menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Engerlingen

Ga naar meest recente reactie

sophora

Tekst aangepast

Sophora

In mijn hoop hakselhout zaten tientallen van deze engerlingen, ongeveer 5 cm lang. Van welke kever is dat. Mijn buur (groener dn groen) zei dat die kevers nuttig waren voor het verwerken van mijn haksel. Maar nu vrees ik toch dat die engerlingen als die kever geworden zijn mijn planten gaan beschadigen. Help.

Allemaal Beestjes

vrijdag 29 juli 2022 - 18:16
sophora

Sophora

Louisa , ik heb nog geen idee om welke kever het gaat. Ik ben zo kwaad op mezelf dat ik die lelijke beesten niet een voor een doorgeknipt heb. Ik heb haksel rond de voet van mijn Hortensia's gedaan om het uitdrogen te voorkomen. Per emmer haksel zaten er toch een tiental van die dikke engerlingen in. Ik vrees dat volgend jaar heel mijn tuin afgevreten wordt.
vrijdag 29 juli 2022 - 18:47
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

O hemeltje lief. Dat zijn volgens mij engerlingen. En beneden je artikel geven ze meteen informatie hoe ze te bestrijden (duur spul hoor.). Knippen die handel! Doe de andere keer maar afgemaaid gras of een pak hooi kopen in de dierenwinkel.
vrijdag 29 juli 2022 - 20:08
Louisa S

Louisa S

https://www.grasengroenwinkel.nl/advies/tuinplagen-ziekten/engerlingen/
Engerlingen : rozenkevers , meikevers ,junikevers , johanneskevers
Hier in Limburg is het een ware plaag , de gazons zien er verschrikkelijk uit
Engerlingen zijn een waar festijn voor vogels en kippen ....
vrijdag 29 juli 2022 - 21:59
sophora

Sophora

Heb toch een beetje opzoekwerk gedaan. Heel waarschijnlijk zijn het engerlingen van de neushoornkever.
Die zijn volsterkt ongevaarlijk. Zitten vooral in haksel en compost en leven van dood oud.

Teks van internet.
Tijdens het graven in de composthoop komen ze deze engerlingen en kevers tegen en worden ze vernietigd. Vaak zijn dit echter engerlingen en kevers van de neushoornkever. Deze zijn volstrekt onschuldig en ongevaarlijk.

Ga gerust kunnen slapen.
vrijdag 29 juli 2022 - 22:07
leerling

Leerling

Sophora, hoe herken je de ene engerlingen soort van de andere?

Ik kom er hier af en toe ook eentje tegen en leg die dan meestal in het voederhuisje in de hoop dat de vogels ermee weg zijn voor hij eraf kruipt. Ik wist niet dat er onschadelijke engerlingen waren, dus als ik die kan herkennen, mogen die van mij hun gang blijven gaan.
vrijdag 29 juli 2022 - 22:25
sophora

Sophora

Interssant artikel Louisa. Ik begin weer te twijfelen. Hier waren de engerlingen witter. Je herkent ze aan het hoorntje aan hun kop maar alleen de mannetjes hebben dat.
zaterdag 30 juli 2022 - 08:42
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb engerlingen alleen gezien in de grond. Wist niet dat er ook engerlingen waren die in hakselhout zitten.

Kleur van een engerling zegt overigens lang niet alles want belichting bij het maken van een foto speelt mee + de leeftijd van de engerling (vaak zien oudere engerlingen er wat donkerder uit).


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 30 juli 2022 - 09:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon