menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluizen in serre

Ga naar meest recente reactie

Voordeckers

Voordeckers

kan er iemand mij verder helpen ik word geplaagd met bladluizen in serre ,hierin staan tomaten ,sla gele en knolselder ,bloemkolen bloemen salvia en afrikaantjes ,zodoende graag iets zonder vergif ,alvast bedankt voor een welgekome suggestie
vrijdag 3 juni 2011 - 21:48
Rockey

Rockey

- Op zoek gaan naar lieveheersbeestjes/oorwurmen en deze in je serre loslaten zijn bladluis vreters.

- bladluizen kunnen niet tegen lavendel dus eventueel dit nog aanplanten?

- er zijn veel recepten te vinden op internet voor 'home-made'middelen tegen bladluizen. Meestal zit er bruine zeep in verwerkt + nog andere zaken maar wel milieu vriendelijk.

grtz
zaterdag 4 juni 2011 - 20:52
lo

Lo

product met pyrethrine zou ook onschadelijk voor mensen zijn.
zaterdag 2 juli 2011 - 01:22
Voordeckers

Voordeckers

bedankt voor de reacties , heb 14 dagen geleden met bio pyretrex van edialux gesproeid ,is een degelijk produkt de bladluizen die op de plant bleven zitten geven nadien geen proper zicht maar het probleem is verholpen , en de wacht tijd is ook kort
zaterdag 2 juli 2011 - 22:10
lo

Lo

Een truukje is om bij het begin van het seizoen vanals je bladluizen op je planten bespeurt, ze dood te drukken. Ik heb de indruk dat het grote getal aan luizen dat in de zomer een plaag vormt, de nakomelingen zijn van die eerstelingen. Op die manier kun je dus preventief werken. De planten afspuiten met een fikse straal water is ook een oplossing, maar de luizen zijn niet dood en keren terug.
zondag 3 juli 2011 - 17:00
Rockey

Rockey

ook een plaag gehad. Effe oud middeltje gebruik: bruine zeep in warm water opgelost en dit paar dagen na mekaar verneveld.

Weg probleem.
woensdag 13 juli 2011 - 16:15
Kriskras

Kriskras

Voordeckers schreef:
kan er iemand mij verder helpen ik word geplaagd met bladluizen in serre ,hierin staan tomaten ,sla gele en knolselder ,bloemkolen bloemen salvia en afrikaantjes ,zodoende graag iets zonder vergi

In een serre bestaat de ideale methode erin larven van lieveheerbeestjes uit te zetten van zodra de eerste bladluizen zichtbaar zijn.
Of beter, de larven te bestellen van zodra de eerste bladluizen zichtbaar zijn, want er gaat een weekje over eer ze toekomen. Ecostyle levert die, en men kan bestellen in ondermeer elke AVEVE-winkel.

Eens uitgezet in het begin van de lente zorgen de lieveheerbeestjes en hun larven voor het ideale biologische evenwicht voor de rest van het jaar. En als de lieveherebeestjes overwinteringsmogelijkheden hebben, ook de volgende jaren.
Ik schaf mij voor voor alle zekerheid jaarlijks een doosje met 100 larven aan. Kost zowat 28 euro. Spotgoedkoop vergeleken met wat men anders allemaal zou moeten doen.

Meer hierover kan men zowaar op deze eigenste webstek vinden.

http://www.tuinadvies.be/bladluizen_bestrijden.htm

Tussen haakjes, oorwurmen volstaan niet, Het echte werk wordt wel degelijk geleverd door de larven van lieveheerbeestjes.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 4 augustus 2011 - 11:59
Kriskras

Kriskras

Overigens, niet enkel in de serre, evenzeer en even goed in openlucht.
donderdag 4 augustus 2011 - 12:00
Kriskras

Kriskras

Verontwaardigd tokkelde de vogelwachte rop zijn toetsenbord:

Kriskras ik dacht dat jij van natuurvriendelijke oplossingen hield.

En dat is ook zo.

Overigens kan men op het eerste fotootje niet uitmaken of de typische M op het halsschild al dan niet aanwezig is, dus gaat u nogal hard van stapel. Op het fotootje dat volgt wel.
Overigens koop ik mijn larven wel degelijk aan als die van de "adalia bipunctata" bij AVEVA. En deze firma kweekt die niet zelfs maar koopt die aan bij de enige firma die in adalia bipunctata handelt, namelijk
http://www.biobest.be/producten/106/3/0/0/ uit Westerlo in BE.
Ja hoor, reken maar dat ik mijn uiterste best doe.
Overigens, en natuurlijk voor zover dat merkbaar is, heb ik nog niet de typische gele kleur waargenomendie de larve van de aziatische in een bepaald stadium heeft, en evenmin het fameuze "groepsgedrag". Maar dat er aziatische zouden kunnen infiltreren, dat kan niemand uitsluiten natuurlijk.
En in ieder geval, door jaarlijks minstens honderd adaila bipunctata uit te zetten draag ik vele, vele malen meer bij tot natuurvriendelijke oplossingen dan u bereid blijkt te zijn.

En verder laat ik het hierbij, want aan oeverloos geëmmer heb ik geen boodschap.
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 9 augustus 2011 - 10:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon