menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Een pergola

Ga naar meest recente reactie

Johanpg

Tekst aangepast

Johanpg

Ik heb het oude tuinhekje met deurtje, dat in de voortuin stond van mijn niet lang geleden gekochte woning, verwijderd. Het deurtje vond ik maar vervelend, steeds open en dicht doen... ik loop liever gewoon in en uit zonder obstakels.



Om toch wel degelijk een afscheiding te maken tussen mijn erf en het openbaar groen, was ik van plan er een haagje te planten met dus een opening in het midden.
Toen kwam ik op het idee pergola te maken.. wat is er mooier dan onder een groene boog door te lopen die tegelijk een duidelijke scheiding vormt?

Ik weet niet of dit het juiste forum is, maar hebben jullie tips hiervoor? Ik zie het voor me als een horizontaal deel tussen de gemetselde wanden van woning en berging, met nog twee staanders om planten omhoog te laten groeien. De Schizophragma hydrangeoides om precies te zijn. Gaat dit werken met twee staanders en hierop een ligger, of kan ik het op een andere manier beter doen?
zaterdag 25 februari 2017 - 23:58
Johanpg

Johanpg

Hier een foto ter beeldvorming van wat ik zo in eerste instantie in gedachten had:

[afbeelding verwijderd niet-https]

De liggers (1 of 2?) worden dus aan de muur van het huis en de berging bevestigd. En dan twee staanders van 12 x 12 (?) plaats ik iets van de muren af, zodat de plant ruimte heeft om te groeien zonder meteen de muur te overwoekeren.

Zou het zoals op de foto te zien is geschikt zijn? Of is het raadzaam nog dwarsbalkjes op de liggers te bevestigen, zoals dat vaak te zien is bij een pergola?

Verder was ik benieuwd of de plant tegen een enkele staanders omhoog kan groeien? Of is het raadzaam twee pergola's naast elkaar te plaatsen op ca. 0,40m afstand en hier bijvoorbeeld betongaas tegenaan te spannen? Ben zelf bang dat het gauw te massief wordt voor deze locatie...

Graag jullie mening
zondag 26 februari 2017 - 10:55
Polplastron

Polplastron

Je kan een stevige balkconstructie maken tussen de twee muren waarbij je de balk(en) gewoon rechtstreeks aan de muur bevestigt.
Om je plant omhoog te leiden boor je op vaste afstanden gaten in de muur waarin je een goede plug steekt en vervolgens een gegalvaniseerde oogvijs (een grote!) indraait.
Door die oogvijzen trek je nu een dikkere, gegalvaniseerde draad omhoog waarlangs je je klimplanten omhoog leidt.
Op die manier wordt het allemaal niet te bombastisch.
maandag 27 februari 2017 - 14:48
Johanpg

Johanpg

Dat is inderdaad ook een goed idee! Bedankt voor het aandragen van deze tip. Een nadeel kan misschien zijn dat de Schizophragma misschien te veel aan de muur gaat hechten? Het is namelijk niet een plant die zicht met ranken omhoog wurmt.
maandag 27 februari 2017 - 19:30
Polplastron

Polplastron

Ik ken die Schizophragma onvoldoende om te weten hoe hij zich gaat gedragen. Ik vermoed echter dat ook met een opstaande drager de plant links en rechts zich zal proberen te hechten aan de muur.

In principe beschadigen hechtende planten een muur niet tenzij deze reeds beschadigd is en bijvoorbeeld het voegwerk los zit; op die manier durven planten weleens binnen te dringen in een muur. Bij een degelijke muur is dat echter nooit een probleem.

Als je echter schrik hebt voor die muur, kies dan eventueel een andere klimplant zonder hechtwortels zoals bijvoorbeel Aristolochia, Clematis, rozen of ...

Groeten,

Pol
dinsdag 28 februari 2017 - 10:55
Johanpg

Johanpg

Fijn dat je zo mee denkt Pol, bedankt
Ik ga het toch proberen met de Schizophragma. Bevalt het niet, dan is er gauw genoeg iets anders geplant natuurlijk. De muur lijkt in prima staat, dus daar verwacht ik geen problemen.

Ik ga even kijken wat een mooie maat is voor de liggers. Twee balken van 63 x 150mm lijkt mij wel wat en dan een tussenruimte van ca 150mm. Eventueel nog ruiters bovenop, maar misschien is dat weer wat veel van het goede?

dinsdag 28 februari 2017 - 18:51
Polplastron

Polplastron

Je kan tussen twee balken ook dwarse balken monteren i.p.v. ruiters bovenop.

Die 150 mm hoogte is alvast een goed plan om doorbuigen te voorkomen.
dinsdag 28 februari 2017 - 22:01
Johanpg

Johanpg

Ik houd het eerst even bij 2 balken om te kijken hoe het dan staat, zonder poespas van ruiters of dwarsbalkjes. Zaterdag de balken halen en monteren, evenals de staaldraad. Zat even te denken hoe de balken bevestigd moeten worden. Bij het ontbreken van staanders zal dit haast niet anders gaan dan d.m.v. metalen balkdragers die aan de muren worden bevestigd denk ik.
donderdag 2 maart 2017 - 19:50
Polplastron

Polplastron

Je zou aan de uiteindes toch een dwarse balk tussen de twee balken kunnen maken.
Als je deze dwarse balken aan de muur bevestigd met een aantal stevige vijzen (eventueel met een bredere kop) dan kan je aan deze balken je liggers bevestigen.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 2 maart 2017 - 22:02
Deirdre Johnston

Deirdre Johnston

De boog is een heel interessant idee, probeer hem ook van groen te maken
dinsdag 15 december 2020 - 15:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon