menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pottekes van kranten

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

ergens tegengekomen,dit apparaatje....
[afbeelding verwijderd niet-https]
je kan door middel van stroken krantepapier pottekes(ongeveer 4 cm doorsnee) maken om dingen in te zaaien of verspenen,plantje kan daarna met potteke en al in de grond(papier verteert gewoon)
ik heb het opgezocht en het apparaatje kost zo een veertien euro,beetje aan het doordenken geweest en dezelfde techniek toegepast door middel van de onderkant van een deoderantbus en het werkt!!
en lekker gratis!
mischien wel interessant voor andere liefhebbers?
woensdag 2 april 2008 - 12:47
LauraK

LauraK

Hallo Cetinel,

Goed bedacht van je! Ik vraag me alleen af of de potjes dan ook een bodem hebben. Hoe heb jij
dat opgelost? Ik heb iets dergelijks gedaan met de zaden van de papaver: die wortelen heel diep
en de plant sterft af als de wortels beschadigd raken. Ik heb een plastic bak genomen, daar lege
wc-rolletjes in geplaats, die gevuld met aarde en daar de papaver in gezaaid. Eerst met het deksel
erop, maar dat is er nu af omdat de plantjes te hoog worden.
Ik moet alleen nog even denken hoe ik de plantjes + rolletjes er heelhuids uit krijg als het zover is.
Ik zet ze dan ook compleet met de rolletjes in de grond.
Hier even het bewijsmateriaal :
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groeten van Laura.
woensdag 2 april 2008 - 12:59
Jeannette1

Jeannette1

Hai Laura, dit lijkt mij steviger en zeker millieuvriendelijker, want hier zit niet dat vieze inkt op!!!

Het is even doorpoepen, maar dan heb je ook wel wat!!!

Ik wens jullie beiden veel suc6 met jullie eigengemaakte potjes!!!

Groetjes, Jeannette
woensdag 2 april 2008 - 14:00
LauraK

LauraK

Hahaha Jeannette,

Daar wordt aan gewerkt! Ook zijn we nogal zeikerds hier...

Groeten van Laura.
woensdag 2 april 2008 - 14:40
Tine

Tekst aangepast

Tine

Je zou als bodem misschien gewoon een plastic zakje kunnen nemen welke je met een elastiekje vastzet. Als je dan wilt verplanten kan je de plant met aarde er doorheendrukken na het zakje weggehaald te hebben. Je beschadigt dan de wortel niet.

Tine
woensdag 2 april 2008 - 14:45
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Goed idee Tinne, daar zat ik ook op te wachten , want ik heb ook in wc-rolletjes gezaaid en mijn buurvrouw was juist over de vloer , die zag een hele hoop wc-rolletjes en keek me een beetje raar aan , dan heeft ze het toch durven vragen resultaat............heel de buurt gaat aan mij denken bij het uitoefenen van hun intiemste bezigheid en hoera voor mij want er zijn nogal wat schijterds in de buurt

@ Jeanette: bij doorpoepen denken wij Belgen aan wat anders hé
woensdag 2 april 2008 - 14:56
Jeannette1

Jeannette1

Lysianthus, ik ben NIET nieuwsgierig, dat weet je, maar wil wel graag ALLES weten!!!

Ikkenietteweten!!!

VERTEL VERTEL VERTEL VERTEL VERTEL VERTEL VERTEL VERTEL VERTEL VERTEL VERTEL VERTEL


Hebben jullie wel spuitbussen voor de toiletten genoeg in de buurt???

Anders zetten jullie maar overal HYACINTEN neer voor de geur!!!

Groetjes, Jeannette
woensdag 2 april 2008 - 17:11
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Jeannette zou dat woord nooit hebben gebruikt als ze had geweten wat de betekenis in het belgisch is, dat weet ik zeker!
woensdag 2 april 2008 - 17:50
minouke

Minouke

bon! zal het eventjes uitleggen Jeanette : zonder voorzorgen maak je van 2 een 3
woensdag 2 april 2008 - 18:03
Rita1960

Rita1960

Hallo allemaal,

Kijk even op www.zaadhandelvanderwal.nl. Die heeft een potjespers (die mij goed bevalt) voor plm. € 2,50. Aardig goedkoper dan de 14 euri.

groetjes,
Rita
woensdag 2 april 2008 - 18:50
cetinel

Cetinel

naar die link ga ik direct even kijken,plantjes in wc rolletjes doe ik ook al langer.
deze van papier hebben een bodem: doordat je niet een kokertje maakt maar de onderkant ook "vouwt" heb je dus een rond kokertje mét bodem..en dan kan je alles gewoon ingraven en verteert het in de grond,hoe het zit met die inkt weet ik niet maar ik heb al vaker tegengekomen dat je kranten kunt composteren..dus zo erg is dat mischien nog niet,natuurlijk geen enorme hoeveelheden tegelijk natuurlijk!
woensdag 2 april 2008 - 19:04
Jeannette1

Jeannette1

Beste allemaal, gelukkig heeft Martje mij alles uit de doeken gedaan in een p.b.tje!

Ik schaam mij niet, want ik wist het niet en dan nog is het toch iets natuurlijks, ook al doe je zoiets niet meer???!!!

Wij wonen zo dichtbij, maar spreken o zo anders.

Gelukkig zijn onze handelingen allemaal hetzelfde !!!

Ik plaats het woord nog wel even bij onze woordenboekje België - Nederland als dit nog kan!!!

Groetjes, Jeannette


@Rita, ik zal je URL even aanklikbaar maken!
http://www.zaadhandelvanderwal.nl
woensdag 2 april 2008 - 19:05
Lysianthus

Lysianthus

@ Jeanette,

Ik denk in het nederlands is dat ""van bil gaan"" en vermits dat je zegt "door" veronderstel ik dat dat is in de betekenis van "alles geven, wat je kan"

Zal eens kijken hoor Rita
www.zaadhandelvanderwal.nl
woensdag 2 april 2008 - 19:07
Rita1960

Rita1960

Jeanette, bedankt! Je bent geweldig!
groetjes,
Rita
woensdag 2 april 2008 - 19:08
cetinel

Cetinel

Hallo allemaal,

Kijk even op www.zaadhandelvanderwal.nl. Die heeft een potjespers (die mij goed bevalt) voor plm. € 2,50. Aardig goedkoper dan de 14 euri.

groetjes,
Rita


het enige wat ik tegenkwam aan een potjespers is er een van 7 euro 75,staat geen foto bij maar ik denk dat het gaat om een pers die je in heel natgemaakte aarde (potgrond) doet en daar vierkante pottekes van perst??
woensdag 2 april 2008 - 19:09
Rita1960

Rita1960

Hai Cetinel,

Ik schrok toch even. Hadden ze de prijs verhoogt?? Maar nee hoor, ze zijn nog steeds ongeveer 2,50 Euri per stuk, zelfs nog iets goedkoper.

5227 POTJESPERS
Een onmisbaar gereedschap voor elke hobbytuinder. Voor het snel en schoon grondpotjes te persen voor het opkweken van plantjes.
Aantal
Prijs : EUR 2,20

Heb het even gekopieerd. De prijs staat eronder ( )

groetjes,
Rita

woensdag 2 april 2008 - 19:18
Jeannette1

Jeannette1

Hai Cetinel, dan heb je meer gezien dan ik !!!

Nu ben ik geen zoekster, nooit geweest ook!!!

Ger kwam ook zo vanzelf in mijn armen vallen!!!

Maar zolang het met gratis (vooraf betaalde) closetrolletjes kan, kopen wij zeker geen potjesmakende apparaatjes!

Iedereen veel suc6 met alle hobby's!!!


@Rita, graag gedaan, wij zijn op de wereld om elkaar te helpen nietwaar???

Groetjes, Jeannette
woensdag 2 april 2008 - 19:20
cetinel

Cetinel

Hai Cetinel,

Ik schrok toch even. Hadden ze de prijs verhoogt?? Maar nee hoor, ze zijn nog steeds ongeveer 2,50 Euri per stuk, zelfs nog iets goedkoper.

5227 POTJESPERS
Een onmisbaar gereedschap voor elke hobbytuinder. Voor het snel en schoon grondpotjes te persen voor het opkweken van plantjes.
Aantal
Prijs : EUR 2,20

Heb het even gekopieerd. De prijs staat eronder ( )

groetjes,
Rita



sorry,heb de prijs boven bekeken in plaats van beneden....7,75 gaat over beschermkappen...

met de onderkant van een deodorantbus en kranten die je gratis thuisgestuurd krijgt is het ook niet bepaald duur hé jeannette??
pas maar op met dingen die zomaar in je armen vallen,daar geraakt ge nie zomaar vanaf,ikzelf zit al 20 jaar me ene opgescheept....
maar die potjespers is dus ook lekker goedkoop!!
woensdag 2 april 2008 - 19:24
Rita1960

Rita1960

Hallo Cetinel,

Is mij ook overkomen in de 1e instantie.

Maar weet je wat ik nu zo leuk vind?????????? Ik leer hier ook het Vlaams
Toch mooi meegenomen of niet soms?

groetjes,
Rita
woensdag 2 april 2008 - 19:34
Jeannette1

Tekst aangepast

Jeannette1

@ Jeanette,

Ik denk in het nederlands is dat ""van bil gaan"" en vermits dat je zegt "door" veronderstel ik dat dat is in de betekenis van "alles geven, wat je kan"

Zal eens kijken hoor Rita
www.zaadhandelvanderwal.nl



@Lysianthus, jij weet toch wel dat ik overal en altijd ALLES GEEF WAT IK HEB, zelfs geef wat ik kan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Groetjes, Jeannette


@Minouke, mijn nicht en neef maakten zelfs 2 keer (van 2... 4), maar ik heb nog maar zelden zo'n fijn gezin gezien!!!
woensdag 2 april 2008 - 19:39
Lysianthus
woensdag 2 april 2008 - 19:42
Jeannette1

Jeannette1



Groetjes, Jeannette
woensdag 2 april 2008 - 19:49
an

An

en wat dachten jullie van eierdozen (papieren dozen)
dat verteerd ook
woensdag 2 april 2008 - 20:32
cetinel

Cetinel

ja maar die vakjes vind ik dan weer net iets te klein,deze kun je wat dieper maken.
hangt ook allemaal vanaf wat je erin wilt zetten natuurlijk.
woensdag 2 april 2008 - 20:38
cetinel

Cetinel

nu efkes naar "volt" kijken op canvas,zus zit erin(meyrem almaci)
tot straks mischien!
woensdag 2 april 2008 - 20:44
an

An

ja dat is ook zo ik heb het nog niet geprobeert
woensdag 2 april 2008 - 20:44
Lino

Tekst aangepast

Lino

nu efkes naar "volt" kijken op canvas,zus zit erin(meyrem almaci)
tot straks mischien!

Ja, ik heb het gezien!



Nog eens over die plantpottekes...
zo doe ik het:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&tid=14855&hl=lino
[afbeelding verwijderd niet-https]

de krantenpapieren bakjes (zelf gevouwen) lukken beter dan de wc-rolletjes. Misschien omdat die rolletjes niet dichtgenoeg tegen elkaar staan en te rap uitdrogen? Als ik de tussenruimte opvul met potgrond zal het misschien beter zijn.
donderdag 3 april 2008 - 07:59
an

An

hoe maak je ze dan vast dat laat toch los die rolletjes
donderdag 3 april 2008 - 08:13
Lino

Lino

hoe maak je ze dan vast dat laat toch los die rolletjes

deze? [afbeelding verwijderd niet-https]
je rolt daar een strook krantenpapier rond en laat die en deel oversteken. Het overstekende deel druk je plat in het kommetje, waardoor al die plooikes in elkaar haken.

Ik denk wel dat ze maar houden als ze dicht tegen elkaar staan in een schaal.
Is dat zo Cetinel? Of zitten ze vast genoeg om appart te staan?
donderdag 3 april 2008 - 13:39
hildavw

Hildavw

Misschien ook eens proberen met een vierkant recipiënt.
Dan kan je ze beter naast elkaar plaatsen.

groetjes

Hilda
donderdag 3 april 2008 - 15:07
Lino

Tekst aangepast

Lino

Misschien ook eens proberen met een vierkant recipiënt.
Dan kan je ze beter naast elkaar plaatsen.


Is het proberen waard.

De mijne (zie hierboven) zijn vierkant (hier wordt het uitgelegd hoe je 't moet vouwen http://www.geocities.com/newspaperpots/ )
donderdag 3 april 2008 - 18:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon