menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte vlieg in de bloemen

Ga naar meest recente reactie

Lilian

Lilian

Vandaag zag ik dat een hortensiastruik helemaal vol ziet met witte vliegjes. Ik ben de rest gaan nakijken en overal waar ik ook maar schud aan de planten daar komen witte vliegjes uit

Heeft iemand een tip wat ik hiermee moet? Heeft het soms te maken met het vochtige weer op dit moment ... zo erg als nu dat heb ik nog nooit gehad.

Ik hoop dat jullie een oplosing hebben hiervoor.

groetjes lilian
vrijdag 12 oktober 2007 - 21:19
bien

Bien

Hoi Lilian..

je kan proberen om de plant goed af te sproeien enkel met water..maw flinke douche geven en dat enkele dagen na elkaar..ook de onderkant van de bladeren..desnoods wrijf je er maar op...
heb er deze zomer ook last van gehad vooral rond de vijver en heb geen enkel sproeimiddel moeten gebruiken..
Indien dit geen oplossing is kan je product verkrijgen in tuincenters..en heel voorzichtig mee zijn want das straf goedje..tuincenter heeft mij ooit spul gegeven die ze zelf gebruikten omdat ik toen een plaag had..overdreven zelfs (is al wat jaren geleden hoor en toen kon je daar zo niet aan geraken)..

Hoop dat het helpt met de douches hoor..

succes..
vrijdag 12 oktober 2007 - 22:07
Lilian

Lilian

Ik zal het morgen eens proberen met een flinke douche, andere planten in de tuin als ik eraan schud komen ook al vliegjes uit dus ik denk dat het al op meerdere plekken zit!!
Mijn schoonmoeder gebruikte altijd vloeibare zeep met een scheut spiritus en aanvullen met water maar het zijn zoveel vliegjes ik weet ook niet of dat een oplossing is ...

Als we nu een zachte winter krijgen is het dan volgend jaar weer van hetzelfde?

groetjes lilian
vrijdag 12 oktober 2007 - 22:37
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Lilian, je zaadjes zijn gepost vrijdag 9.45 uur!!
Wat zijn die witte vliegjes?
zaterdag 13 oktober 2007 - 09:04
Tine

Tine

Witte vliegjes zijn vaak het gevolg van te veel water. Laat de plant een tijdje droog staan en je ziet dat de vliegjes verdwijnen.

Tine
zaterdag 13 oktober 2007 - 10:18
Lilian

Lilian

Tine, alles staat in de volle grond daarom is het juist zo vreemd!

groetjes lilian
zaterdag 13 oktober 2007 - 16:53
Tine

Tine

Sorry, ik meende dat je de planten in een pot hebt staan en dan is witte vlieg meestal het gevolg van te veel water.

Tine
zaterdag 13 oktober 2007 - 19:15
bien

Bien

het is raar..heb ook al witte vlieg gehad in potten buiten..ook deze geef ik een flinke douche..op bladeren waar er echt heel veel op zitten wrijf ik ze er gewoon af..soms heel even moet ik het herhalen omdat ze terugkomen maar mijn planten staan er nog steeds even mooi bij..gebruik totaal geen producten om ze te bestrijden..meestal blijft alles gewoon weg (natuurlijk niet na 1 douche) een dag of 2 na elkaar met een sproeikop op de tuinslang...
Wat de oorzaak ervan is?geen idee maar ben er wel telkens vanaf..

Ik hoop dus dat ook jij er succes mee hebt....bij mij werkt het zeker..zelfs bij beginnende bladluis doe ik dit...maar daar moet je ze wel echt gaan afwrijven..
zondag 14 oktober 2007 - 13:45
Lilian

Lilian

Hoi bien

ik heb ze een flinke douche gegeven en de dag erna bespoten met een zeepsopje met een scheut spiritus (recept schoonmoeder) het lijkt al precies of er veel minder rondvliegen!

Dus voorlopig iedere dag maar even controleren, in ieder geval bedankt voor de tip.

groetjes lilian
zondag 14 oktober 2007 - 19:06
bien

Bien

Hoi Lilian,

Als ze nog niet verdwenen zijn, gewoon de douche herhalen..vergeet wel de onderkant van de bladeren niet hé...

het gebruik van een zeepsopje heb ik wel al eerder gehoord alhoewel ik totaal niet wist voor welk doeleind maar heb nog nooit gehoord dat er een scheut spiritus word bijgedaan..
Ik zelf zou schrik hebben dat ik er mijn plant mee om zeep zou helpen (met spiritus bedoel ik dan)..

zal duimen dat je er vanaf bent..

groetjes Bien
zondag 14 oktober 2007 - 19:49
rialle

Rialle

Hoi Lilian,

Mijn moeder zaliger was ook een fervent tuinmens die alles afsproeide met een sopje met groene zeep. Maar ZONDER spiritus. En naar mijn idee werkte het altijd.
Ik vind het ook een akelig idee om spiritus op de planten te spuiten, het is een straf goedje!

Veel succes ermee,

Groetjes Rialle
zondag 14 oktober 2007 - 21:13
Lilian

Lilian

Ik heb eigenlijk ook geen idee waarvoor de spiritus dient heb het (als ik het nu besef) uit gewoonte overgenomen maar zal het inderdaad achterwege laten.Ik heb echter nog nooit rozen of andere planten gehad die het niet overleeft hebben.

Het sopje van groene zeep legt een film op de vliegjes, luizen etc. waardoor ze dood gaan naar het schijnt.

groetjes lilian
zondag 14 oktober 2007 - 22:20
bien

Bien

Hoi Lilian,
Hoe is het met de planten gesteld?van die witte vlieg verlost geraakt?ben razend benieuwd hoor...

groetjes, Bien
dinsdag 16 oktober 2007 - 21:57
Lilian

Lilian

Hoi Bien,

Ik ben juist nog eventjes gaan kijken en zie nog maar een enkel vliegje fladderen als ik aan de planten schud dus .... bedankt voor de tip!!
Ik had er echt geen goed zicht op omdat het overal op de planten zat, zo'n massa brrr dan heb je schrik dat je er niet meer vanaf geraakt.

groetjes lilian
woensdag 17 oktober 2007 - 09:45
bien

Bien

Awel dat doet me plezier se dat het bij jou ook geholpen heeft..het doet me altijd plezier te weten dat er geen insectisides of pesticides nodig geweest zijn...
Ik heb een kat, vrij rondlopende kippen, egels en natuurlijk de vogels in de vrije natuur en heb altijd schrik dat ik die beestjes kwaad doe met die producten..
woensdag 17 oktober 2007 - 21:58
Lilian

Lilian

Oh nee ik ben ook tegen vergif spuiten hoor, alhoewel de spiritus verdund met heel veel water bij mij niet onder de norm vergif viel maar dat laat ik nu ook achterwege, maar mijn zeepsopje blijf ik wel gebruiken
Hier lopen ook twee honden vrij rond plus de poesjes van de buren, eekhoorntjes egels enz.

groetjes lilian
woensdag 17 oktober 2007 - 23:09
danny2

Danny2

Hallo,

dat van die groene zeep is toch al een heel oud verhaal, je sproeit die opgeloste zeep op die vliegjes, die zeep pikt in hun oogjes en door dan in hun ogen te wrijven laten ze de planten los en vallen ze op de grond je moet ze dan alleen maar doodtrappen.

danny
vrijdag 26 oktober 2007 - 20:20
bien

Bien

heb het onlangs ook nog gelezen in één of ander magazine..weet ne meer welke..maar daar stond ook het gebruik vermeld van zeepoplossing tegen witte vlieg, bladluizen....
en een aftreksel van heermoes tegen meeldauw...

vrijdag 26 oktober 2007 - 20:28
bien

Bien

ondertussen helemaal verlost geraakt van die witte vlieg Lillian?
vrijdag 26 oktober 2007 - 20:29
Lilian

Lilian

Ja hoor geen enkele meer te bespeuren

Mij hebben ze altijd verteld dat de zeep een filmpje legt op de vliegjes, luizen etc. waardoor ze dood gaan, ik heb er nog nooit dood hoeven te trappen zoals Danny vermeld ... daar is ook geen beginnen aan denk ik als ze overal zitten

Van dat aftreksel van heermoes tegen meeldauw zal ik ook eens opschrijven, dat wist ik niet.
Alweer wat wijzer geworden!

groetjes lilian
zaterdag 27 oktober 2007 - 23:04
bien

Bien

Aftreksel van heermoes tegen meeldauw heb ik ook onlangs maar gelezen dus nog niet uitgeprobeerd..dat ga ik één dezer wel uitproberen...had onlangs meeldauw op 1 van mijn bakken petunia's en heb deze dus verwijderd op aanraden van dit forum..had nog 1 onbeschadigde bak over die nu nog ferm staat te bloeien en ja die krijgt er nu ook last van dus perfect moment om het te proberen..
Als het werkt laat ik het weten want heb al meerdere planten uit de tuin moeten verwijderen met hetzelfde probleem...

groetjes Bien
zondag 28 oktober 2007 - 12:12
danny2

Danny2

Natuurlijk moet je die vliegjes niet doodtrappen, dat was maar als grapje bedoeld. Je kan er nu voorlopig wel van verlost zijn maar de eitje liggen( hangen ) nog altijd onderaan de blaadjes en die zullen naargelang het weer vroeg of laat toch uitkomen. Indien het echt koud wordt zullen gewoon blijven en pas volgend voorjaar uitvliegen. Bij bladverliezende planten is dit niet echt een probleen deze gaan toch kaal worden en zo verlost raken van die vliegjes, maar op bladhoudende planten overleven ze . Ook aardbeien en kolen(vooral boerenkool) is een geliefkoosde overwinterplant.Ook wrattenkruid en lavatera zijn haarden. Zelf gebruik ik vaak een aftreksel van tabaksblad en eenmaal per jaar in maart of april een chemisch bestrijdingsmiddel met lange nawerking.

danny
zondag 28 oktober 2007 - 12:40
bien

Bien

ja das waar Danny maar als ze terugkomen gewoon behandeling herhalen toch..ik ben tegen chemische bestrijdingsmiddelen tenzij ik echt niet anders meer kan...
aftreksel van tabak gebruik ik die beestjes (weet hun naam ne meer, oranje beestjes)die de lelies volledig kaalvreten in een mum van tijd...
zondag 28 oktober 2007 - 14:04
Lilian

Lilian

Natuurlijk moet je die vliegjes niet doodtrappen, dat was maar als grapje bedoeld. Je kan er nu voorlopig wel van verlost zijn maar de eitje liggen( hangen ) nog altijd onderaan de blaadjes en die zullen naargelang het weer vroeg of laat toch uitkomen. Indien het echt koud wordt zullen gewoon blijven en pas volgend voorjaar uitvliegen. Bij bladverliezende planten is dit niet echt een probleen deze gaan toch kaal worden en zo verlost raken van die vliegjes, maar op bladhoudende planten overleven ze . Ook aardbeien en kolen(vooral boerenkool) is een geliefkoosde overwinterplant.Ook wrattenkruid en lavatera zijn haarden. Zelf gebruik ik vaak een aftreksel van tabaksblad en eenmaal per jaar in maart of april een chemisch bestrijdingsmiddel met lange nawerking.

danny


Ik dacht dat je het serieus bedoelde met dat doodtrappen haha .. ik kon het me al moeilijk voorstellen Ten eerste zou ik al een bril moeten opzetten om die dingen te zien en ten tweede grote schoenen aandoen, ze zouden hier denken dat ik niet goed bij mijn hoofd ben!!!

groetjes lilian
zondag 28 oktober 2007 - 16:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon