht, 1 roodborstje, 1 kuifmeesje, 1 reiger en 1 eekhoorntje die zoals elke ochtend tussen 9 en 11 uur zijn 2 nootjes kwam halen van de tafel......

Verder zag ik in het akkerland hierachter een gote groep van 40 vogels, wit, lange nek en slank ( tussen een zwaan en een gans in????) wat dat waren, geen idee.......
maandag 8 februari 2010 - 10:37
Boerke

Boerke

Gisteren is mijn telling serieus beïnvloed door de buren. Onze nieuwe buren hebben namelijk een (voorlopige?)chalet gezet om tijdelijk(3 jaar) in te wonen. Ondertussen zouden ze aan het huis verbouwen maar na 1.5 jaar is daar nog niets aan te zien.Gisteren hadden ze veel bezoek en was er veel geloop.
Mijn vrouw zegt het hier ook nu. Kijk eens naar buiten;hoeveel vogels. Wel 13 vinken-8 koolmeesjes-6 pimpelmezen -een winterkoninkje(oef,weer terug) en nog meer.
Straks mijn dagelijkse taak vervullen want ik sta met de late deze week.Ik ga steeds met de fiets en onderweg,bijna steeds op dezelfde plaats zie ik een grote gele kwikstaart. In de struiken aan de kant van een beekje.
maandag 8 februari 2010 - 12:27
Mandy

Mandy

In principe heeft die parkiet wel natuurlijke vijanden maar omdat ze hier in Nederland en in Vlaanderen zich ophouden in steden hebben ze het geluk dat ze niet zo vaak een sperwer of zo tegen komen. En bovendien: ze zijn niet zo heel erg bang en: ze gaan het gevecht wel aan omdat ze een scherpe snavel hebben.

Maar ze eten veel bloemen en vruchten, ze nemen maar 2 happen en gaan dan door naar een volgende vrucht........
Opbrengsten van zonnebloemvelden verliezen soms 33% van de opbrengst als er zo'n zwerm van een paar duizend zit. Ook de maisvelden hebben het dan niet zo best: verliezen tot zo'n 4,5 %

Ze eten de knoppen en jonge scheuten uit bv kastanjebomen. En in Zuid Engeland zijn de wijngaarden niet veilig voor ze......

In Vlaanderen zijn er meer dan 10.000 en over de laatste 5 jaar zijn ze verdubbeld.......

Doet je wel denken.........
maandag 8 februari 2010 - 19:42
Boerke

Boerke

De sneeuw van vandaag doet wonderen. Wat ik zondag niet zag zie ik nu; Wel 7 kepen,een bonte specht,zwarte meesjes en jawel,vergeleken met een foto;een appelvink. Ik had de tijd niet om mijn fototoestel te nemen want hij was vlug weg.Ik wist niet dat die hier te zien waren.
woensdag 10 februari 2010 - 12:59
hildavw

Hildavw

Tijdens het vogeltelweekend heb ik ook meegedaan, maar de oogst was mager.
Amper een koppel houtduiven, een paar merels, een roodborstje en hoog in de bomen enkele mezen, maar, onze buren (links en verschillende achteraan) hebben katten en onze tuin is maar 100 m2 groot.

Dit jaar was het dus beduidend minder dan anders.

maandag 15 februari 2010 - 14:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon