menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Konijn in groententuin

Ga naar meest recente reactie

poepoes

Poepoes

Hallo tuin-dierenvrienden,

Ik kom even om raad vragen. Wij wonen in een landelijke omgeving en hebben een tamelijk grote tuin, waarvan een deel groententuin (niet omheind).
Nu hebben wij al de ganse winter dagelijks bezoek van een wild konijn, we zien het over het grasplein lopen, tussen de borders, en nu had het een hol gegraven in onze pas omgespitte groententuin. Vandaag is het hol toe, zonder onze tussenkomst - misschien door de poezen van de buren, die hebben al jacht gehouden op het konijntje. Maar dat beestje is erg rap en verdwijnt over de sloot naar de achtergelegen landerijen.
Hoe kunnen wij van dat beestje verlost geraken ? Wij vrezen dat het onze jonge groentjes zal aanvallen, niet zonder reden want het heeft de helft van ons groenlof opgegeten, enkel het onderste harde gedeelte heeft het laten staan.
zaterdag 8 maart 2014 - 13:37
Plantadvies

Plantadvies

Als het konijn dus al binnen komt via de sloot, kun je aan jouw kant kippengaas neerzetten. Bekijk ook nog eens de onderstaande tips van tuinadvies zelf.
http://www.tuinadvies.nl/dieren_konijnen_weren.htm
zaterdag 8 maart 2014 - 13:44
cetinel

Cetinel

voor hetzelfde geld is het een moer die daar jongen heeft...dan sluiten ze de opening van het hol zelf af om de jongen te beschermen......
en konijnen weghouden uit je tuin is niet zo eenvoudig,volledig omheinen en zorgen da ze er nie over kunnen springen of onderdoor graven.....
een sloot is nikske voor een konijn om over te geraken....
zaterdag 8 maart 2014 - 14:26
cetinel

Cetinel

even over wat ze zogenaamd niet eten,kheb geen ervaring met alle planten,maar hier efkes een paar kanttekeningen:

Groenten:
Allium cepa (Ui) vreten ze vanaf da het groen verschijnt mooi af tot aan de bol..
Allium porrum (Prei) geen ervaring mee omda ik die had afgedekt zodat ze er nie aan konden
Asparagus officinalis (Asperge) geen ervaring
Cucurbita pepo melopepo (Pompoen)
Lycopersicum esculentum (Tomaat) rijpende tomaten gaan er vlot in hoor
Rheum rhaponticum (Rabarber) vanaf dat de eerste scheuten verschijnen wordden de knoppen opgevret tot tegen de grond,keerop keer..(heb ook moeten afdekken anders had ik niks)
Solanum tuberosum (Aardappel) uitgraven en de aardappelen eten...,hier zelf gehad
Thalictrum (ruit) geen ervaring

munt en ribes gaan er ook vlot in net zoals peterselie....


zal wel van konijn tot konijn verschillen,maar ze zitten heus niet enkel aan de sla en de wortelen...
zaterdag 8 maart 2014 - 14:32
poepoes

Poepoes

Dank voor de antwoorden !
Als ik dat hier zo lees, dan staat ons nog meer te wachten dan dat we dachten !
De rubarber heb ik in alle geval al omheind met kippengaas, want die komt al goed bovenpiepen en ik zou die graag zien groot worden.
De enige oplossing lijkt ons de tuin te omheinen, maar dat gaat hem hier over meer dan 200 m ! En gezien onze leeftijd weten we niet hoelang we hier nog gaan kunnen blijven, dus we dachten niet zoveel meer te investeren. Aan beide zijden is er nu weide en een gewone weideafsluiting. Moesten we dat beestje kunnen vangen en ergens in een bos afzetten, maar dat is een naïeve gedachte veronderstel ik
Voorlopig dus maar zoveel mogelijk onder hoepels en vlies plaatsen zeker. Alhoewel dat ook niet voor alles kan ...
zondag 9 maart 2014 - 09:13
Bombycilla

Bombycilla

nu had het een hol gegraven in onze pas omgespitte groententuin. Vandaag is het hol toe, zonder onze tussenkomst

Een konijn met jongen stopt de ingang dicht als ze van huis gaat
zondag 9 maart 2014 - 10:02
leerling

Leerling

Geen flauw idee of dit kan werken, maar misschien weet iemand meer.

Fretten eten konijnen. Fretten worden ook als huisdier gehouden. Wat als je uitwerpselen van fretten in de buurt van een konijnenhol zou leggen? Zou hen dat afschrikken?
zaterdag 15 maart 2014 - 23:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon