menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat planten in extremen

Ga naar meest recente reactie

Professor

Professor

Hoi,

Laat mij het u even schetsen. Ik heb een voortuintje die gelegen is aan de noordkant en die tevens afdaalt. De ondergrond bestaat uit goede grond 15cm en daaronder klei.

Als het serieus regent staat het beneden onder water.

Ik heb al vanalles proberen te planten. Bodembedekkers halen het niet. Struiken heb ik ook geprobeerd. Deze die ik bovenaan plant gaan goed deze die beneden geplant worden gaan op termijn dood.

Wat moet ik doen om een mooi voortuintje te hebben zonder extreme kosten te doen.

Alvast bedankt voor de inspanning

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 24 maart 2009 - 20:30
monique251

Monique251

Professor,

Kan het water door de klei naar beneden zakken of blijft het op de klei staan?
Als dat het probleem is dan kun je met een grondboor een aantal gaten boren (tot door de kleilaag) en die vullen met grof materiaal zodat het water beter weg kan. Als het water niet meer blijft staan kun je weer veel meer kanten op met de beplanting.
Succes, Monique
dinsdag 24 maart 2009 - 21:26
Pieter

Pieter

Inderdaad ik vrees dat je drainage zal moeten voorzien hoor, vooral op het laagste deel. Ofwel plant je er oeverplanten, zoals lisdodde of zo. Of een wilgsoort, die kan ook goed tegen natte voeten. Maar dan moet je ook tijdens de zomer voldoende vochtige grond hebben.
dinsdag 24 maart 2009 - 22:05
minouke

Minouke

Hortensia's zijn ook 'zuipertjes' en staan graag in de schaduw.
In mijn vorige tuin stonden ze op drassige leemgrond, en in de winter stonden er zelfs plassen.
woensdag 25 maart 2009 - 19:19
colpat

Colpat

ik heb ongeveer hetzelfde probleem - zeer, zeer vochtige grond. Buiten hortensia's zijn er nog andere 'zuipertjes"?
zondag 12 april 2009 - 21:13
printemps

Printemps

Is het enkel an de straatkant een probleem of over het ganse stuk?

Want anders kan je de laag doorbreken aan de straatkant
Met een grondboor diepe putten boren en opvullen met grind of zand
Je kan ook een grindbed aanleggen,dus een diepe geul graven en die opvullen met grind en dan zal het water vlugger wegtrekken

Anders is een drainage het beste

Wilg is ook een waterzuiger maar waarschijnlijk veel te groot voor die plek

mvg lentean
zondag 12 april 2009 - 22:33
colpat

Colpat

Dank je. Nee, bij mij is het niet aan de straatkant en het is over het ganse stuk. Ik woon eigenlijk in een oude boerderij en op die plek stond vroeger een waterput dus er is zeer veel grondwater.
Wilgen zetten ... geen idee hoeveel plaats die nodig hebben maar dat zoek ik wel op en indien mogelijk ga ik dat zeker proberen. dank je
Drainage leggen - kan je dit zelf doen ?

Vriendelijke groeten
zondag 12 april 2009 - 23:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon