menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wetgeving

Ga naar meest recente reactie

L.I.B.

L.I.B.

Hopelijk staat mijn vraag hier op de juiste plaats?

Enkele dagen geleden zijn we tot de vaststelling gekomen dat onze (85 jarige) buurvrouw, zonder verwittiging, onze blauwe regen heeft gesnoeid. Ik probeer u het ganse verhaal te geven.

Door omstandigheden is de relatie verzuurd. Wij vroegen haar in de zomer om haar metershoge Zilverberk te snoeien en sindsdien werd het allen maar erger.

Onze blauwe regen staat tegen de houten omheining langs onze kant. Langs haar kant van de omheining (eerste stuk is 2m hoog en van hout, dit sluit aan op een oude muur van 3m hoog en deze muur sluit dan weer aan op de muur van onze keuken met plat dak) staat een klimop. Deze groeit over de muur en op ons plat dak. Een paar weken geleden heeft mijn man haar klimop van ons dak verwijderd omdat deze de afwatering belemmerde. We hebben haar al meermaals gevraagd om haar klimop niet over de muur te laten groeien, zonder resultaat.

Zelf ben ik er dan ook maar me gestopt om onze blauwe regen langs ons te houden. Ik geef dus zeker tie dat er uitlopers van onze blauwe regen over de omheining zullen hebben gehangen. Aan ons is nooit de vraag gesteld om deze te snoeien. Nu heeft zij (of iemand aangesteld, we waren niet thuis toen het gebeurde) onze blauwe regen op hoogte van de omheining van 2m dus gesnoeid. Voor alle duidelijkheid: niet de uitlopers die overstaken, nee, echt volledige dikke takken die zeker 30cm van de omheining groeien. Ze zullen dus een laddertje hebben moeten gebruiken om er aan te kunnen.
Wat opvalt dat het snoeien zich heeft "beperkt" tot onze blauwe regen en dat ze haar eigen klimop nog steeds laat wild groeien (anders zou je nog over je hart kunnen strijken en zeggen, ze heeft gewoon de ganse boel proper gemaakt).
Ik heb hierover contact gehad met de wijkagent. Hij lachte dit echter weg. Op mijn vraag om deze "schade" te komen vaststellen, zei hij dat het wel zou teruggroeien. En zo ging hij nog wel even door, minimaliseerde alles en het kwam er op neer dat hij weinig kon doen, dat we ons er bij moesten neerleggen of dat het anders vredegerecht zou worden.

Graag jullie idee hierover.

Dank je wel
woensdag 14 oktober 2015 - 15:27
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Wanneer er overhangende takken van bomen of hagen van de buren over je perceel hangen, moeten de buren deze op jouw verzoek snoeien. Je mag ze echter niet zelf snoeien, de bomen of struiken zijn immers niet jouw eigendom. Dit geldt echter niet voor wortels van beplantingen. De buur heeft altijd het recht om wortels die op zijn eigendom doorschieten, weg te kappen.

Tekst uit http://www.mechelen.be/product_catalog/491/wetgeving-plantafstanden.html
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maar zelfs al heb je gelijk je moet met burenruzies altijd naar de vrederechter, de wijkagent kan alleen maar vaststellen.

Groetjes
Chantal
woensdag 14 oktober 2015 - 15:43
piet1

Piet1

dua lex sed lex

Is LIB uit België of Nederland ? Kan een verschil geven wat de regels betreft.

Een heel stuk proza, mensen ons leven is zo kort. Geniet ervan samen met je buren. Geniet samen van de bloemen en planten. En als je van de buur vraagt om te snoeien , doe dan hetzelfde bij jou. En anders de wet is de wet en haal je (on)gelijk bij de vrederechter zoals Chantal bedoeld.

Laat het gezond verstand zegevieren.

Groeten
Piet
woensdag 14 oktober 2015 - 20:09
minouke

Minouke

Piet, Belgisch van de stad Mechelen.
woensdag 14 oktober 2015 - 20:22
Seten

Seten

Groot gelijk dat die mevrouw daar een punt van maakt. Het leven is inderdaad kort, zoals meneer Piet zo mooi verwoord, maar voor de ene moet het leven toch iets langer zijn dan dat van een andere...! Mijn zoon die in Heverlee woont heeft ook met zoiets te maken. De takken van de BOMEN, dus geen struiken, hangen op bepaalde plaatsen 3 meter over de afsluiting.. Snoeien...?? ho maar..!! Maar laat meer eens een paar takjes langs de andere kant overgroeien....

Lex autem non est semper secundum legem...
donderdag 15 oktober 2015 - 11:06
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

ik vind snoeien tot in de buur zijn tuin er toch ook over gaan.
en dat die agent dan nog zegt dat er niets aan de hand is.
zo kan je alles zelf oplossen.
neem nu bij mijn zus daar blaffen gans de nacht 2 honden bij de buren.
daar heeft zij en de verhuurder er boven ook enorme last van.
dan kan je ook zeggen hmm. last ik smijt een beetje ratevergif over de draad .
waar gaat de wereld dan naartoe als men zo andermans dingen gaat vernielen.
voor dat soort zaken dient net het gerecht.
dan kan die rechter zien of het er over is of niet en zeggen hoe het verder moet.
donderdag 15 oktober 2015 - 16:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon