menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ontsmetten serre

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Tekst aangepast

Nigella

Alles is reeds uit de serre nu de tomaten de plaag gekregen hadden.

De tabaksplanten zaten vol witte vlieg

Nu wil ik de serre, waarvan de vensters reeds afgewassen zijn, ontsmetten om die witte vlieg buiten te krijgen. Ik meen mij te herinneren dat je verdroogde tabaksbladeren in brand kunt steken en laten roken, met vensters en deuren dicht. Klopt dat???? Of is iets anders beter???

MAAR Ik was al een paar dagen aan het stekken en had die buiten onder het afdak gezet. omdat de serre toen nog te vol stond. Wat heb ik nu ontdekt??? Dat er ook daar al witte vliegjes opzitten. Vreselijk ontgoocheld, ben ik. Hoe moet het nu??? Nog niet ingewortelde plantjes kun je toch niet bespuiten met een product om dat weg te krijgen. Ik vrees dat ik na het ontsmetten van de serre, die witte vlieg opnieuw ga binnen brengen via de stekken.


wat denken jullie???
vrijdag 1 september 2006 - 23:03
Maxpowa

Maxpowa

Nigella,

Ik zou ontsmetten met zwavelwieken, waarschijnlijk is dat de eenvoudigste methode.

http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=28&id=926&xin=1&src=zwavel&dt=21

Gewoon zwavelbloem in metalen potjes opbranden werkt net hetzelfde.

De wieken ophangen en aansteken, de serre goed afsluiten en een dag dicht laten, daarna goed verluchten.

Wat betrefd de stekken, hier gaan stekken in afgesloten bakjes, de beestjes kunnen er niet bij en het is beter voor de stek omdat ze dan niet uitdrogen door de hoge luchtvochtigheid onder de kap.

Daar is het nu natuurlijk wat laat voor, dus mischien kun je een van de produkten proberen met neemolie als werkzame stof. Kun je anders niet wachten tot ze ingeworteld zijn, dan behandelen en dan naar de serre verhuizen?

Groeten,
Steven
zaterdag 2 september 2006 - 12:49
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

is hier onmogelijk om zo veel stekken af te sluiten.
dank voor tips
zaterdag 2 september 2006 - 13:00
hofknoeier

Hofknoeier

Hoi Nigella,

kijk eens op de startpagina van tuinadvies daar staan tips over serre's

Grts,

Eddy
zaterdag 2 september 2006 - 19:50
ines

Ines

Bij onze vrienden kwekers worden de serres ontsmet met gas...
Verder weet ik niet hoe dit in zijn werk gaat.
Grtjs,ines
zondag 3 september 2006 - 18:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon