menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Zwarte beestjes en grijze puntjes

Ga naar meest recente reactie

Joosty

Joosty

Ik heb een klimplant in mijn tuin (de naam ben ik helaas vergeten, maar het is er eentje met bloemen) en die begon goed aan de lente, maar staat er opeens heel slecht bij. Toen ik goed keek, zag ik een dozijn zwarte beestjes er op zitten, en een enorm aantal kleine grijze puntjes (eitjes of luizen?).

Ik denk dat die de oorzaak zijn dat de plant er zo slecht bij staat, kan dat kloppen? Wat zijn dit precies?

Ik was begonnen die zwarte beestjes te pletten omdat ik dacht dat die grijze dingen de eitjes daarvan waren, maar toen bedacht ik me: misschien eten die zwarte beestjes ze wel op en zijn die grijze dingetjes wel de oorzaak van het probleem?

Dus: wat zijn dit en hoe kan ik mijn plant redden?

PS. Ik ben nieuw hier, hoi allemaal!

Allemaal Beestjes

donderdag 7 mei 2020 - 21:48
Patrikc

Patrikc

Laat alles maar gewoon zijn gang gaan. De oranjegevlekte zijn larves van het lieveheersbeestje, ze eten de grijze bladluisjes op en lossen zo het probleem op.
donderdag 7 mei 2020 - 22:00
LT

LT

voor Patrikc
donderdag 7 mei 2020 - 22:59
Carib

Carib

en je plant is zo te zien een kamperfoelie. Luizen en meeldauw zijn bekende problemen bij de kamperfoelie.
donderdag 7 mei 2020 - 23:07
Joosty

Joosty

Rupsen van lieveheersbeestjes, wat leuk! Nou voel ik me zo stom dat ik er al een stuk of 10 had geplet...

Wijze les geleerd: eerst uitzoeken wat het is, dan pas actie ondernemen...

Bedankt!
vrijdag 8 mei 2020 - 13:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon