menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nachtvorst

Ga naar meest recente reactie

Cindyke24

Cindyke24

Ze voorspellen lichte grondvorst voor zaterdagnacht. De knolbegonia's ga ik al uitdoen vandaag, maar de dahlia's moeten die ook al uit. Ze staan nog zo mooi in bloei, dus dat zou jammer zijn... ...

Het is maar 1 nacht, kan dit veel kwaad??

donderdag 13 oktober 2011 - 12:50
printemps

Printemps

Klopt
Dat is beter voor de knollen van de dahlia
donderdag 13 oktober 2011 - 14:17
daucus

Daucus

Soms valt het mee met de vorst op bepaalde plekken. Als een dahlia bevriest is het ook in 1 keer gebeurt. Maar dat geldt alleen voor de bovengrondse delen. De knol bevriest echt niet bij reen beetje vorst. Dus laat nog maar even zitten. Ik dek nog mooi bloeiende planten, zoals fuchsia en begonia af met vliegdek. Dat helpt goed tegen en paar graadjes vorst.
donderdag 13 oktober 2011 - 15:32
Cindyke24

Cindyke24

Ok dank je!!!!
Kan ik nog even genieten van de mooie bloemetjes
donderdag 13 oktober 2011 - 17:34
Cindyke24

Cindyke24

Begonia's zijn er al uit! Waren toch zo goed als uitgebloeid. Maar de dahlia's hebben nog knoppen, dus die laten we nog even staan!!! Het zal hier nog lang genoeg bloemloos zijn We hebben niet zoveel staan dat in de winter bloeit. Ik moet eens op zoek gaan naar een paar vaste planten die in de winter mooi bloeien! Ik heb wat camelia's staan van dit jaar, ben eens benieuwd wat dat geeft.
maandag 17 oktober 2011 - 09:44
daucus

Daucus

Begrijp niet zo goed waarom je planten die nog mooi bloeien toch gaat rooien. Kan toch ook als ze echt bevroren zijn? Ik maak elke dag een rondje door de tuin met een glas wijn in de hand en geniet nog volop van de planten die nu nog bloeien. Het kan nu nog! Straks komen de maanden van helemaal niks. Geniet er nou nog van!
maandag 17 oktober 2011 - 21:58
Cindyke24

Cindyke24

Maar begoniaknollen kunnen echt niks verdragen heb ik gehoord?!?
Die kunnen bij een beetje vriezen al om zeep zijn of is het niet zo??? Ik ken er nog niet zoveel van en luister dus naar de dingen die ze me vertellen
En ik wil ze echt wel overhouden voor volgend jaar. Zo is het ook met mijn dahlia's. Ik heb een paar prachtexemplaren ertussen en die wil ik echt niet kwijt! Zelf gezaaide met donker blad en heel speciaal kleurtjes!! Maar dahlia's mag ik dus nog even laten zitten. Na die koude nacht van zaterdag zijn de blaadjes wel al heel gekruld en de bloemetjes zijn ook niet meer zo mooi. Herpakken ze zich nog??
dinsdag 18 oktober 2011 - 12:10
daucus

Daucus

Een beetje nachtvorst kan het bovengrondse deel aantasten, maar de knol blijft wel goed.En die hou je over. Als de plant echt is uitgebloeid of bevroren, gooi je het loof op de composthoop en de knol overwintert op een droge koele plek. Hetzelfde met een dahlia. De stengels afsnijden en de knollen opgraven. Laat ze nog een paar dagen drogen in een schuur of id en daarna kunnen ze naar de overwinteringsplek. Gedurende de winter af en toe even controleren of de knollen niet rotten of schimmelen
dinsdag 18 oktober 2011 - 21:36
Kriskras

Kriskras

Batdah schreef:

.het is helaas te laat om nog wat te zien en met een glas wijn door de tuin te lopen...

Vandaag 7 november is en het is nog steeds de moeite waard hoor.
maandag 7 november 2011 - 08:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon