Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Net deze keutels ontdekt in onze berging en garage. Ze zijn ongeveer 1cm in lengte en we hebben geen idee of het muizen of ratten zijn.
Ze liggen er precies al lang want helemaal uitgedroogd maar echt gerust zijn we er niet op omdat bij renovatiewerken in 2017 we rattenvergif bakjes in het oude keukenplafond vonden, we langs een 2 tal kleine beken wonen en omdat (toeval?) het nieuwe keukenlicht nu plots uit en aan gaat als we iets in het stopcontact steken (komt heel zelden voor wel). En oh ja, deze zomer heeft onze borders collie een bruine rat gevangen en gedood aan ons houtkot terwijl 1 van onze 3 poezen een muizenfamilie ontdekt heeft diep in de tuin.
Ondanks onze trouwe viervoeters maak ik me toch behoorlijk zorgen...
Welke soort? Bruine of zwarte? Net gehoord dat deel van berging 2 maand geleden opgekuist was en er liggen sindsdien geen nieuwe.
Dat zou kunnen betekenen dat het die bruine rat was die onze hond genekt heeft. Vraag is, kan dit een solitair beest geweest zijn? Ratten leven normaal in grote families dacht ik? We zijn ondertussen bezig houtkot leef te stoken, ligt vlak aan beek, ga daar zeker eens goed in spitten binnenkort?
Als het water in de beek veel hoger is dan normaal kan het zijn dat ratten en muizen hun toevlucht zoeken in schuren. Tenminste dat is mijn ervaring hier. Later zijn ze weer vertrokken als er niets te knabbelen valt.