menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Hairmoes

Ga naar meest recente reactie

berger8

Tekst aangepast

Berger8

Is er iemand die een oplossing heeft om dit onkruid te bestrijden. en niet met Gifstoffen ,die heb ik zelf wel.En wat weten we eigenlijk over dit vervelende onder de Grond kruipende onkruid,Kan ik ergens info krijgen over dit plantje. ik weet dat het op arme grond groeit,zijn er alternativen ,misschien kan iemand helpen,het zijn net kleine Denneboomjes , en het heet Heermoes .Graag wat hulp als je kunt .groetjes peter
woensdag 17 juni 2020 - 20:43
deHaan

DeHaan

Zeer regelmatig wieden en wieden en wieden
woensdag 17 juni 2020 - 22:11
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij is er op internet genoeg informatie te vinden over heermoes. Google is je vriend!
Googlen op de Latijnse naam (Equisetum arvense) wil ook nog weleens helpen.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 18 juni 2020 - 06:13
Polplastron

Polplastron

Manueel wieden! En zeker niet hakken of schoffelen tenzij je het echt elke dag kunt doen.
donderdag 18 juni 2020 - 08:41
leerling

Leerling

Wat niet altijd wordt vermeld:
In het voorjaar komt de plant op met bruinige stengels, die niet lijken op de groene, onvruchtbare stengels die later opschieten. Kijk maar eens op https://www.natuurfotografie.nl/soortbeschrijving/heermoes/
Die verwijder je best nog koppiger en halstarriger dan het groen. Die bruine stengels hebben bovenaan een sporenaar en die wil je ook niet laten uitstrooien.

Het groen kan op de compost. Al de rest geef je best mee met het restafval.
donderdag 18 juni 2020 - 22:51
leerling

Leerling

'k Zag net ook nog een andere manier om het gewiede kruid te verwerken. Je kan er papier mee maken:
https://velt.be/nieuws/knutseltip-papier-maken-van-onkruid
Het recept is er eentje voor kweekgras (dat hier welig groeit), maar zou ook werken voor onkruiden met voldoende vezels, zoals heermoes, weegbree, zevenblad, gras ...

Lijkt me leuk om doen, zeker ook om papier van andere afmetingen of vormen te scheppen. En om daarna het papier te gebruiken voor waterverf schilderijtjes, om collages te maken (bv. met gedroogde planten), om het te verwerken in bloemstukjes ...
donderdag 18 juni 2020 - 23:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon