menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Besproeien van planten

Ga naar meest recente reactie

Langemolen

Langemolen

Beste Tuinliefhebbers,

Ik heb een geboorde put en het water bevat, zoals dikwijls, tamelijk veel ijzer. De juiste hoeveelheid heb ik niet laten bepalen, maar wanneer ik het water laat staan, in een emmer bvb,, is het duidelijk zichtbaar. Ook aan de slangeinden en op tegels en dgl is duidelijk een roestkleur zichtbaar na opdrogen.
Weet iemand of het hiermee besproeien van mijn planten schadelijk is? Kan ik het ijzer verwijderen door bvb het water enkele dagen te laten staan in een reservoir?
Graag jullie advies.
Dank.
zaterdag 27 augustus 2016 - 10:58
Carib

Carib

Of het echt schadelijk is weet ik niet, maar het geeft wel een heel lelijke aanslag op je bloemen en ook op het blad. Er komt een soort oliekleurig waas overheen. Dit kun je voorkomen door bijvoorbeeld niet te sproeien maar te vloeien op de grond.
De aanslag op tegels en muren is niet meer te verwijderen.
zaterdag 27 augustus 2016 - 11:41
Marei

Marei

IJzerhoudend water is niet schadelijk voor de planten, maar ze worden er, door te sproeien, niet mooier op.
Zelf hebben we ook zo'n een bron waardoor op tegels, maar ook op de planten een roestkleur achterbleef. Uiteindelijk was alleen op de grond water geven een optie.
Nu hebben we een ontijzeringsinstallatie laten plaatsen en kunnen we overal in de tuin zonder problemen sproeien.
zaterdag 27 augustus 2016 - 11:42
Pouketie01

Pouketie01

Ik gebruikte ook grondwater met een besproeiingssysteem door de hele tuin in mijn vorige tuin.
Deze bevatte ook veel ijzer. Tweemaal sproeien op gazon en alle mos werd bruin. De beplanting zag niet af, wel af en toe een roestkleurige waas over de bladeren, wat niet heel mooi was.
zaterdag 27 augustus 2016 - 12:08
Langemolen

Langemolen

Alvast bedankt voor jullie reacties, maar kan er mij nu ook iemand vertellen of het ijzer verdwijnt uit het water wanneer ik dat een tijd laat staan in een open reservoir? Volgens sommigen zou het ijzer oxideren en bezinken??? Klopt dat?
zondag 28 augustus 2016 - 12:02
Tuinprins

Tuinprins

Nee, dat klopt (grotendeels) niet. Alleen de ijzerdeeltjes die direct in contact komen met zuurstof zullen oxideren.

Veel kwekers die zijn aangewezen op grondwater maken gebruik van ontijzeringsinstallaties. Het meest gebruikte type is een groot afgesloten vat dat meestal gevuld is met fijn grind (tegenwoordig ook hightech filters). Hier wordt onder grote druk water door heen gejaagd. Omdat zich tussen de grinddelen zuurstof bevindt oxideert het ijzer en dit blijft in het vat achter. Om de zoveel tijd wordt het vat onder zeer grote druk schoongespoeld zodat het aanwezige ijzer verdwijnt.

Als je googelt op 'ontijzeringsinstallatie' krijg je een idee hoe dit ontijzeringsproces precies werkt.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 31 augustus 2016 - 07:26
Langemolen

Langemolen

Beste Tuinprins,

Dank voor je reactie. Ik kijk nu verder voor een filter.

Groeten.
donderdag 1 september 2016 - 09:42
Diligee

Diligee

Iemand een goed adres voor een ontijzeringsinstallatie . Omdat ik veel last heb van ijzeruitslag op tegels ed uit mijn grondwater.
Wat is ongeveer de kostprijs? Bedankt.
dinsdag 28 mei 2019 - 21:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon