menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse esdoorn

lut-

Tekst aangepast

Lut-

dringend advies : onze boom is 25 jaar en wij vermoeden dat er schimmel in de bodem aanwezig is. Is hij verloren of nog te redden? Zo ja, hoe? We zouden het jammer vinden afscheid te moeten nemen....we hebben een stukje wortel doorgesneden en zien aan de binnenkant witte stipjes...bestaat er een manier die onmiddellijk werkt, want van week tot week komen er meer kale takken.

Allemaal Beestjes

zondag 19 mei 2019 - 15:51
lut-

Lut-

stukje wortel l foto

Allemaal Beestjes

zondag 19 mei 2019 - 15:57
Tuinprins

Tuinprins

Bij Japanse esdoorns is de kans groot dat het om verwelkingsziekte/verticillium gaat. Hier zijn geen middelen tegen beschikbaar om een aangetaste struik/boom te genezen.

Verwelkingsziekte kent verschillende varianten. Je hebt er een waarbij de hele plant in korte tijd afsterft maar ook een sluimerende vorm waarbij er ieder jaar een of meerdere takken doodgaan. Ik vermoed dat de laatste variant jouw plant heeft getroffen.

Ik zou voorlopig nog even niets doen en kijken hoe het zich ontwikkelt. Eind september/begin oktober zou ik dan de aangetaste takken verwijderen waarbij je na het verwijderen van iedere dode tak je snoeigereedschap ontsmet met spiritus of geconcentreerde chloor.

Mocht je de struik verwijderen dan zeker geen Japanse esdoorn terug planten (of een andere plant die gevoelig is voor verwelkingsziekte) omdat de schimmel die verwelkingsziekte veroorzaakt jaren in de grond kan overleven.

N.B.: de schimmel die verwelkingsziekte veroorzaakt is niet met het blote oog te zien. Bij deze schimmel moet je denken aan iets op microscopisch niveau. Het wit bij de wortels dat je op de tweede foto ziet is vermoedelijk een natuurlijke schimmel die leeft in symbiose met de wortels van de Japanse esdoorn. Heel veel bodemschimmels hebben een symbiotische relatie met de wortels van bomen en struiken.


Gegroet, de tuinprins
maandag 20 mei 2019 - 06:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon