menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen

Ga naar meest recente reactie

lyne

Lyne

Hallo, Kan iemand me een beetje raad geven omtrent roest op mijn rozenstruiken.
Heb al flink gesnoeid, aangetaste stukken/ bladeren weggeknipt met speciaal produkt gepoten, maar ik krijg het maar niet weg.
ook zaten er leliehaantjes op de lelies, die ondanks sproeien telkens terugkomen.
Iemand een idee alsjeblieft?
Bedankt,
Lynn
maandag 24 september 2012 - 07:59
minouke

Minouke

In de nazomer, wanneer de rozen aan hun herbloei beginnen ziet je vlugger roest bij de rozen.

Je kan dan een een produkt gebruiken tegen rozenziektes.
Echt vermijden kan je moeilijk, sommige rozen zijn er meer vatbaar voor dan andere.
Ook de plaats waar ze staan kan een rol spelen, rozen staan graag luchtig waar de wind door hun struiken waait maar verdragen geen trek.
Tegen een muur is ook niet ideaal.
Goed en regelmatig bemesten versterkt ze maar ze nu bemesten is te laat in het seizoen.
Nu kan je nog compost rond de rozen strooien.
Na de winter compost met gedroogde koemestkorrels, begin maart speciale rozenmest geven en na de 1ste bloei nog eens.
Niet meer na 1/2 augustus bemesten, ze moeten dan stilaan op rust gaan voor de winter.

Er zijn wel rozen die ziekteresistent zijn , meestal de nieuwere soorten.
Moest je zo een rozen zoeken:
een rozensite die de gezondheid van de rozen vermeld is Oreye Rozen... kan je misschien helpen.
Vind ze tamelijk juist die hij opgeeft, neem dan die met de ***, de sterkste.
Maar wel de grond verversen als je op die plek een nieuwe plant.

http://www.orije.be/index.php/english-rose-c-67


gr
Chantal
maandag 24 september 2012 - 08:20
Polplastron

Polplastron

Nu kan je nog compost rond de rozen strooien.
Dit vind ik geen goed idee: vroeger zou ik het ook hebben aangeraden, maar als je een natte, koude winter krijgt heb je kans dat de compost het hele zaakje nog eens extra vochtig houdt en is de kans op grotere vorstschade heel groot.

Persoonlijk heb ik de indruk dat roest niet echt heel veel schade doet noch dat het erg besmettelijk is. Mijn R."Cuisse de Nymphe" heeft het ieder jaar en de overige rozen hebben het nooit. "Cuisse de Nymphe" lijkt er geen schade van te hebben al is het geheel natuurlijk wel wat minder mooi om aan te kijken op het moment dat de ziekte op z'n hoogtepunt is.

Dat nieuwere rozen minder vatbaar zijn, daar twijfel ik ook aan. Ik heb voornamelijk "oudjes" in de tuin en over het algemeen presteren zij beter dan sommige "moderne" rozen. Je moet er dus gewoon geluk mee hebben en vooral goed uitkijken naar de eigenschappen van elke variëteit. Snel even zeggen dat oude rozen ziektegevoeliger zijn is kort door de bocht en onjuist. ADR-predikaat e.d. geeft wel een indicatie maar deze predikaten zijn vooral uitgereikt aan nieuwe variëteiten terwijl de oudere niet eens getest worden volgens mij.

Groeten,

Pol
maandag 24 september 2012 - 11:24
Esem

Esem

Ik zou het product gebruiken voor je de schade van de roest vaststeld.
Dus spuiten voor je de roest opmerkt.

Dit is een tip van een bekende tv figuur.

Gr.E.
donderdag 27 september 2012 - 16:06
Bombycilla

Bombycilla

daar gaan de spuiters weer,er zal toch ook eens een vlekje of een beestje op je plant zitten verschrikkelijk! misschien beter gelijk betonneren?
Zoals Pol al schreef rozen hebben niet veel last van roest,het zijn de tuineigenaren zelf die wit wegtrekken bij ieder vlekje of beschadiging,als die bekende tv figuur Rob heet,die maakt alleen reclame en heeft helemaal geen verstand van tuinaanleg
donderdag 27 september 2012 - 16:50
minouke

Minouke

"Cuisse de Nymphe" heeft hier nooit roest.
"Aloha' van Boerner heeft het hier fel gehad dit jaar maar staat ook tegen een muur op het Z, niet ideaal.

Roest in het najaar komt veel voor, zelf vind ik dat zo geen probleem.
Wel in het begin van het seizoen dan zou ik wel een middel tegen roest gebruiken.

Compost strooien kan wel voor de winter maar als je al een natte tuin hebt kan ik me voorstellen dat dit het probleem verergerd.
donderdag 27 september 2012 - 17:10
Esem

Esem

Ikzelf spuit ook niet maar die willen spuiten,geef ik alleen mee dat ze kunnen spuiten voor de roest zich manifesteerd.
Trouwens zijn er nu al middelen tegen roest die niet schadelijk zijn voor de natuur;
Dus voor je wat schrijf even nadenken.
donderdag 27 september 2012 - 17:44
lyne

Lyne

Bedankt allemaal, nog eventjes bijvermelden, dat ik voorheen nog nooit enige onkruidverdelger of spuitspul gebruikt heb, want daar ben ik ook absoluut niet voor. Enkel nu dus die ene keer, omdat ik zie dat de roestziekte zich uitbreidt naar andere plantjes.
Daarom vroeg ik ook raad op dit forum.
Nog een fijne dag,
vrijdag 28 september 2012 - 06:57
Bombycilla

Bombycilla

roest op rozen gaat niet over naar andere planten
vrijdag 28 september 2012 - 07:31
Bombycilla

Bombycilla

Trouwens zijn er nu al middelen tegen roest die niet schadelijk zijn voor de natuur;


kan niet want schimmeldodende middelen zijn altijd slecht voor alle schimmels
vrijdag 28 september 2012 - 07:33
minouke

Minouke

Lynne, weet je ook welke roos je daar hebt?
Sommige rozen zullen het altijd hebben, zelfs spuiten helpt dan niet echt.
Als het een soort is die normaal niet zo gevoelig is kan je ze wel eens verplanten op een gunstiger plek.

Ik heb al rozen (5 van Astrid grafin von Hardenberg) gekregen van iemand die bij haar onder de roest stonden jaar in jaar uit, en hier niks soms eens een vlekje maar meer niet.
Dus kan verplaatsen wel eens helpen.

vrijdag 28 september 2012 - 08:23
Polplastron

Polplastron

kan niet want schimmeldodende middelen zijn altijd slecht voor alle schimmels

Inderdaad: dus ook voor de goede!!!

Compost strooien kan wel voor de winter maar als je al een natte tuin hebt kan ik me voorstellen dat dit het probleem verergerd.

Je theorie klopt, maar er is toch een "maar": bij hevige regenval in de winter heeft iedereen wel een natte tuin! Vandaar raad ik het toch nog altijd af! Maar ieder z'n mening hierover hé! We zijn tenslotte tuiniers en die hebben allemaal hun dada's!

Groeten,

Pol
maandag 1 oktober 2012 - 16:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon