menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Last van witziekte

Ga naar meest recente reactie

Lander

Lander

Hebben jullie dit jaar ook zo veel last van witziekte op lupines en riddersporen. Nu die riddersporen waren uitgebloeid en ik heb ze afgeknipt, maar op de nieuwe bladeren zie ik weer witziekte andere jaren heb ik daar zo geen last van gehad.

Bij Lupines die hier nogal eens uit de tuin verdwjinen na de winter, dus daarom zaai ik er elk jaar, zie ik enkel maar witziekte op de nieuwe planten. Op de enige pol die overgebleven is, en die dus wel vroegst gebloeid heeft , zie ik nu nog niets van witziekte

wat is jullie ervaring dit jaar
donderdag 31 juli 2008 - 09:02
chatoela

Chatoela

Dag Lander,


riddersporen en lupines hebben bij mij dit jaar ook veel last van witziekte.....na behandeling hiervan komt de ziekte spijtig genoeg ook terug op de nieuwe bladeren.

groeten,
karin
donderdag 31 juli 2008 - 12:14
Esem

Esem

Witziekte moet je bestrijden voor je er last van hebt eens je er mee zit is het te laat.
In het voorjaar nog voor de bloemknoppen verschijnen moet je spuiten tegen deze witziekte.
Het weer zit er natuurlijk voor heel veel tussen.
Te nat en ook veel te lang te nat zorgt er voor dat de planten te lang vochtig blijven met wtziekte als gevolg.
vrijdag 1 augustus 2008 - 00:59
Lander

Lander

ik spuit niet zo graag, ook niet alle 5 voet op de rozen

kennen jullie een natuurlijk middel dat helpt tegen witziekte
vrijdag 1 augustus 2008 - 19:23
Esem

Tekst aangepast

Esem

Lander,
ik spuit ook niet graag in de tuin maar soms kan je echt niet ander of je zit met een blijvend probleem met de witziekte.Op zich niet schadelijk voor de plant zelf, maar je zit er maar mee ,planten die lijken of ze in de vrieskou hebben gestaan helemaal wit.

Wat je ook nog kan doen is, je planten versterken door ze te bespuiten met:
1) netelgier
2) gier gemaakt van Paardestaart (Equisetum)

Als plantversterkende middelen om aantastingen te voorkomen wordt een mengsel van Paardestaart (Equisetum) met zeewier gebruikt .

Dit afgewisseld met netelgier.

Doe dit preventief, nog voor de witzieke zich manifesteerd en herhaal dit enkele malen.


zaterdag 2 augustus 2008 - 12:00
Lander

Lander

thanks dat idee sla ik op
zaterdag 2 augustus 2008 - 17:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon