menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boorput

Ga naar meest recente reactie

stede

Stede

Ik heb een boorput zitten tot 9m.
ER zit veel ijzer in het water.
Door de roestaanslag is de stijgbuis/filterbuis (met fijne gleufjes) ,waar men aanzuigdarm inzit, aan het dichtslippen. Alé dat denk ik.

Iemand een idee hoe ik die gleufjes terug open kan maken zodat ik terug voldoende water krijg?
woensdag 9 november 2011 - 17:38
ERWIN52

ERWIN52

Beste,
Ben je zeker dat het ijzer is ? Is dit onderzocht ? Het zou ook eventueel looizuur kunnen zijn. Dit maakt uw water ook bruinerig ? Ik heb dit mee gemaakt en na onderzoek was het inderdaad looizuur.
Is die put regelmatig (bijna dagelijks) in gebruik ?
Je kan eventueel doorspoelen. Dit is uw pomp enkele uren (min 3 uur) laten draaien en het bovengepompt water in de tuin of riool laten lopen.
Succes gewenst, Erwin
dinsdag 20 december 2011 - 09:15
stede

Stede

Ik gebruik de put 24x/dag en dit telkens 15min.

Ik heb enkele weken terug buizen verbonden aan elkaar en op het einde een schuurborstel gemonteerd en dan in de stijgbuis laten zakken en de binnenkant van de stijgbuis proberen proper wrijven. Zodat de gleufjes terug vrij komen.
Dit is goed gelukt want had nadien het gewenste debiet.
Nu een 3-4 weken later is het debiet maar half zoveel meer.
Dus mag terug gaan schrobben...Wat dus wil zeggen pomp los maken , aanzuigdarm uit de stijgbuis halen, schrobben, alles terug monteren..

Iemand een idee hoe ik dit werkje makkerlijker zou kunnen maken?
dinsdag 20 december 2011 - 09:40
ERWIN52

ERWIN52

Jammer, ik denk niet u verder te kunnen helpen. Misschien door bepaalde koppelingen te vervangen door snel-koppelingen maar ja ... ik ben ook géén loodgieter.
Wat ik wel vrees is dat op den duur uw filter misschien aan flarden gaat, tenzij hij gemaakt is van hard materiaal !
Ik weet hoe waardevol een geboorde put kan zijn. Ik heb er ook eentje, die zit namelijk tot op de klei-laag die is bij mij in Stekene tot op 6,5 meter.
Jammer dat zo weinigen u van dienst konden zijn !
Veel succes verder, Erwin
dinsdag 20 december 2011 - 13:54
Echinacea

Echinacea

Hier moeten wij tot op 23 meter boren. Ook ijzer in het water,wij gebruiken geen filterbuizen.
donderdag 22 december 2011 - 07:20
bine

Bine

Gisteren stopte onze boorput gewoon met water geven, de pomp werkt perfect .
Eerst dachten we dat er ijs in de buis zat maar nu is alles gedooid en staan we nog steeds droog .
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en hoe we best handelen.
Onze boorput is een oude boorput, en voorziet normaal in al onze dagelijkse behoeften.


maandag 13 februari 2012 - 20:09
ERWIN52

ERWIN52

Ik, en dat is mijn persoonlijke mening, zou nog enkele dagen wachten tot dat de dooi verder is ingetreden. Het zou mogelijks toch ijsvorming kunnen zijn. Hoe diep is uw boorput ? "Voor dagelijks gebruik" zegt u ... is het water perfekt gezond ? Er zitten de laatste tijd nogal veel nitraten en nitrieten in het grondwater door overbemesting in de landbouw. Wat niet wil zeggen dat dit in elke streek zo is.
Veel succes toegewenst, Erwin
dinsdag 14 februari 2012 - 08:56
bine

Bine

Ja , van deze put heb ik het water laten testen.
Nitrieten en nitraten levert geen probleem . Ook bacterieel ok.
Allez was.
Dat is juist het grote probleem ik heb dus niks meer van water nu gaan we vandaag kijken om alles aan te sluiten op een oude pompput met ringen die hier nog ergens ligt.Maar het drinkwater en het water om te koken zal dan met flessen moeten gebeuren.
Na dit voorval zal ik ook eens informeren welke hap het leidingwater uit mijn budget zal nemen als ik mij laat aansluiten.
Binnen enkele dagen gaan wij dan nog eens herevalueren wat die boorput betreft, hopelijk ontdooid en terug volop in werking
dinsdag 14 februari 2012 - 09:23
ERWIN52

ERWIN52

Ik heb op de radio juist gehoord dat algemene dooi is ingetreden dus ik zou nog een weekje geduld hebben en ik ben bijna zeker dat het dan zal lukken. Giet de pomp eens opnieuw op maar dan met warm (géén kokend) water. En sluit aub aan op de waterleiding voor in noodgevallen zoals nu. Niemand kan u verplichten om, wanneer alles normaal verloopt, water van de leiding te nemen. Trouwens ... de watermaatschappij is verplicht een gezin een aantal kubieke meter water gratis te leveren per jaar.
Groeten, den Erwin
dinsdag 14 februari 2012 - 11:33
bine

Bine

Weet iemand wat het scenario is wanneer een boorput werkelijk toegeklapt is? ingestort?
Groetjes Bine
dinsdag 14 februari 2012 - 13:51
ERWIN52

ERWIN52

Volgens diegene welke mijn put heeft geboord zou een water-ader die droog getrokken is definitief droog blijven. Dus u zou opnieuw een put moeten laten boren maar dan enkele meters verder. Waarom ? Ik nweet het niet.
In uw geval zou ik toch niet wanhopen. Op mijn vijver is ook nog al het ijs nog niet verdwenen dus ... nog even wachten !
Succes, den Erwin.
donderdag 16 februari 2012 - 09:05
Echinacea

Echinacea

Als ik u was, nog een paar dagen wachten.
Dan zelf dieper boren. Kent ge niemand in de buurt die een put heeft ? Vraag eens of die nog water heeft en hoe diep zijn put is ? Is de darm die naar de pomp gaat aangesloten op de filterbuis of steekt de darm in de filterbuis en hoe diep ?
donderdag 16 februari 2012 - 09:39
bine

Bine

oef
Na geheel de tuin omgewoeld en alle buizen opgegraven en ontdooid terug water.
Wel massa werk in zicht om alles weer een beetje een oog te geven.
Alle buizen ook maar een stukje dieper gestopt ondertussen.
Bedankt voor de steun.
Bine

zondag 19 februari 2012 - 15:54
bine

Bine

Hoi ,
Op de vraag hoe diep , ik kan U werkelijk geen antwoord geven.
De vorige eigenaar is reeds jaren overleden , wij hebben rreds eens geprobeerd een draad in de buis , maar die is niet zo groot als van een moderne boorput (dikte van een socarex) we zijn nooit tot in het water geraakt en dit was toen zo'n 20 meter.

Hier in de omgeving zijn veel boorputten ook veel die enkel deze voorziening hebben.
Ijzer is hier ook veelal een probleem. Doch ik ben tot nu toe een van de gelukkigen.
Ik heb wel een filter van 1 micron tussen zitten naar zand toe daar ik nogal een krachtige pomp staan heb (ook een erfenis )

Zelf dieper boren zoals U me voorstelde zou niet weten hoe er aan te beginnen.

Ben ondertussen druk bezig om te kijken om mij aan te sluiten op leidingwater, niet zo eenvoudig zit nogal ver van de openbare weg.

Groetjes Bine
zondag 19 februari 2012 - 16:06
ERWIN52

ERWIN52

Hé Bine,
Ge ziet "geduld is een schone deugd" en mits wat werk kom je er wel ! Toch zou ik aansluiten op het waternet ook al kan het wat kosten. 'Tis maar voor in noodgevallen dat je een back-up nodig hebt.
Succes verder, den Erwin
zondag 19 februari 2012 - 19:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon